مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به نظر می رسد رفتار ویروس ثابت است، اما رعایت نکات بهداشتی توسط مردم نمودار سینوسی دارد. به همین دلیل در بازه های زمانی مختلف شاهد پیک کرونا و افت آن هستیم.

مردم به پروتکل های بهداشتی به صورت سینوسی عمل می کنند / تعداد بستری و ترخیص کرونایی ها برابر شده است

دکتر حمیدرضا رحیمی در گفتگو با قدس آنلاین درخصوص رفتار سینوسی ویروس کویید ۱۹ و بوجود آمدن پیک کرونا و پس از آن کاهش ابتلا در جامعه چیست، ابراز داشت: تاکنون رفتار ویروس کرونا به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته است و نمی توان راجع به ویژگی های آن با اطمینان سخن گفت. اما عامل دیگری به جز ویروس نیز می تواند در رفتار سینوسی آن تاثیر گذار باشد.

رئیس گروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید-19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ادامه داد: عمل به پروتکل های بهداشتی توسط مردم در این خصوص بسیار مهم است. در ابتدای کار و به دلیل عدم آشنایی و توجه عمومی به کرونا، نکات و دستورالعمل های بهداشتی به خوبی رعایت نمی شد. به همین دلیل شاهد پیک کرونا و ابتلای بسیار زیاد افراد به این ویروس خطرناک بودیم. پس از آن با تاکیداتی که بررعایت نکات بهداشتی صورت گرفت، جدیت مردم بیشتر شده و از شدت ابتلا به کرونا کاسته شد.

وی با بیان اینکه پس ازپیک اول از حساسیت اوضاع و شرایط کرونایی برای مردم کاسته شد، تصریح کرد: برخی با این تصور که وضعیت شیوع کرونا و عدم ابتلا به آن بهبود یافته است، شروع به سهل انگاری کردند. به همین دلیل دوباره شاهد شدت گرفتن ابتلا به کرونا در روزهای اخیر بودیم. به نظر می رسد رفتار ویروس ثابت است، اما رعایت نکات بهداشتی توسط مردم نمودار سینوسی دارد.

رحیمی تاکید کرد: به همین دلیل از مردم و همشهریان تقاضا دارم که به هیچ عنوان کاهش ابتلا به کرونا را، به عنوان خارج شدن از وضعیت قرمز نپندارند و کماکان به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ورزند تا بیش از پیش شاهد کاهش مبتلایان به کرونا بوده و دیگر شاهد بروز پیک کرونا در جامعه نباشیم.   

وی با رد ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه به رغم کاهش تعداد فوت شده ها بر اثر کرونا در سطح کشور، این اتفاق در مشهد رخ نداده و همچنان آمار فوتیان در مشهد افزایشی است، مطرح کرد: نمودار مشهد با نمودار کشوری کاملا تطابق دارد. دلیل آن هم این است که مشهد یکی از کلان شهرهای کشور است و تحت تاثیر اتفاقات مهم کشوری است. هر اتفاق بزرگی که در تهران رخ دهد مشابه آن با فاصله زمانی کوتاهی در مشهد رخ می دهد. این موارد جزئی از قواعد کلی است و به همین دلیل آمار فوتیان مشهد متناسب با آمار فوتیان کشوری بالا و پایین می رود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها در کشور، نشاندهنده این است که این اتفاق در مشهد هم رخ داده و اکنون شرایط مناسب تری را نسبت به روزهای گذشته تجربه می کنیم.

وی با ذکر این موضوع که مجوزی برای ارائه تعداد بستری و فوت شده های کرونایی در مشهد ندارد و نمی تواند آمار آن را اعلام کند، بیان داشت: با توجه به کاهش آمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر، میزان افراد بستری شده با افراد ترخیص شده تقریبا در یک سطح قرار گرفته اند و اکنون نیازی به افزایش تخت بیمارستان ها برای بستری کرونایی ها نداریم.

وی تاکید کرد: در روزهای گذشته با توجه به شدت ابتلای به کرونا بین شهروندان، مجبور بودیم روزانه تعداد زیادی تخت بیمارستانی را به حجم تخت های موجود اضافه کنیم تا بتوانیم جوابگوی بیماران کرونایی باشیم. اما اکنون با کاهش آمار مبتلایان، نیازی به افزودن تخت نداریم و همانطور که گفته شد میزان ورودی و خروجی تقریبا برابر است. در پیک دوم کرونا حدود ۲۰۰۰ تخت برای مبتلایان به کرونا آماده شده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها