۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 715706

بحران پیری و سالخوردگی جمعیتی ایران در سال‌های آینده واقعیتی است که باید باورش کرد و چاره‌ای جدی برای آن اندیشید؛ بحرانی که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، کاهش نرخ باروری است که به گفته کارشناسان جمعیتی از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۶۵ به دو فرزند در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

نیمی از هزینه‌های درمان ناباروری زیر پوشش بیمه نیست

قدس آنلاین: بحران پیری و سالخوردگی جمعیتی ایران در سال‌های آینده واقعیتی است که باید باورش کرد و چاره‌ای جدی برای آن اندیشید؛ بحرانی که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، کاهش نرخ باروری است که به گفته کارشناسان جمعیتی از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۶۵ به دو فرزند در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

با وجود آنکه زنگ هشدار این موضوع از مدت‌ها پیش به گوش مسئولان رسیده است اما آنچه شاهدیم از تأخیر در اجرای برنامه‌های جمعیتی و یا اجرای غلط آن حکایت دارد. برای مثال یکی از تدابیری که می‌توان برای مقابله با بحران جمعیتی از آن بهره جست، درمان ناباروری و کاهش هزینه‌های مربوط به آن است. آن هم در شرایطی که طبق آمار اعلام شده از سوی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ۲۰ درصد از زوج‌های کشور از ناباروری رنج می‌برند.

مدیرمرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در گفت‌وگو با ما به برخی از چالش‌های پیش رو در این خصوص اشاره می‌کند.

تجهیزات و مواد مصرفی درمان ناباروری در دنیا یکسان است

علی صادقی تبار، درخصوص هزینه‌های درمان ناباروری در ایران و مقایسه آن با سایرکشورهای جهان می‌گوید: خدمات درمان ناباروری سه رکن مهم و اساسی هزینه‌ای دارد که شامل نیروی انسانی، تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات و متریال و مواد مصرفی اعم از دارو و هزینه‌های محیط کشت و سایر لوازم مصرفی است. تجهیزات و مواد مصرفی در سراسر دنیا یکسان است و به عبارتی این مواد و تجهیزات توسط چند کمپانی خاص تهیه و تولید می‌شود که قیمت‌هایی یکسان و مشابه دارند و تنها موردی که در کشور ما از سایر کشورها ارزان‌تر است، هزینه نیروی انسانی است؛ آن هم به دلیل اینکه مبنای حقوق دریافتی نیروی انسانی ریال بوده و ریال از مبنای ارزهای بین‌المللی دیگر مقداری پایین‌تر است و انتظار می‌رود هزینه‌های درمان ناباروری در ایران ۲۰درصد از هزینه درمان ناباروری در سایر کشورهای جهان پایین‌تر باشد.

دکتر صادقی تبار می‌افزاید: با اینکه پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری برای هموطنان ما دشوار است، این هزینه‌ها در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین تمام می‌شود به طوری که بیماران سایر کشورهای همسایه نیز برای درمان ناباروری به ایران مراجعه می‌کنند.

هزینه ۷ تا ۱۴ میلیونی درمان ناباروری

وی ادامه می‌دهد: دوره درمان کلاسیک ناباروری در ایران بین ۷ تا ۱۴ میلیون تومان – بسته به میزان داروی مصرفی بیمار – هزینه دارد که اگر بخواهیم میانگین این مبلغ را به دلار محاسبه کنیم حدود ۶۰۰ دلار می‌شود. این هزینه با همین تجهیزات، مواد و متریال در کشور ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حدود ۶ هزار دلار، در کشورهای اروپایی بین ۸ تا ۹ هزار یورو، در انگلستان ۱۲ هزار پوند و در آمریکا بین ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار تخمین زده می‌شود. با این حال چون مردم ما درآمد ریالی دارند، با اینکه درمان ناباروری در ایران بسیار ارزان‌تر از سایر کشورهای جهان است، همین هزینه ۶۰۰ دلاری نیز برای درمان بیماران سنگین تلقی می‌شود و نیازمند حمایت‌های ویژه از سوی دولت و مجلس است.

درمان ناباروری ساده نیست

به گفته وی درمان ناباروری، درمان ساده‌ای نیست، زیرا علاوه بر هزینه‌های تشخیصی و اقدام‌های درمانی، چالش دارو نیز برای بیماران مطرح است؛ به همین دلیل هزینه درمان در یک زوج با زوج دیگر متفاوت است؛ ضمن آنکه همه زوجین نابارور نیازمند درمان کلاسیک «آی وی اف» و «میکرواینجکشن» نیستند و بسیاری از زوجین از طریق درمان دارویی و یا درمان «آی یو آی» که هزینه خیلی کمتری از «آی وی اف» و «میکرواینجکشن» دارد - با هزینه‌ای حدود ۶۰۰ هزار تومان- درمان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گران بودن هزینه‌های ناباروری به دلیل ماهیت و نوع درمان این بیماری است، اظهار می‌کند: اغلب وسایل مصرفی پزشکی برای درمان ناباروری به دلیل اینکه با جنین سروکار دارد، وسایل یکبار مصرف و مواد دارای کیفیت بسیار بالاست، چرا که هر نوع آسیب ممکن است سلامت جنین را به مخاطره اندازد، اما باوجود تحریم‌های ظالمانه، هزینه‌های درمان ناباروری در مقایسه با چند سال پیش تغییر زیادی نداشته و اغلب مراکز درمان ناباروری فقط هزینه‌های جاری را از بیمار دریافت می‌کنند.

دکتر صادقی تبار می‌گوید: خدمات دارو و پاراکلینیک زیر پوشش بیمه است، اما متأسفانه هنوز نیمی از هزینه‌های درمان ناباروری زیر پوشش بیمه قرار نگرفته و امید می‌رود با زیر پوشش بیمه قرار گرفتن همه خدمات درمان ناباروری، این امکان فراهم شود که زوجین بتوانند با هزینه‌های کمتری این خدمات را دریافت کنند.

نتایج یک پژوهش

وی ادامه می‌دهد: براساس آخرین مطالعه انجام شده از سوی پژوهشگاه مرکز درمان ناباروری ابن سینا -که به صورت کشوری و پایش استان‌های مختلف انجام شده است - در ۲/۲۰ درصد زوج‌های کشور، یکی از انواع ناباروری وجود دارد که می‌توان گفت یک پنجم زوج‌های ما نیازمند درمان‌های ناباروری هستند.

دکتر صادقی تبار با بیان اینکه ما امروزه می‌توانیم ادعا کنیم ژنتیک خدمت بزرگی به درمان ناباروری کرده است، می‌افزاید: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ژنتیکی امکان تشخیص هرگونه بیماری ژنتیکی وجود دارد. ما در حال حاضر چند هزار بیماری ژنتیکی داریم که امکان تشخیص و درمان آن‌ها فراهم است؛ یعنی اگر بتوانیم ژن را در والدین تشخیص دهیم ۱۰۰ درصد در جنین هم قابل تشخیص هستند که قبل از انتقال جنین به رحم مادر تشخیص داده شده و در این صورت جنین سالم را از جنین مبتلا جدا و جنین سالم را به رحم مادر منتقل می‌کنیم تا از تولد فرزند مبتلا به بیماری ژنتیکی جلوگیری شود. البته هیچ یک از این موارد زیر پوشش بیمه نیست و در واقع خدمات بسیار پرمنفعتی است که هزینه‌های گرانقیمتی دارند و درصورت نیاز بیمار به هزینه‌های «آی وی اف» افزوده خواهد شد.

حمایت‌های شرطی دولت از درمان ناباروری

وی در خصوص حمایت دولت از درمان ناباروری می‌گوید: این حمایت‌ها به شرطی انجام می‌شود که زوج‌ها به مراکز درمان ناباروری زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند و در حقیقت زوج‌ها حق انتخاب مرکز درمانی را ندارند. بر همین اساس در سال گذشته جهاد دانشگاهی پیشنهادی برای حمایت از درمان زوج‌های نابارور تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد تا به‌منظور تسهیل در درمان زوج‌های نابارور، امکان اختصاص بودجه درمانی برای استفاده از همه مراکزدرمانی اعم از دولتی و خصوصی فراهم شود تا این زوج‌ها بتوانند طی مراحل درمان از این بودجه بهرمند شوند و الزامی برای مراجعه به مراکز زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی و یا مراکز درمانی زیر پوشش بیمه‌ها نباشد. امید می‌رود با همت نمایندگان این دوره مجلس، این مهم تحقق یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها