زنجان- هنوز یک ماه از برگزاری جلسه شورای ترافیک استان زنجان و پیش‌بینی استاندار و برخی از مسئولان مبنی بر کاهش مسافرت‌ها و به دنبال آن کاهش سوانح رانندگی نمی‌گذرد که حال با اعلام آمار توسط فرماندهی انتظامی می‌توان خط بطلان بر روی معادله و پیش‌بینی مسئولان این استان کشید.

کرونا و کاهش مسافرت‌ها منجر به کاهش تلفات نشد؛جاده های زنجان نیازمند اعتبار

قدس آنلاین-گروه استان ها: درست ماه گذشته در جلسه کارگروه ایمن‌سازی و ترافیک در محل استانداری زنجان بود که فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان اعلام کرد: « تعطیلی سفرها وکرونا باعث کاهش تصادفات شده است»

اگرچه کرونا در کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای در کشور بی‌تأثیر نبوده است و پیش‌بینی این موضوع با همین نگاه ظاهراً منطقی به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که آمارهای انتظامی در طی چهار ماه گذشته بر روی این پیش‌بینی خط بطلان کشیده و خلاف آن را ثابت می‌کند.

افزایش آمار تصادفات جاده‌ای جاده های

بنا بر گزارش پلیس‌راه فرماندهی انتظامی زنجان، در طی چهار ماه نخست سال ۹۹ براثر وقوع حوادث رانندگی در جاده‌های ارتباطی استان زنجان متأسفانه تعداد ۸۴ نفر از هم‌وطنان  ما جان خود را از دست دادند.

بنابر این گزارش این میزان فوتی ناشی از تصادف‌های رانندگی در جاده‌های استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اوج گرفتن تصادفات منجر به فوت

در چهار ماه نخست امسال  هم‌چنین تعداد ۶۵ فقره تصادف منجر به فوت در مسیرهای ارتباطی برون‌شهری زنجان اتفاق افتاده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ هفت درصد افزایش دارد.

تیر امسال ۲۳ مورد تصادف منجر به فوت اتفاق افتاد که براثر آن ۲۶ نفر جان باختند  این در حالی است که تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در تیر سال گذشته ۲۵ نفر بود و میزان تصادف‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش داشت.

در سه ماه نخست امسال ۵۸ نفر و مدت مشابه پارسال نیز ۴۶ نفر قربانی تصادف‌های رانندگی در سطح جاده‌های استان شدند که حاکی از افزایش ۲۶ درصدی است.

درمجموع تعداد ۲۷۰ نفر در سال ۹۷ و ۲۵۸ نفر نیز در سال ۹۸ براثر تصادف‌های رانندگی در مسیرهای ارتباطی برون‌شهری استان زنجان جان باختند.

نقش نقاط حادثه‌ساز

اگرچه در تمامی جلسات ترافیکی عامل انسانی به‌عنوان متهم ردیف اول در سوانح توسط کارشناسان مطرح می‌شد اما نقش نقاط حادثه‌ساز و جاده‌های غیراستاندارد  که متأسفانه سال‌ها در انتظار اعتبار برای بازسازی هستند را دراین‌بین نباید دست‌کم گرفت.

نقاط پر تصادفات بر اساس تصادفات به وقوع پیوسته در سال ثبت می‌شود و نقاطی پر تصادف محسوب می‌شوند که در سال بیش از سه بار تصادف در آن رخ‌داده باشد، درحالی‌که نقاط حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که ازنظر هندسی راه‌سازی و محدودیت‌های طبیعی ازجمله پیچ‌های تند و وجود تقاطع‌ها،احتمال وقوع تصادف در آن بالا می‌رود که بر اساس تشخیص کارشناسان راهداری و همکاری پلیس‌راه معین می‌شود.

در سه سال گذشته ۹۷ نقطه پر تصادف در استان زنجان شناسایی‌شده که از این تعداد ۴۷ نقطه با بیش از سه تصادف گزارش‌شده است و در طی سال‌های از سال گذشته تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات همواره این نقاط چشم‌انتظار رفع حادثه مانده است.

نیازمند اعتبارات برای ایمن‌سازی

با فوت افراد در تصادفات علاوه بر خسارت‌های مالی و جانی، تبعات روانی بسیاری برای خانواده‌های آنان پیش می‌آید که این امر ضرورت توجه مسئولان را به این موضوع دوچندان می‌کند.

در همین راستا استاندار زنجان بابیان اینکه باید توجه ویژه برای اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز در استان صورت بگیرد و اعتبارات موردنیاز برای این امر تأمین شود اظهار می‌کند: اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز نیازمند یک کار عملیاتی منسجم و با برنامه است.

فتح الله حقیقی می‌افزاید: پلیس‌راه و راهنمایی و رانندگی با تمام توان حتی با ظرفیت ۲۰۰ درصدی مشغول به فعالیت است و نباید این مهم به معنی شانه خالی کردن دیگر متولیان امر و افزایش فشار کاری بر پلیس باشد.

پایش تصویری ضرورت جاده‌های زنجان

استاندار زنجان بابیان اینکه توجه به ایمن‌سازی جاده‌ها باعث کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود می افزاید:  روکش آسفالت جاده‌ها به‌صورت خیلی دقیق در سال جاری باید بررسی شود و حوزه عمرانی استانداری زنجان با همکاری پلیس‌راه استان و اداره راهداری تحمل و نقل جاده‌ای بازدید لازم از جاده‌های استان را مورد تأکید قرار دهند.

حقیقی بابیان اینکه آموزش درست رانندگی کردن حلقه مفقوده است اذعان می‌کند:  آموزش برای عموم مردم و جوانان در دستور کار قرار گیرد.

وی بابیان اینکه با شیوع بیماری کرونا امکان آموزش حضوری وجود ندارد و آموزش‌ها باید به‌صورت مجازی برگزار شود، اظهار می‌کند: همه باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و مدیران هم ملزم به رعایت قانون هستند.

حقیقی بابیان اینکه باید اجرای ایمن‌سازی تقاطع غیر هم‌سطح دانشگاه زنجان موردتوجه قرار گیرد، گفت: در این راستا مقرر شد دسترسی پایش تصویری برای دستگاه‌های متولی به‌ویژه پلیس‌راه ایجاد شود که این کار تاکنون انجام‌نشده است که نیازمند پیگیری و بهره‌گیری از امکانات لازم است.

برچسب‌ها