نخستین بار بامداد پنجشنبه بود که خبر استعفای «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، در رسانه‌ها منتشر شد.

سقوط آخرین شاهین

قدس آنلاین: نخستین بار بامداد پنجشنبه بود که خبر استعفای «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، در رسانه‌ها منتشر شد. اما این موضوع خیلی‌ هم برای رسانه‌های آمریکایی و حتی رسانه‌های خودمان غیرمنتظره نبود، چون از همان زمان که ترامپ تصمیم به اخراج «جان بولتون» گرفت، خیلی‌ها پیش‌بینی کردند که رئیس جمهور آمریکا خیلی زود نسخه هوک را هم می‌پیچد. به این خاطر که هوک به خودی خود یکی از مخالفان سرسخت ترامپ به حساب می‌آمد، اما به اعتبار جان بولتون به کاخ سفید راه پیدا کرده بود. با این‌حال رسانه‌های آمریکایی خیلی زود از جانشین هوک رونمایی کردند. آن‌طور که رسانه‌های رسمی آمریکا می‌گویند «الیوت آبرامز» جانشین هوک شده و به زودی کارش را در گروه اقدام ایران آغاز خواهد کرد.

مثلث ضد ایرانی

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بگوییم، ماجرا از توییتی آغاز شد که ترامپ مدت‌ها پیش آن را در صفحه توییترش به اشتراک گذاشت: «شب گذشته به جان بولتون خبر دادم که دیگر به خدمات او در کاخ سفید نیازی نیست. من و سایران در دولت با پیشنهادهای او قویاً مخالف بودیم و از همین رو از او خواستم استعفا کند».

تحلیلگران می‌گویند از همان شب، هوک فهمید کارش در کاخ سفید تمام است. اگرچه برخی رسانه‌ها همان زمان از خودش به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی بولتون یاد می‌کردند اما هیچ‌کس نبود که نداند هوک پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه کار کرده بود تا ترامپ به ریاست جمهوری نرسد!

البته این‌ها تنها دلیل نبود که موجب می‌شد هوک به جمع کردن چمدان‌هایش از کاخ سفید فکر کند. ضلع سوم مثلث ضد ایرانی کاخ سفید به خوبی می‌دانست با لابیگری‌های تیلرسون –وزیر امور خارجه برکنار شده توسط ترامپ و ضلع اول مثلث ضد ایرانی- به جایگاه فعلی‌اش رسیده و پس از برکناری تیلرسون، به لطف اقدام‌های بولتون -دومین ضلع مثلث- روی کار مانده اما حالا که حامیان اصلی‌اش از کاخ سفید اخراج شده‌اند، او هم باید استعفانامه‌اش را تقدیم ترامپ کند یا تا زمان صدور حکم اخراجش منتظر بماند!

اخراج محترمانه

پنجشنبه هفته گذشته بالاخره موعد اخراج محترمانه هوک هم فرا رسید. اگرچه هوک ظاهراً استعفا کرده اما هیچ‌کس نیست که نداند تنها عضو باقی مانده از گروه شاهین‌های ضد ایران، زیر فشار ترامپ استعفا کرده است. روزنامه واشنگتن پست البته به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا می‌گوید از هوک خواسته شده استعفا کند تا مسئولیت شکست راهبرد واشنگتن در مقابل ایران، بر دوش او بیفتد. این روزنامه همچنین نوشته است: «ایران محدودیت‌های غنی‌سازی، انباشت اورانیوم و توسعه سامانه‌های تأمین را شکسته است. طبق تمام داده‌های تجربی، وضعیت کنونی از زمان حضور آمریکا در برجام بدتر است». این روزنامه هم در ادامه با کنایه به دولتمردان آمریکایی نوشته است: «اگر به زعم شما این راهبرد موفق بود، نمی‌دانم چرا باید نماینده خود را اخراج کنید؟»

البته روزنامه‌های دیگر مثل نیویورک تایمز هم معتقدند خروج هوک ۵۲ ساله هر گونه شانس باقی مانده برای دیپلماسی با ایران پیش از پایان دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ را از بین خواهد برد.

آبرامز کیست؟

اما احتمالاً سؤال اصلی شما هم این است که «الیوت آبرامز» که از او به عنوان جانشین هوک یاد شده، کیست و چه سوابقی در پرونده اش‌دارد؟ آیا آن‌طور که جریان‌های وابسته به غرب در کشورمان می‌گویند، قرار است با آمدن آبرامز ورق به طور کامل برگردد و زمینه‌های مذاکره فراهم شود؟! و ده‌ها سؤال دیگر که پاسخ بسیاری از آن‌ها با نگاه به سوابق آبرامز و رویکردهای سیاسی او و کاخ سفید مشخص خواهد شد.

آبرامز درحال حاضر نماینده آمریکا در امور ونزوئلاست و وظیفه اصلی‌اش، براندازی نیکولاس مادورو و روی کار آوردن یک دولت تحت سلطه آمریکا در ونزوئلاست. هدفی که مدت‌ها پیش منجر به وقوع یک کودتای ناموفق در ونزوئلا هم شد.

او اما با حفظ سمت قبلی قرار است مسئول گروه اقدام علیه ایران باشد و کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران را ادامه دهد و حتی آن را شدت بخشد.

بدنام‌ترین سیاستمدار آمریکا

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند اگر قرار باشد فقط یک سیاستمدار معاصر را به عنوان حامی جنگ، اعدام، ترور و کشتار غیرنظامیان معرفی کنند، قطعاً نخستین گزینه‌شان الیوت آبرامز است. یک سیاستمدار جنگ‌طلب که پرونده‌های سیاه قتل‌عامش از آمریکای لاتین و گواتمالا گرفته تا خاورمیانه و عراق را شامل می‌شود.

برای آنکه متهم به یکسویه‌نویسی نشویم، نظر تحلیلگران آمریکایی درباره آبرامز را بخوانید.

«استفن مایلز» مدیر اجرایی گروه ضدجنگ آمریکا می‌گوید: دوره کاری آبرامز در قبال السالوادور، گواتمالا، نیکاراگوئه و پاناما مملو است از بدترین وسوسه‌هایی که سیاست خارجی آمریکا به خود دیده است؛ یعنی جنگ‌طلبی، نقض گسترده حقوق بشر و حمایت از رژیم‌های خودکامه.

با نگاهی به پرونده آبرامز متوجه می‌شویم رسانه‌های آمریکایی زیاد هم بیراه نمی‌گویند. به عنوان مثال در دهه ۱۹۸۰ از سرکوب خشونت‌بار بومیان «مایا» توسط ژنرال «افراین ریوس مونت» حمایت کرد. این اقدام به قدری بی‌رحمانه بود که سازمان ملل از آن به عنوان نسل‌کشی نام برده است. البته خودش ادعا می‌کند ارتش السالوادر مسئول کشتار سال ۱۹۹۱ در روستای «ال موزوته» نیست اما واقعیت این است که این کشتار را گروهی رقم زدند که توسط آمریکا آموزش دیده بودند. این گروه بیش از ۵۰۰ غیرنظامی را به قتل رساند و حتی گلوی کودکان را هم برید.

آبرامز نه تنها این کشتار را انکار کرد، بلکه بر حمایت از دولت وقت السالوادور تأکید داشت و در سال ۱۹۹۴ در مصاحبه‌ای مدعی شد سابقه آمریکا در السالوادور یکی از درخشان‌ترین دستاوردهاست.

آقای ضدفلسطینی

خیلی‌ها آبرامز را با عنوان «ضدفلسطینی‌ترین سیاستمدار آمریکا» می‌شناسند. زمانی که در دولت جورج بوش، به عنوان معاون شورای امنیت ملی انتخاب شد، همه تلاشش را به کار گرفت تا مانع انجام مذاکرات صلح در خاورمیانه شود. همچنین بسیاری از پروژه‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، به‌طورمستقیم توسط آبرامز به عنوان نماینده دولت آمریکا حمایت می‌شد.

یکی دیگر از نقاط تاریک پرونده آبرامز، تلاش‌های مداوم او برای ترغیب دولت آمریکا برای حمله به عراق است. او در سال ۱۹۹۸ نامه‌ای به «بیل کلینتون» رئیس جمهوری وقت آمریکا نوشت و از او خواست صدام را سرنگون کند.

در سال‌هایی که برجام در جریان بود هم او یکی از منتقدان سفت و سخت این توافق‌نامه بود و به دولتمردان توصیه می‌کرد حل مشکل ایران را به دست او بسپارند تا از طریق نظامی مشکل را حل کند!

آبرامز به قدری تندرو است که خط مشی ترامپ در قبال ایران را قبول ندارد و معتقد است باید فشار بیشتری به ایران وارد کرد! به همین خاطر هم هست که باوجود اختلاف نظرهای شدید سیاسی میان ترامپ و آبرامز، رئیس جمهور آمریکا قید تمام دعواهای سیاسی‌اش با آبرامز را زده و او را به عنوان جایگزین هوک انتخاب کرده است.

ربع پهلوی؛ رهبر جدید اپوزیسیون!

پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا هوک با تمام خط مشی‌های ضد ایرانی‌اش، توسط یک رئیس جمهور ضدایرانی کنار گذاشته می‌شود و چرا رئیس جمهور آمریکا ترجیح می‌دهد آبرامزی که خط فکری‌اش با رئیس جمهور آمریکا یکی نیست را جانشین او کند؟

تحلیلگرها می‌گویند نزدیکی هوک با منافقان و دل بستن او به مریم رجوی برای رهبری جریان اپوزیسیون در ایران، حسابی ترامپ را عصبانی کرده بوده؛ رئیس جمهور آمریکا تا حدودی از پایگاه اجتماعی‌ مجاهدین در ایران باخبر است و خوب می‌داند این گروهک نه در میان جریان‌های غرب‌گرا، نه در میان اپوزیسیون و نه در میان سلطنت‌طلب‌ها، هیچ جایگاهی ندارد و آقای هوک در تمام این سال‌ها با سرمایه‌گذاری روی رجوی‌ها برای براندازی در ایران، آب در هاون کوبیده است.

به همین خاطر است که رئیس جمهور آمریکا این‌بار به سراغ آبرامز رفته است. سیاستمداری خشن و حامی براندازی در ایران که راه حل مقابله با حکومت ایران را نه در نزدیکی با منافقین، بلکه در حمایت از جریان‌های سلطنت طلب می‌داند! دلیل اصلی چرخش در سیاست‌های رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا و رادیو فردا نسبت به پهلوی هم دقیقاً همین تغییر در رویکرد سیاسی کاخ سفید است. اگر دقت کرده باشید، چندصباحی است که رسانه‌های مستقر در آمریکا، شروع به حمایت از رضاپهلوی کرده‌اند و سعی دارند او را به عنوان رهبر جدید جریان اپوزیسیون در ایران به خورد مخاطب دهند.

یادگاری ترامپ روی دیوار سلطنت‌طلب‌ها

تحلیلگران اما می‌گویند آمریکا با یادگاری نوشتن روی دیوار سلطنت‌طلب‌ها همان اشتباهی را می‌کند که در تمام این سال‌ها در حمایت از گروهک منافقین مرتکب آن شده بود.

پایگاه تحلیلی لوبلاگ درباره این موضوع توضیح می‌دهد: بولتون بارها در گردهمایی‌ها و جلسات منافقین حضور یافت و حتی از آن‌ها پول می‌گرفت و اکنون این الیوت آبرامز است که به گواهی خود سلطنت‌طلبان، در جلسات و سخنرانی‌های رضا پهلوی حاضر می‌شود. آبرامز روی جریانی حساب کرده که لیدرش از سیا پول و از اسرائیل مشورت می‌گیرد و با همه این‌ها امیدوار است مردم ایران را به خود جذب کند. از آن‌طرف رضا پهلوی و تشکیلاتش هم به آبرامز تکیه کرده؛ کسی که به «مهندس جنگ عراق» معروف و برایش اشغال خونبار کشورها مایه افتخار است.

در پایان بد نیست نظر «جارت بلانک» هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امر اجرای برجام را درباره این ماجرا بخوانید: «سیاست دولت آمریکا در قبال ایران برای شکست انتخاباتی ترامپ آماده می‌شود و تلاش می‌کند گزینه‌هایی را بر بایدن تحمیل کند. اما من فکر می‌کنم تلاش آن‌ها شکست خواهد خورد. آبرامز همچون سایر منصوبان ترامپ برای سمت جدیدش مناسب نیست و با ادامه سیاست‌های شکست‌خورده، همچنان به منافع آمریکا لطمه می‌زند و فقط در زمینه ایجاد هرج و مرج، موفقیت کسب می‌کند».

برچسب‌ها