خرید توافقی و حمایتی زعفران از زعفران‌کاران طرحی بود که سال گذشته با هدف کوتاه کردن دست دلالان از بازار طلای سرخ و ثبات در بازار توسط سازمان تعاون روستایی اجرا شد.

خطر نقره داغ شدن بازار طلای سرخ

قدس آنلاین: اختلاط موضوع حمایت از زعفران‌کاران و هدف تبلیغاتی که برخی از نمایندگان سابق مجلس در سال منتهی به انتخابات در موضوع خرید حمایتی زعفران داشتند ختم به قصه پرتکرار تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان شد.

مطالباتی که نزدیک به ۱۰ ماه (آبان۹۸) تاکنون بخشی از آن باقی مانده و زعفران‌کاران زیادی را با چالش مواجه ساخته است.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان حجم مطالبات زعفران‌کاران از سازمان تعاون روستایی است که حتی با تغییر رئیس این سازمان و قول‌هایی که داده شده هنوز که هنوز است پرداخت نشده است. تنخواه هزار میلیارد تومانی که با ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه برای خرید توافقی و حمایتی زعفران در نظر گرفته شد نیز به طور کامل محقق نشده این در شرایطی است که برای فروش محصول خریداری شده تا به امروز چاره‌اندیشی نشده است.

عرضه حجم زیادی از زعفران خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی این نگرانی را در پی دارد که در فاصله دو تا سه ماه مانده به برداشت محصول جدید قیمت طلای سرخ را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهد و روند کاهشی را برای زعفران رقم بزند. آخرین تصمیم برای عرضه و تأمین نقدینگی برای پرداخت مطالبات زعفران‌کاران فروش مزایده‌ای ۶۰ تن از زعفران خریداری شده در طرح حمایتی است.

*دولت در بازار زعفران دست‌اندازی نکند

یکی از زعفران‌کارانی که محصول سال گذشته‌اش را در طرح توافقی و حمایتی به فروش رسانده با ابراز گلایه از نحوه پرداخت مطالباتش می‌گوید: ابتدا باید از دولت خواهش کنیم که دیگر با چنین طرح‌هایی سبب بروز مشکلات برای کشاورزان و زعفران‌کاران نشود، اجازه دهید تا بازار زعفران توسط دست‌اندرکاران خودش اداره شود. البته این خیلی خوب است که دولت دغدغه‌مندی در این خصوص داشته باشد اما اینکه بدون برنامه و با مقاصدی که برخی از دوستان در زمان اجرا شدن این طرح داشتند همه چیز محکوم به شکست است و نتیجه‌اش این می‌شود که اکنون می‌بینید.

وی ادامه می‌دهد: اکنون حدود ۱۰ ماه است که دولت زعفران ما را خریداری کرده اما بیش از ۴۰ درصد آن پرداخت نشده است. با وجود این و با توجه به شرایط اقتصادی کشور فقط و فقط هر چه بدست آوردیم ضرر بود و بس. اگر به فرض همین امروز طلب زعفران‌کاران پرداخت شود ارزش سال گذشته را ندارد. کاش همان زمان زعفرانمان را با قیمت کمتر به بازاریان می‌فروختیم و این همه ضرر نمی‌کردیم.

*سوءاستفاده احتمالی دلالان در بازار پیش روی زعفران امسال

یکی دیگر از زعفران‌کاران در واکنش به موضوع مطالبات بر زمین مانده صنف زعفرانکاری اظهار کرد: دولت به هیچ وجه نمی‌تواند بازار زعفران را در دست بگیرد؛ چرا که نه کارشناس درست و دلسوزی در محدوده دوایر دولتی مرتبط با زعفران وجود دارد و نه می‌شود به وعده‌ها در پرداخت به موقع طلب زعفران‌کاران اعتماد کرد. تجربه نشان داده هر بار که دولتی‌ها پا به عرصه خرید حمایتی و این گونه برنامه‌ها گذاشتند آخرش مشکلاتش کشاورز بیشتر شده و کمتر نشده است.

او می‌افزاید: مطمئنم که دلالان از اتفاقی که سال گذشته برای بازار زعفران افتاد و دولت نتوانست به آنچه وعده داده بود عمل کند سوءاستفاده خواهند کرد و امسال هر چه دلشان بخواهد قیمت روی محصول ما خواهند گذاشت. این بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که نگرانی داریم به بازار زعفران در آینده وارد شود. دست‌اندرکاران باید از همین حالا برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند و از بروز مشکلاتی اینچنینی که توسط دلالان امکان دارد به وجود بیاید جلوگیری کنند.

*مزایده ۶۰ تنی زعفران درهفته آینده

نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی که حتی پیش از انتخابش به عنوان نماینده این شهرستان یکی از دغدغه‌هایش پیدا کردن راه حلی برای رسیدن زعفران‌کاران به مطالبات بر زمین مانده‌شان بوده است در این زمینه به قدس می‌گوید: همان طور که می‌دانید موضوع خرید توافقی و حمایتی زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی مربوط به آبان سال گذشته است که با پرداخت نشدن قسمتی از مطالبات زعفران‌کاران این بحث همچنان ادامه دارد و بسیاری از کشاورزانی که زعفرانشان را در این طرح به فروش رسانده‌اند با چالش مواجه ساخته است.

محسن زنگنه می‌افزاید: در راستای رفع این موضوع و به جهت اینکه جمع زیادی از این زعفران‌کاران در حوزه انتخابیه تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه حضور دارند و درخواست‌های مکرری برای رفع این مشکل داشتند از همان روزهای ابتدایی انتخاب به عنوان نماینده مردم به دنبال رفع موانع و مشکلات رفتیم که پس از رایزنی‌هایی که با رئیس سابق سازمان تعاون روستایی کشور داشتیم و نتیجه‌ای در بر نداشت جابه‌جایی در رأس مدیریت سازمان اتفاق افتاد که از آن زمان تاکنون برنامه‌ها با رویکرد بهتری پیش رفته است و امیدواریم در طرحی که پیش روی ماست بتوانیم مشکل مطالبات زعفران‌کاران را حل کنیم.

وی در خصوص این طرح اظهار می‌دارد: طرح فروش مزایده‌ای ۶۰ تن از زعفران خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی مد نظر است که برای شرکت در مزایده فراخوان داده شده است.

زنگنه می‌افزاید: این فروش مزایده‌ای به شرط صادرات خواهد بود و برنده مزایده می‌بایست همه ۶۰ تن را یکجا یا در نهایت در سه بلوک ۲۰ تنی به خارج از کشور صادر کند تا به این وسیله از وجود بیش از اندازه زعفران در بازار داخل و احتمالاً سقوط قیمت‌ها و ضرری که متوجه زعفران‌کاران در فصل برداشت پیش رو است جلوگیری به عمل آید.

نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مورد زمان برگزاری مزایده و پرداخت مطالبات زعفران‌کاران نیز اظهار می‌دارد: تا آخر این هفته افرادی که تمایل به حضور در مزایده دارند می‌بایست اعلام آمادگی کنند و شرط حضور در مزایده را داشته باشند. پس از دریافت درخواست‌ها بعد از سه تا چهار روز مزایده برگزار و برنده آن مشخص خواهد شد. پس از اینکه برنده مزایده معلوم شود تسویه کامل با وی انجام شده و بلافاصله مطالبات باقیمانده زعفران‌کاران به آن‌ها پرداخت می‌شود که به نظر می‌رسد اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود اواخر هفته آینده خبرهای خوشی برای زعفران‌کاران خواهیم داشت.

برچسب‌ها