تقابل‌ها بین نیروهای کرد و ساکنان مناطق شرقی سوریه این روزها کمی بالا گرفته است. در ادامه این درگیری‌ها روز گذشته خبری از ربودن ۹ شهروند غیرنظامی سوریه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها) منتشر شد.

ارتش عشایر را تشکیل دهید

نیک‌پندار/

تقابل‌ها بین نیروهای کرد و ساکنان مناطق شرقی سوریه این روزها کمی بالا گرفته است. در ادامه این درگیری‌ها روز گذشته خبری از ربودن ۹ شهروند غیرنظامی سوریه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها) منتشر شد. به گزارش سانا (خبرگزاری رسمی سوریه) عناصر کُرد، به منزل چند نفر در شهرک «سویدان جزیره» در جنوب شرق استان دیرالزور (شرق سوریه) حمله کردند و این افراد را ربودند. کردها تحت حمایت مستقیم عناصر تروریستی آمریکا قرار دارند و به همراه عناصر آمریکایی، مناطق گسترده‌ای از شمال شرق و شرق سوریه را در اشغال خود دارند؛ در این مناطق، بیشترین میادین نفتی سوریه قرار دارد. پیش از این هم اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد کردها با یک شرکت آمریکایی قراردادی را برای استخراج و صادرات نفت این مناطق امضا کرده‌اند. این قرارداد بدون هماهنگی با دولت مرکزی سوریه تنظیم و نهایی شده است.

برپایه اخبار منتشر شده، کردها پس از انجام این عملیات در این شهرک ایست‌های بازرسی تعبیه کرده‌اند تا از تظاهرات مردم جلوگیری کنند.

با وجود این، شیوخ و سرشناسان قبیله «العکیدات» سوریه به‌تازگی از تشکیل «ارتش العکیدات» برای مقابله با اشغالگران آمریکایی خبر داده و بر ضرورت یکسان‌سازی مواضع نسبت به حضور اشغالگرانه آمریکا و کُردهای وابسته به این کشور تأکید کردند.

قبیله العکیدات با انتشار بیانیه‌ای به بررسی شرایط و وضعیت کنونی و جنایات گروه نیروهای دموکراتیک سوریه پرداخت که «با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و تمامی خطوط قرمز را پشت سر گذاشته‌اند».

«نوافق البشیر» شیخ عشیره «البقاره» در شمال شرق سوریه هم از دولت این کشور خواست ارتش عشایر را با هدف مقابله با عناصر «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و نیروهای آمریکایی تشکیل دهد.

البشیر به وب‌سایت الوطن آنلاین سوریه گفت: عشایر در صورت حمایت دولت سوریه می‌توانند به یک مقاومت مسلحانه قدرتمند در مقابل عناصر قسد و نیروهای آمریکایی تبدیل شوند.

او همچنین خواستار آغاز «جنگ آزادسازی» شرق فرات با هماهنگی میان عشایر، دولت و ارتش سوریه شد و در بُعد سیاسی نیز گفت: باید با هماهنگی دولت دمشق «شورای رهبری» و هیئت سیاسی قبایل شکل گیرد و در مناطق آزادسازی شده پرچم سوریه نصب شود.

عشیره «البقاره» که نسب آن‌ها به امام محمد باقر(ع) باز می‌گردد از بزرگ‌ترین عشایر منطقه فرات و حومه حلب به شمار می‌رود که اعضای آن در کشورهای عراق و ترکیه نیز حضور دارند. تعداد اعضای این عشیره در سوریه به ۱.۲ میلیون نفر می‌رسد.

در هفته‌های گذشته چندین تن از رهبران عشیره‌های مختلف از جمله عشیره «البقاره» و «العکیدات» با تیراندازی عناصر نامعلوم کشته شده‌اند که این حوادث موجب خشم آن‌ها شده است.

برچسب‌ها