نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس از اقدامات مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت می‌گویند.

 مجلس تصمیم دارد برای جاماندگان سهام عدالت قانون جدید تصویب کند

قدس آنلاین؛  در پی آزادسازی سهام عدالت، نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سهام مربوط به ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر به دست بیش از ۴۹ میلیون نفر می‌رسد. با قرار گرفتن طرح سهام عدالت در ایستگاه پایانی زمان آن رسیده که مدیریت دارایی هر مشمول به هر فرد سپرده شود.

درحالی که حدود ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ثبت‌نام‌ها و شناسایی میانه دهه ۸۰ به مشمولان سهام عدالت اضافه شده‌اند، اکنون پس از پایان فرآیند ۱۰ ساله پرداخت مبلغ سهام تخصیص داده شده از محل سود شرکت‌ها، زمان در اختیار گرفتن سهامی شده است که در طول این سال‌ها ده‌ها برابر شده است.

در این شرایط و با توجه به ارزش روز سهام عدالت، یک بار دیگر بحث تعیین تکلیف جاماندگان این طرح داغ شده است. جاماندگانی که بخشی از آنها فرآیند اولیه ثبت‌نام را در دهه ۸۰ انجام داده‌اند و به‌دلایلی ثبت‌نام آنها نهایی نشده است و بخش دیگر کسانی هستند که وارد فرآیند ثبت‌نام نشده‌اند. البته در بیش از یک دهه گذشته متولدان جدید بخصوص در دهک‌های پایین درآمدی که جامعه هدف این طرح بوده‌اند هم‌اکنون جزو جاماندگان محسوب می‌شوند.

برهمین اساس و با توجه به تقاضای انبوه جاماندگان، اقدامات همزمانی در دولت و مجلس برای تعیین تکلیف این بخش از جامعه در حال انجام است. 

مجلس مصر است که سهام عدالت به جاماندگان پرداخت شود

«محسن علیزاده» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با بررسی جزییات سهام عدالت و آخرین تحولات پیرامون این موضوع گفت: متأسفانه به علت غیبت نمایندگان کمیته امداد بهزیستی و وزارت کار نتوانستیم نتیجه ای داشته باشیم و به جمع بندی برسیم.

متاسفانه بنده به این دلیل که روز گذشته درگیر پیگیری موضوع ای تی اف ها(ETF) و دارادوم بودم در جریان جزئیات جلسه کمیسیون نیستم اما تا اینجا مطلع هستم که جلسه به دلیل همین غیبت‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

جلسه دیروز هم با محور پیگیری اعطای سهام عدالت به جاماندگان شکل گرفت؛ کمیسیون اقتصادی شرکت‌های دولتی که امکان واگذاری سهام آنها در قالب سهام عدالت وجود دارد شناسایی کرده است و مرکز پژوهش‌های مجلس لیستی در این رابطه آماده کرده است.مجلس مصر است که سهام عدالت به جاماندگان پرداخت شود.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا از همان روز اول پیش بینی نشد که وقتی ملاک برنامه ریزی بین سال‌های ۸۵ تا ۹۵ باشد امکان اینکه در سالهای بعدی ممکن است افراد دیگری به هر دلیلی از جمله مشکلات اقتصادی و از دست دادن سرپرست خانواده و ... در دهک‌های مورد نظر قرار بگیرند واجد شرایط گرفتن سهام عدالت باشند و بر این مبنا باب اعطای سهام عدالت باز ماند؟ نیز گفت: یکی از ایراداتی که ما در کمیسیون اقتصادی به دولت گرفته‌ایم همین مسئله است و اینجا دولت باید پاسخگو باشد ما هم به دنبال طرح دیگری هم هستیم که این باب برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند، باز باشد و بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

احتمالاً یکی دو جلسه دیگر برای جمع بندی در این رابطه مورد نیاز است تا این مسئله را به سرانجام برسانیم اما بدون شک مجلس این موضوع را پیگیری و به تصویب خواهد رساند تا تمام جاماندگان بتوانند سهام عدالت دریافت کنند.

مجلس به کلیات طرح جدید در رابطه با سهام عدالت رأی خواهد داد

«علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با مسئله اعطای سهام عدالت به جاماندگان به قدس آنلاین گفت: کمیسیون اجتماعی بخشی را که مربوط به این کمیسیون می‌شد به تصویب رساند. نظر کمیسیون اجتماعی بر این است که  به همه کسانی که به هر دلیل در مرحله اول سهام عدالت دریافت نکرده‌اند باید این سهام تعلق بگیرد و رعایت سقف سن و رعایت سقف تعداد عایله را نکنند و محدودیتی در این زمینه نباید اعمال شود و باید تمام ایرانی‌هایی که در محدوده هفت دهک پایین قرار می‌گیرند، از سهام عدالت بهره‌مند شوند و فقط سه دهک بالا نباید سهام عدالت دریافت کنند.

دولت در ماده ۳ آیین نامه سهام داران برای کارگران سهام ترجیحی در نظر گرفته بودند حال اینکه برخی استان‌ها مثل مازندران کارخانه یا شرکت دولتی ندارند که بتوان واگذار کرد تا سهام ترجیحی به کارگران بدهیم. یا کارگران فصلی که اصلاً در این رابطه مورد شناسایی قرار نگرفته بودند بنابراین ما در قانون جدید کاملاً باب را باز گذاشتیم و قرار شد تمام کسانی که از دهک هفتم به پایین هستند بتوانند سهام عدالت بگیرند. 

موضع دولت و وزارت اقتصاد در این رابطه محدودسازی سهام عدالت است؛ دولت باید بودجه این کار را از طریق واگذاری سهام شرکت‌ها و کارخانجات دولتی تأمین کند. به نظر بنده مجلس به کلیت طرح جدید رأی خواهد داد.

مواضع کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با جاماندگان سهام عدالت در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته(سه شنبه) «عباس معمارنژاد» معاون وزیر اقتصاد در واکنش به پیگیری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان گفت: اگر مجلس ارائه سهام عدالت جدید را تصویب کند، دولت مکلف است آن را اجرا کند.

وی افزود: اعتقاد وزارت اقتصاد این است که دولت سهمی برای واگذاری به جاماندگان ندارد. در قانون نیز ۶ دهک جامعه دیده شده که با توجه به مشمول بودن ۴۹ میلیون نفر، این هدف تا حدودی پوشش داده شده اما اینکه بعد از این کسانی به ۶ دهک اضافه شده‌اند یا خیر بحث دیگری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها