انتظامی درباره اکران برخط «رستاخیز» در ایام محرم عنوان کرد: سال ۹۸ مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی صادر شد و اکران این فیلم از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید میان مالکان فیلم اتفاق نظر وجود داشته باشد.

یک پنجم اعتبارات سازمان سینمایی کشور برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در نشست رسانه ای به صورت مجازی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. این نخستین نشست رسانه‌ای وی در سال جاری است که به صورت آنلاین برگزار شد.

خبرنگار قدس در این نشست از رئیس سازمان سینمایی پرسید:  یکی از راهبردها در برنامه جامع سازمان سینمایی توسعه عادلانه زیرساخت‌های سینمایی کشور عنوان شده است، با این حساب تجهیزات، امکانات و سالن‌های سینمایی چقدر در مراکز استانی توسعه پیدا کرده است؟ به عنوان نمونه در مقطعی اعلام شد شهرهای وضعیت سفید می‌توانند سینماها را بازگشایی کنند اما به دلیل عدم امکانات و نبود سالن‌های سینمایی اساساً امکان بازگشایی سالن در بسیاری شهرها وجود نداشته است و این نشان دهنده عدم رسیدگی به بسیاری از مناطق کشور است، گفت: بازگشایی سینما امری داوطلبانه است و سینمادار برای آن تصمیم می‌گیرد. بنابراین در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست اما در بخش توجه به زیرساخت‌های مؤسسه سینما شهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که بنا به گفته وزیر ارشاد ایران، تنها تهران نیست. ما در مؤسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال امسال مؤسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینماهای شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که مؤسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به دلیل این که هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صددر صد است تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند.

در فناوری‌های نوپدید نیازمند یک تعریف جدید در حکمرانی فضای مجازی هستیم

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره برپایی جشنواره‌های سینمایی در سال جاری با وجود شیوع کرونا اظهار کرد: ما با پنج دبیر جشنواره‌های سینمایی جلساتی داشتیم و سناریوهای مختلفی نیز برای برگزاری جشنواره‌ها بررسی شده است که یکی از این بخشها برپایی آنلاین جشنواره‌هاست. وقتی از جشنواره‌ها صحبت می‌کنیم رقابت، نمایش، بازار، آموزش و… از بخش های اصلی آن است و دوستان ما در دبیرخانه ‌های جشنواره باید مدل‌های مختلف را بررسی کنند که ببینیم با توجه به وضعیت شیوع کرونا چه تعداد از جشنواره ها را به صورت معمول و چه تعداد آنلاین برگزار شوند.

وی افزود: حتی در بخش بازار دوستان ما در فارابی تجربیاتی داشته‌اند. شاید برای جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه و مستند که فیلمسازان تلاش می‌کنند آثارشان دیده شود بتوان مسیری برای دیده شدنشان پیدا کرد اما برای جشنواره‌های تجاری که امکان سرقت آثار وجود دارد، باید به‌دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره  اینکه چرا سازمان سینمایی صدور مجوز در بخش VOD را راحت در اختیار صداوسیما گذاشته است؟ گفت: ما در فناوری‌های نوپدید از جمله وی‌اودی نیازمند یک تعریف جدید در حکمرانی فضای مجازی هستیم تا برداشت متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع تخصصی در حال بررسی هستند تا بعد از جمع‌بندی مبنای عمل دستگاه‌ها قرار  گیرد. لذا ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه از جمله وزارت ارشاد را روشن کند.

انتظامی درباره اکران آنلاین «رستاخیز» در ایام محرم عنوان کرد: سال ۹۸ مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی صادر شد و اکران این فیلم از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید میان مالکان فیلم اتفاق نظر وجود داشته باشد.

وی درباره راه‌اندازی سیستم شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین گفت: اتفاقا درباره اکران آنلاین پیشنهادی مطرح شده که با حضور صنوف، شورای صنفی نمایش آنلاین هم داشته باشیم تا هم ترافیک فیلم ها را کنترل کنند و هم ضوابط و مقرارت را به شکل صنفی با هم بررسی کنند.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت بودجه جشنواره هایی که برگزار نمی شود چیست، گفت: اگر جشنواره‌ای برگزار نشود بودجه آن را در جایی دیگر نمی‌توان صرف کرد مگر با توافق‌های اصلاحی با سازمان مدیریت بودجه می توان اقدامی انجام داد اما با این حال درصدد هستیم تا جشنواره‌ها را با هدف کشف استعدادها و ایجاد نشاط در حوزه تولید برگزار کنیم.

مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینماها کاملاً داوطلبانه است

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون حاشیه‌ هایی که برای شورای صنفی نمایش پیش آمد و منجر به صدور بیانیه‌ای از سوی خانه سینما علیه سازمان سینمایی شد، گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظام نامه اکران تشکیل شده است و مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقاً این شورا متشکل از کسانی همچون صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان، پخش کنندگان و ... است که همه در اکران ذی نفع هستند و در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است و ما بر شفافیت تأکید داریم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کنند، سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کرونا، ستاد کرونا در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند.

انتظامی درباره عدم حضور اسامی برخی فیلم‌ها در فهرست اعلام مالکیت‌ها تأکید کرد: یکی از اهداف انتشار این فهرست شفافیت است اما فیلم‌هایی که نامشان در لیست نیست در دو حالت قرار دارند که یا درخواست گواهی‌نامه مالکیت نداشتند یا مالکیت آن‌ها در حال راستی آزمایی است و این بدان معنی است که ممکن است ادعاهایی بر مالکیت آن‌ها وجود داشته باشد.

وی درباره باز بودن سینماها در حالی که مخاطب از آن استقبال نمی کند، گفت: اصراری که سینماداران برای بازگشایی سینماها دارند به دلیل نیروهایی است که در این سینماها مشغول به کار هستند و اگر اکران کاملا متوقف شود به آن آسیب جدی وارد خواهد شد. البته مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینماها کاملا داوطلبانه است، اما در عین حال باید سیاست‌هایی داشته باشیم تا از اکران آنلاین بیشتر استقبال کنیم.

رییس سازمان سینمایی درباره رفع توقیف برخی فیلم‌ها مثل «گزارش یک جشن» یا «ارادتمند، تینا، بهاره، نازنین» گفت: این مسئله به شورای نظارت و ارزشیابی برمی‌گردد که در صورت درخواست بررسی‌ کند.

اگر پول به مالکان فیلم ها نرسد در تولید به مشکل برمی خوریم

وی درباره بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا گفت:‌ تعداد قابل توجهی از سینماهای کشور در مالکیت حوزه هنری است. تصمیماتی در ستاد کرونا گرفته شد و اعلام هم شده است. یکی اینکه بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها بود که مربوط به اکران سال گذشته بود. این را می دانید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد می‌کنیم. در هفته پیش، در جلسه ای مطرح شد که ۱۷ میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته وام ۴ درصدی در اختیار سینماها قرار می گیرد تا شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب جبران شود و درآمد فیلم‌ها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند.

تجهیز سینماها یکی دیگر از سیاست‌های موسسه سینما شهر است و برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است از طرف موسسه سینما شهر تامین می‌شود که باز حوزه هنری جزو مشمولان ماست.

انتظامی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور فیلم های سینمایی در بورس گفت: نفس اینکه محصولات فرهنگی وارد بورس شوند مورد استقبال همه قرار می‌گیرد، زیرا رقابت مثبتی به وجود آورده و ایجاد سرمایه می‌کند. این‌ها مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتند و برای آن‌ها صادر شده است نه برای همه فیلم‌ها یا سریال‌ها. زیرا باید راستی آزمایی در سازمان سینمایی انجام شود و همکاران من اعلام کردند از این به بعد، مالکیت فیلم‌ها دائمی است و دیگر نیازی نیست هر دو سال مراجعه کنند. در تغییرات بعدی، رایت‌های مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده می‌شود. در مجوزها و گواهی‌ مالکیت‌های جدید سازمان رمزینه و بارکد وجود دارد و این اطلاعات به راحتی قابل راستی‌آزمایی است.

وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در پروژه‌های سینمایی در حال تولید اظهار کرد: اصل اول برای همه تولید است و در شرایط فعلی سلامتی سینماگران از همه چیز مهم تر است. در تولید ستاد کرونا اوایل خرداد فازبندی‌هایی انجام شد که در مرحله اول اولویت با پروژه‌هایی بود که فقط چند جلسه از فیلمبرداری باقی مانده بود. برای مراحل بعد پروتکل‌هایی تهیه شد که منتشر شد تا اعضای گروه‌ها در جریان حقوق خود باشند که اگر تخطی صورت گرفت به سازمان سینمایی یا مراجع ذیربط اطلاع دهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ادغام‌ جدید  بخش ها در سازمان سینمایی گفت: ما برنامه جدیدی برای ادغام نداریم. توجه به سیاست کلی مثل عدالت فرهنگی، شفافیت و ... در همه‌ ابعاد سازمان سینمایی مورد توجه است.

درآمد حاصل از فروش فیلم از مرداد تا سه ماه به سینمادار تعلق می گیرد

انتظامی درباره فروش فیلم ها گفت: تمام درآمد ناشی از فروش فیلم به سینماداران تا سه ماه که از اول مرداد شروع می‌شود به سینمادار تعلق می‌گیرد. نکته‌ای را انجمن سینماداران در ستاد کرونا مطرح کردند اینکه آن به اصطلاح کلید را برای سینماهای فعال شود که خوش حساب هستند. این امکان دیده شده است و هر زمانی که سازمان سینمایی نیاز بداند این امکان را فعال می‌کند.

وی در خصوص تغییر قواعد ممیزی اکران آنلاین گفت: چند ماهی است برای کسانی که پروانه نمایش صادر می‌کنیم، مجددا برای نمایش خانگی از ما مجوز دریافت نمی‌کنند و با همان پروانه می‌توانند اکران آنلاین هم داشته باشند .

رییس سازمان سینمایی درباره مالکیت فیلم‌های مطرح که در لیست منتشر شده از سازمان حضور نداشتند، گفت: همانطور که گفتم لیست مطرح شده برای فیلم‌هایی است که درخواست گواهی مالکیت داشته‌اند. اگر اسم فیلمی نیست دلیل این است که یا در خواست گواهی مالکیت نداشته‌اند یا هنوز راستی آزمایی نشده اند.

برای جلوگیری از ترافیک اکران باید از ظرفیت های سینمای آنلاین استفاده کنیم

وی درباره نتایج دراز مدت عدم اکران سینماها و ایجاد صف طویل فیلم‌های متقاضی اکران تاکید کرد: این نکته مورد توجه دوستان ما در شورای پروانه ساخت بوده است و بر همین اساس ریتم خودشان را تنظیم می‌کنند. البته ظرفیت تکمیلی مثل اکران آنلاین وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم تا با ترافیک اکران مواجه نشویم.

رئیس سازمان سینمایی درباره اکران آنلاین گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت تکمیلی است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند قابل درک است. چنانچه اکران به طول کامل متوقف شود، آسیب جدی در پیش داریم. ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا، بازگشایی سینماها یک امر داوطلبانه است. ما باید سیاست‌هایی در زمینه اکران داشته باشیم که تاکنون هم اعلام شدند

وی درباره سمفا یادآور شد: سمفا هماهنگ‌کننده سامانه‌های فروش بلیت سینما به شکل آنلاین است. قبلا این انتقاد وجود داشت که فروش آنلاین بلیت ها در انحصار است. تنوع در این بخش این به نفع سینما است. این یک وجه سمفاست. شما از هر کدام از این سرویس‌ فروش آنلاین بلیت بخرید آن صندلی قفل می‌شود. رقابتی بین خود سامانه های فروش بلیت وجود دارد. بخش دیگر سمفا عملا زبان اجرایی نظام‌نامه سازمان سینمایی است. بنابراین این بخش هم در سمفا اجرا می‌شود.

سهم دستگاه های دولتی در تولید و اکران کمتر شده است

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه سینمای ایران چقدر دولتی است، اظهار کرد: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه های گذشته روز به روز کمتر شده است. مشارکت ما در سال ۹۸ که حدود ۱۰۰ فیلم تولید شدند، حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد است. دو دهه قبل، این نسبت خیلی بیشتر بوده است. طبیعی است دستگاه سیاست‌گذاری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌ای ایجاد می‌کند که مورد توجه قرار می‌گیرد که این بسته کامل شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تولید فیلم هایی با موضوع دینی گفت: شما وقتی که موضوعات دینی، مفاهیم اخلاقی و ... را در سیاست حمایتی خود در تولید در نظر می گیرید و در عین حال در سازمان‌هایی که نقش حمایتی دارند یا سیاست‌هایی که در دیده شدن این‌ها در اکران است طرح هایی وجود دارد،‌ پس حمایت اتفاق می افتد و سیاسیت بروز پیدا می کند.

انتظامی درباره عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: در جلسه هفته پیشی که در بنیاد سینمایی فارابی داشتم، متوجه تولید فیلم‌های جدیدی شدم که به زودی اطلاع رسانی می‌شوند.

وی درباره معیشت اهالی سینما یادآور شد: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر  تدابیری در این زمینه داشته است

انتظامی درباره شفافیت و ارتباط با اهالی رسانه گفت: به شهادت همین جلسه‌ای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه‌ رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشتند، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر ۶ ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی مدیران از گذشته در بدنه مدیریتی سازمان سینمایی و اثرگذاری آنان در تصمیم گیری عنوان کرد:  اصل فرهنگ سازمان سینمایی است، ما باید تلاش کنیم با تدابیری این فرهنگ قالب شود. به همین دلیل از همکاران خودم کمک می‌خواهم. چون آن‌ها با رصد جداول و مسائلی که ما روی سامانه منتشر می‌کنیم، به ما کمک کنند. طبیعی است با توجه به سیاست حاکم بر نظام اداری کشور نسبت به شفافیت، مقاومت وجود دارد که باید به کمک هم آن را حل کنیم.

برچسب‌ها