۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
کد خبر: 715533

یادداشت/

گشایش اقتصادی چیزی جز کاهش تورم نیست

علی قنبری/ اقتصاددان و استاد دانشگاه

آقای رئیس‌جمهور از گشایش اقتصادی صحبت کردند، گشایشی که سال‌هاست وعده آن به مردم داده شده، وعده‌ای که در مسیر توافق برجام تاکنون روی آرامش و گشایش اقتصادی را از مردم گرفته و همچنان محقق نشده و روی زمین مانده است.

قدس آنلاین: یکی از مواردی که در این روزها به خوبی دیده شد، عدم‌واکنش یا عدم‌توجه مردم به خبر چنین گشایشی از سوی آقای رئیس‌جمهور است؛ چرا که مردم امیدی یا باوری به وعده‌های دولت ندارند.

پر واضح است گشایش واقعی زمانی در اقتصاد و در زندگی مردم رخ می‌دهد که تحریم‌ها از روی اقتصاد ایران برداشته و اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی دولت منجر به کاهش بیکاری و افزایش آمار اشتغال‌زایی شود. زمانی مردم نسبت به گشایش اقتصادی واکنش خوبی نشان می‌دهند که شاهد رشد اقتصادی واقعی باشند، رشدی که براساس آن، تولید با کیفیت و کمیت بیشتر و سیاست‌گذاری‌های مطلوب منجر به افزایش صادرات شود.

گشایش اقتصادی زمانی در اقتصاد ایجاد می‌شود که افزایش قیمت‌ها به واسطه کاهش نرخ تورم خاتمه بیابد و سرانه درآمد مردم روز به روز بیشتر شود تا رفاه عمومی حاکم بر جامعه منجر به افزایش اعتماد عمومی مردم به دولتمردان و سیاست‌گذاران شود.

ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد ایران بسته به همت مسئولان و دولتمردان آینده است، اگر دولت برای رفع چالش‌ها و مسائل مختلف اقتصادی کشور انرژی بگذارد و تغییرات ساختاری در اقتصاد ایجاد کند، با تغییرات ساختاری و اصلاحاتی در عرصه نظام‌ مالیاتی و اقتصادی کشور ظرف دو سه سال می‌توان اقتصاد را در مسیر درست خود قرار داد.

اصلاحات و گشایش اقتصادی زمانی ایجاد می‌شود که همه ارکان نظام و قوا در کنار هم به فکر حل مسائل و مشکلات اقتصادی باشند، در غیر این صورت هیچ کدام از مسائل اقتصادی دچار گشایش نمی‌شوند و تمام مسائل همچنان با چالش‌های خود باقی می‌مانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها