مدیر آب و فاضلاب منطقه ۵مشهد گفت: ۱۴۰روستا در این شهرستان دارای وضعیت بحرانی آبرسانی هستند.

 ۱۴۰روستا مشهد دارای  وضعیت بحرانی آبرسانی هستند/۵۰۰حلقه چاه در شهر مشهد وجود دارد

عباس اسحاقیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حال حاضرآب رسانی به  ۲۲۲ روستا  برعهده شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد است که وضعیت  ۱۴۰روستا در این زمینه بحرانی می باشد.

وی تصریح کرد:  از این تعداد حدود ۷۰روستا دارای وضعیت حادتری می باشند که قرار است از طریق مجتمع آب رسانی  و حفر ۲۲حلقه چاه تا پایان سال مشکل آبی آنها رابرطرف کنیم.  

مدیر آب و فاضلاب منطقه ۵مشهد افزود: در برخی از این۱۴۰روستا مشکلاتی نظیر انشعابات غیرمجاز و مصرف آب آشامیدنی برای کشاورزی و دام  باعث شده است در اوج مصرف آب در فصل تابستان مشکل کم آبی برای ساکنین رخ دهد. از طرفی علی رغم قطع چندین باره انشعابات غیرمجاز و تشکیل پرونده حقوقی برای آنها اما متاسفانه به دلیل اینکه پیگیری فرایند آن طولانی است مجدد این افراد سودجو نسبت به وصل آنها اقدام می کنند .

اسحاقیان ادامه داد: در برخی روستاها نیز منبع پایدار تامین آب وجود ندارد  و تنها چاره ، آبرسانی با تانکر برای همیشه است که بسیار نیز پر هزینه می باشد  زیرا در حالی که هزینه هر  متر مکعب آب در حال حاضر  برای  مشترکان روستایی   ۲۰۰تومان است اما  آبرسانی هر مترمکعب با تانکر بین ۲۰تا ۶۰هزار تومان هزینه در بر دارد از این رو چون چاره ای جز این کار نداریم باید این هزینه را متحمل شویم.

وی با بیان اینکه حفر هر چاه در حدود ۱میلیاردتومان هزینه در بر دارد، تصریح کرد: از این رو برای یک روستای ۲۰۰خانواری ، اینگونه اعتبارات تخصیص داده نمی شود و طرح ایجاد مجتمع آبرسانی با یک منبع آب برای چندین روستا که ممکن است بین ۳تا ۱۲روستا را در بر بگیرد  توصیه می شود. از طرفی اگر چه می شود باهزینه ای در حدود ۲۰۰میلیون تومان در برخی از این روستاها چاه دستی  حفر کرد اما این چاه ها منبع پایداری برای آبرسانی نیستند .

اسحاقیان با اشاره به اینکه آبرسانی به برخی روستاها بسیار پرهزینه است ادامه داد: برای برخی از روستاها نظیر چنارک تانکر مسافت ۱۲۰کیلومتری را برای آبرسانی طی و هزینه ای در حدود ۲میلیون تومان را دریافت می کند. از این رو در برخی از روستاها نظیر چنارک و گوارشک توسعه چاه های فعلی آنها مورد تاکید قرار گرفته است

وی با اشاره به اینکه میانگین روزانه بین ۲۰تا۳۰روستا در شهرستان مشهد از طریق تانکر آب رسانی می شوند ، اظهار کرد: برخی از روستاها منابع آبی آنها دارای کیفیت بسیار پایینی می باشد و اینکه از فاصله چندین کیلومتری برای آنها شبکه آب رسانی راه اندازی شود به هیچ وجه به صرفه نمی باشد.

اسحاقیان در پاسخ به این سوال که منابع آبی برخی روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند برای شهر مشهد استفاده می شود ، افزود: ممکن است زمین هایی در حریم برخی روستاها مکان یابی، خریداری و چاه هایی برای انتقال آب به مشهد در آنها  حفر شده باشد، از طرفی  ازظرفیت  شهر مشهد برای آبرسانی به ۳۵روستای اطراف این شهر در جاده سیمان و جاده کلات نظیر روستای دهرود، همت آباد،کشف، کاظم آباد و پنجشنبه که منابع آبی آنها کافی نمی باشد  استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهر مشهد ۵۰۰حلقه چاه وجود دارد که حتی برخی از آنها نیز خاموش می باشند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۲ روستا در شبکه آب و فاضلاب مشهد قرار  دارند و به زودی و طبق دستور فرماندار مشهد  ۱۰۰روستای دیگر نیز که مدیریت آبرسانی آنها خودگردان و برعهده دهیار و شوراهای اسلامی روستا است نیز به این شبکه افزوده خواهند شد که برنامه ریزی برای  تامین منابع آب پایدار برای همه این روستاها در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها