سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس اظهار کرد: شورای نگهبان پیش‌ازاین بحث ضرورت نظارت بر رفتار نمایندگان را مطرح کرده و این بحث شخصی شورا نیست، بلکه موضوع اجرای اصل ۹۹ قانون اساسی است که به صراحت بر موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان تأکید دارد و درواقع اجرای آن همان بحث سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است که در این زمینه ورود کردند.

استقبال شورای نگهبان از اصلاح فرایندهای نظارتی بر  بهارستان

قدس آنلاین: محور نشست دیروز سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران رسانه‌ها به موضوع اصلاح قانون انتخابات و نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اختصاص داشت. در همین رابطه عباسعلی کدخدایی تصریح کرد: در زمینه الکترونیکی شدن انتخابات تحول خاصی رخ نداده است، البته با شرایط بیماری کرونا رسیدگی به روندها شدت پیدا کرده تا اگر ما نتوانیم حضوری در خدمت عزیزان باشیم، بتوانیم به این شکل کار را انجام دهیم. آنچه که برای ما مهم است، سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم است، چه انتخابات الکترونیک باشد و چه نباشد.

افراد رد صلاحیت شده، دیگر ثبت‌نام نکنند

وی همچنین در واکنش به آغاز زودهنگام برخی تحرکات انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها درباره ورود افراد مطرح در عرصه انتخابات، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان نام نویسی کنند، اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان دیروز در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع اصلاح قانون انتخابات پرداخت و تصریح کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی همت کند و هر چه زودتر مصوبه خود را در این زمینه آماده کرده و به شورای نگهبان ارسال کند تا ما در این زمینه اعلام نظر کنیم.

اما جدای از این مسائل، در روزهای اخیر برخی نمایندگان درصدد هستند تا در سازوکارهای نظارتی مطرح‌شده در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تغییراتی را ایجاد کنند که بر اساس آن نظارت شورای نگهبان بر عملکرد و اقدام‌های نمایندگان پس از انتخاب و فعالیتشان در دوران نمایندگی میسر باشد. بر همین اساس، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مصاحبه‌ای گفته بود: بر اساس طرح جدید، حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس جدید، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکل می‌گیرد. رئیس کمیسیون قضایی مجلس به عنوان رئیس این هیئت، یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به‌عنوان دبیر آن و یک نفر هم از قضات دیوان عالی کشور با معرفی رئیس قوه قضائیه به‌عنوان نایب‌رئیس در این هیئت حضور خواهند داشت.

البته این در حالی است که بسیاری از منتقدان و نیز اصلاح‌طلبان، تصویب و اجرای طرح را موجب افزایش حیطه قدرت شورای نگهبان و نیز تضاد آن با آزادی عمل و اختیارات مجلس می‌دانند و حتی برخی طرح را مغایر قانون اساسی عنوان کرده‌اند.

نظارت بر رفتار نمایندگان؛ اجرای اصل ۹۹ قانون اساسی است

درباره همین مسئله، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس اظهار کرد شورای نگهبان پیش‌ازاین بحث ضرورت نظارت بر رفتار نمایندگان را مطرح کرده و این بحث شخصی شورا نیست، بلکه موضوع اجرای اصل ۹۹ قانون اساسی است که به صراحت بر موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان تأکید دارد و درواقع اجرای آن همان بحث سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است که در این زمینه ورود کردند.

وی در ادامه افزود: در ادوار گذشته نیز مجلس خودش برای نظارت بر عملکرد نمایندگان سازوکاری ایجاد کرد، اما دقیقاً به دلیل همین شرایط بود که نظارت بر رفتار نمایندگان، کیفیت مطلوب و کارآمدی لازم را نداشت و در حال حاضر باردیگر از نمایندگان مجلس مطالبه شده که در این زمینه اقدامی صورت دهند. بحث نظارت بر عملکرد نمایندگان، یک بحث عقلانی است و ربطی به مباحث درباره شورای نگهبان ندارد. طبیعتاً اگر سازوکارهای نظارتی بر رفتار نمایندگان در چارچوب قانون اساسی و شرع مقدس تصویب شود، شورای نگهبان به آن ایرادی نخواهد گرفت.

ایرادها بر طرح تغییر در انتخابات حقوقدانان شورا بر اساس قانون اساسی است

کدخدایی همچنین در پاسخ به قسمت دوم پرسش قدس درباره ایرادهای شورای نگهبان به طرح تغییر در انتخاب حقوقدانان شورا و دلایل مسکوت ماندن آن در مجلس، گفت: شورای نگهبان ایرادهایی را نسبت به مصوبه نحوه تعیین حقوقدانان مطرح کرد که آن ایرادها هم بر اساس قانون اساسی بود. از سوی دیگر، پس از ارجاع طرح به مجلس توسط شورای نگهبان، مجلس نیز تشخیص داده که طرح از دستور کار خارج شود و این برای شورا هیچ تفاوتی ندارد. اگر مجلس یازدهم اکنون هم طرح را در دستور کار بگذارد، ما بر اساس معیارهای قانون اساسی و شرع راجع به آن اعلام نظر خواهیم کرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: ما تابع مصوبات مجلس هستیم. مجلس در خصوص طرح‌ها و موضوعات مختلف تشخیص کارشناسی می‌دهد و شورای نگهبان هم نسبت به قانون اساسی و موازین شرع درباره آن‌ها اظهارنظر می‌کند؛ بنابراین برای شورا فرقی ندارد که مصوبه مربوط به حقوقدانان شورای نگهبان و انتخابات باشد یا دیگر مسائل جاری.

طرح تغییر در نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، طرحی بود که اواخر دوره مجلس دهم به اذعان بسیاری، در راستای محدودسازی اختیارات و قدرت عمل شورای نگهبان و در واکنش به رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم ارائه شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها