رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: در طی تقریبا ۶ ماه گذشته از شیوع کرونا، خسارات وارد شده به هتل‌های مشهد حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی کرونا به هتل‌های مشهد

به گزارش قدس آنلاین، امیر سزاوار در خصوص آخرین خسارات هتل‌های مشهد، اظهار کرد: برآورد کاملی پس از برآورد سه ماهه اول نشده، اما چیزی که مسلم است، آمار سه ماهه دوم نیز در بهترین شرایط مانند سه ماه اول خواهد بود با این وجود که سه ماهه اخیر هزینه‌های جاری هتل‌ها نیز بسیار افزایش داشته است.

وی افزود: در نهایت اگر نخواهیم تورم و افزایش هزینه‌ها را در نظر بگیریم همان آمار برآورد شده از خسارات در سه ماه اول برای سه ماه دوم نیز یکسان خواهد بود؛ چراکه هتل‌ها تعطیل بوده‌اند. در حال حاضر نیز از هتل‌های مشهد به صورت رسمی چیزی حدود یک چهارم مشغول فعالیت هستند که مهمانی ندارند.

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی خسارت سه ماهه اول پس از بررسی را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد و عنوان کرد: در سه ماهه دوم نیز همین برآورد در مورد خسارات وجود دارد و در کل چیزی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت در این ۶ ماه  به هتل‌های مشهد وارد شده است.

فعالیت ۶۰ هتل با ضریب اشغال ۵ درصد در روز

سزاوار تشریح کرد: در خراسان رضوی ۲۳۸ هتل به صورت رسمی پروانه بهره‌برداری دارند که عمدتا در مشهد واقع شده‌اند و تعداد کمی در شهرستان‌ها قرار دارند. از تعداد هتل‌هایی که به صورت رسمی به ثبت رسیده‌اند حدود ۶۰ هتل در حال حاضر فعالیت دارند و مابقی به طور کامل تعطیل هستند؛ البته همان تعداد هتلی که در حال حاضر فعالیت دارند درصد اشغالشان روزی ۵ یا ۶ درصد است.

وی در خصوص درصد اشغال هتل‌ها در اعیاد گذشته اضافه کرد: اشغال هتل‌ها در تعطیلی‌های عید قربان و غدیر به بالای ۱۰ درصد رسید، اما پس از تمام شدن اعیاد و تعطیلی‌ها درصد اشغال دوباره به ۳ یا ۲ درصد رسید؛ البته در حال حاضر که چند روزی است از تعطیلات گذشته هتل‌ها تقریبا خالی هستند.

سزاوار خاطرنشان کرد: برای اعلام اشغال هتل‌ها در اصل باید ۲۳۸ هتل در نظر گرفته شود؛ زمانی که از این تعداد فقط یک چهارم هتل‌ها فعالیت دارند و باقی تعطیل هستند، مهمانان و مشتریان هتل‌ها که قرار بوده در بین ۲۳۸ هتل تقسیم شوند به ۶۰ هتلی که در حال حاضر فعالیت دارند، منتقل شده‌اند.  

وی تصریح کرد: در نهایت ملاک بررسی درصد اشغال هتل‌ها در مشهد که در سامانه نیز به ثبت می‌رسد باید تعداد هتل‌های فعال در شرایط فعلی باشد. برای مثال درصد اشغال هتل‌ها در عید غدیر در بهترین حالت ۱۲ درصد بوده است که این آمار باید یک چهارم شود؛ چراکه اگر دیگر هتل‌ها نیز فعال بودند مهمان‌ها بین هتل‌ها تقسیم می‌شدند. متوسط درصد اشغال‌ هتل‌های  مشهد از زمانی که اجازه بازگشایی به این مراکز داده شده زیر ۱۰ درصد بوده است.

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص اعطاء تسهیلات در این حوزه ابراز عقیده کرد: به عقیده من اعطاء تسهیلات از ابتدا درست نبوده است و در این حوزه هیچ کمکی نمی‌کند. در حال حاضر هر بنگاه اقتصادی فعالی که بخواهد از بانکی تسهیلاتی دریافت کند، به راحتی می‌تواند اقدام و تسهیلات را دریافت نماید، اعطاء این تسهیلات اقدام خاصی نبوده است؛ چراکه ما در گذشته نیز می‌توانستیم این تسهیلات را دریافت کنیم.

سزاوار ادامه داد: هر بنگاه اقتصادی یک سقف اعتباری دارد که براساس آن می‌تواند تسهیلات و وام دریافت کند، حال این تسهیلات می‌تواند به صورت سرمایه‌های در گردش یا بابت معرفی یک طرح و پروژه باشد. تنها کاری که در خصوص این تسهیلات انجام شده این است که به جای بهره ۱۷ درصد فعالان این حوزه می‌توانند بهره ۱۲ درصد پرداخت کنند که هیچ تاثیری در فعالیت آن‌ها ندارد.

وی اضافه کرد: البته برخی از واحدها این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و برخی از مشکلاتشان حل شده، برخی متقاضی دریافت این تسهیلات نبوده‌اند و برخی نیز پس از دریافت به ازای هر کدام از پرسنل بیمه شده توانسته‌اند چیزی نزدیک به ۱۶ میلیون تومان وام دریافت کنند که به عقیده من تاثیری در فعالیت هتلداران ندارد.

گردشگری با شیوع کرونا مظلوم واقع شد

وی خاطرنشان کرد: به نظر من گردشگری در زمان شیوع کرونا مظلوم واقع شد و سرمایه‌های فراوانی در این حوزه از دست رفت، در همین راستا اگر تا امروز نگران خسارت‌ها و از دست دادن پرسنل با تجربه خود بودیم، در حال حاضر می‌توانم بگویم که این عرصه در حال نابودی است؛ چراکه سرمایه عظیم موجود در مشهد و خراسان رضوی که به واسطه وجود امام‌رضا(ع) اتفاق افتاده بود در حال نابودی است و هیچ فردی نیز برای این موضوع فکری نمی‌کند.

سزاوار ابراز عقیده کرد: به عقیده من اتفاق بزرگ و تصمیم‌گیری‌های کلان باید در سطح ملی رخ دهد تا تاثیرگذار باشد. برای مثال در این خصوص مسئولان می‌توانند طی ابلاغیه به شهرداری‌ها اعلام کنند تا مدتی عوارضی از هتل‌ها دریافت نشود، البته که این مساله مسکن ضعیفی برای این حوزه به حساب می‌آید اما درمانی کامل نیست.

تعدیل ۸۰ درصدی پرسنل هتل‌های مشهد

وی ادامه داد: درمان در این حوزه نیاز به فکرهای اساسی در سطوح بالاتر دارد وگرنه با روند پیش رو بسیار زودتر از آن‌چه فکر می‌کنیم گردشگری از بین خواهد رفت. برای مثال در این حوزه می‌توان به تعدیل ۸۰ درصدی پرسنل‌ هتل‌های مشهد اشاره کرد، تا قبل از شیوع بیماری و تعطیلی مراکز اقامتی هتل‌های مشهد نزدیک به ۹۰۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار داشت که با وجود تعطیلی‌ها تعداد زیادی از آنها در حال حاضر بیکار شده‌اند.

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اظهار کرد: ۲۰ درصد پرسنل باقی مانده نیز مربوط به بخش‌هایی از جمله تاسیسات، نگهداری و حراست می‌شوند و ربطی به کار تخصصی گردشگری ندارند. افراد متخصص در حوزه گردشگری از یک سرآشپز گرفته تا مدیر هتل و یا یک خانه‌دار ساده که آموزش دیده‌اند و برای آموزش آنها هزینه شده، در حال حاضر بیکار هستند. حال یک سوال در این‌جا مطرح می‌شود که ضررهای اقتصادی که در این حوزه وارد شده، چگونه قرار است رفع و جبران شود؟

سزاوار خاطرنشان کرد: ما حداقل پنج سال زمان می‌خواهیم تا این افراد را به  کار بازگردانیم و دوباره آنها را برای کار در این مراکز آماده کنیم. البته  از تامین اجتماعی درخواست کردیم تا از صندوق بیکاری ‌که سال‌های قبل از هتلداران مبالغی را دریافت کرده، هزینه‌ها را پرداخت و صدمات وارد شده را جبران کند و یا حداقل بخشی از هزینه‌های پرسنلی ما را به عهده بگیرد که این اتفاق رخ نداد و ما پاسخی برای درخواست خود نگرفتیم.  

وام ۱۶ میلیونی برای تاسیسات گردشگری بحران زده کفایت نمی‌کند

وی در خصوص اعطاء وام در این حوزه تصریح کرد: بابت وام که در ازاء هر نفر ۱۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود باید گفت که در حال حاضر یک نفر پرسنل بر اساس حقوق قانون کار بین ۴ تا ۵ میلیون تومان آن هم نه پرسنل تخصصی هتل‌ها هزینه نگهداری‌ دارد، اگر بخواهیم تخصصی‌تر صحبت کنیم و مواردی مثل لباس، غذا و ... که در هتل‌ها وجود دارد را نیز تامین کنیم، این مبلغ به  ۶ میلیون تومان نیز می‌رسد، پس می‌توان گفت با احتساب این هزینه ۱۶ میلیون تومان اندازه سه برج حقوق پرسنل می‌شود، چرا ما باید این پول را دریافت کنیم، به پرسنلی بدهیم که در هتل کاری برای انجام دادن ندارند و بعد از آن باید با سود ۱۲ درصد به دولت بازپرداخت داشته باشیم. آیا این کار منطقی است؟

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: به عقیده من پرداخت وام برای شرایطی است که فردی بخواهد تاسیسات گردشگری را به وجود بیاورد، این وام برای تاسیسات گردشگری که به وجود آمده و در حال حاضر دچار بحران شده است، کفایت نمی‌کند.

سزاوار تشریح کرد: برای حل این مساله از ابتدا باید به سرعت ستاد بحران گردشگری تشکیل می‌شد و دولت بدون کمترین تاملی به این حوزه کمک می‌کرد؛ در این زمینه اما می‌توان از عملکرد گردشگری دیگر کشورها مانند ترکیه و عمارت در این بحران الگو گرفت و دید که چگونه آن‌ها در این شرایط بحرانی گردشگری‌شان را سرپا نگه داشته‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها