محمود واعظی با اشاره به هدفگذاری بودجه برای عرضه روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت، گفت: هدف از طرح گشایش اقتصادی دولت اینست که مردم بجای اینکه به دنبال خرید طلا و ارز باشند که نوسان زیادی دارد بتوانند نفت را به عنوان یک کالا خریداری کنند.

فروش اوراق نفتی به معنای ایجاد بدهی برای دولت بعد نیست/ می‌خواهیم مردمی که دنبال خرید طلا و ارز هستند بتوانند نفت بخرند

قدس آنلاین: رئیس دفتر روحانی در حاشیه جلسه امروز دولت در تشریح طرح گشایش اقتصادی دولت و عرضه اوراق سلف نفتی با بیان اینکه این ایده ابتدا توسط وزارت نفت مطرح و سپس در کمیته‌ای متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه بررسی شد تا در نهایت به ستاد اقتصادی دولت آمد تا پخته شود، گفت:  ما آن را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا مطرح کردیم که در مجموع کلیات آن تصویب شد و طبق روال همیشگی خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و بعد از اینکه ایشان تایید کنند و نظراتشان را بدهند و اصلاح کنند ما آن را علنی می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با یادآوری اینکه پیش از تایید مقام معظم رهبری این طرح هنوز مصوبه تلقی نمی‌شود، اظهار داشت:هدفگذاری این است که در شرایطی که نفت به عنوان یک کالا و ابزاری برای تقویت اقتصاد کشورمان بوده است و با فشارهای آمریکا برای صادراتش محدودیت‌هایی ایجاد شده و ما در بودجه نیز روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت در نظر گرفته‌ایم، سیاست، برنامه و هدفگذاری و روش‌های مختلفی اتخاذ شده است و خوشبختانه در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی قوا، کلیات آن مورد توافق قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این طرح تصویب شود آیین نامه اجرایی ان به دستور رئیس جمهور ظرف یک هفته در کمیته مذکور تدوین و نهایی خواهد شد تا هرچه سریعتر بتوانیم آن‌را اجرا کنیم.

واعظی تصریح کرد: هدف اینست که مردم که امروز به دنبال خرید طلا و ارز هستند که نوسان زیادی هم دارد،  بتوانند از یک بشکه تا ۱۰۰ هزار بشکه یا بیشتر، نفت بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینانی داده می‌شود که سودش از سود بانکی کمتر نخواهد بود.   یعنی تضمینی است اگر کسی یک تعداد بشکه نفت خریداری کرد و سال آینده خواست بفروشد، اگر قیمت نفت بیشتر شد، به همان قیمت روز می‌تواند بفروشد و اگر کمتر بود قطعاً مابه‌التفاوت آن را شرکت نفت متناسب با سود بانکی تامین می‌کند.

طرح گشایش اقتصادی دولت تورم زا نیست

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای طرح اقتصادی دولت تورم زا نیست، گفت: با این طرح یک کالا معامله می شود و همچنین برای شرکت‌های خصوصی ایرانی انگیزه بوجود می‌آورد که خرید آنها به سقفی رسید بر روی صادرات نفت نیز کار کنند ضمن اینکه پالایشگاه‌هایی هم در داخل کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه خرید این اوراق ریالی و محاسبه بازپرداخت آن بر مبنای ارز نیمایی خواهد بود گفت حتی اگر کسی اوراق دست مردم را بخرد و مثلا 100 هزار بشکه نفت را مالک شود می‌تواند برود یک کشتی کوچک نفت بگیرد و صادر کند.

نباید این طرح را به مسائل سیاسی گره بزنیم

رئیس دفتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مورد اینکه منطق رئیس جمهور و دولت در اینکه می‌گوید این اوراق ایجاد تعهد و بدهی برای دولت بعد نیست و نباید آنرا پیش‌خور کردن منابع عنوان کرد، گفت: : همیشه دولت‌هایی که سرمایه گذاری می‌کنند از امکانات امروز برای آینده استفاده می‌کنند. ما الان در یکسال آینده پروژه‌های بسیار بزرگی از جمله پتروشیمی را بهره برداری می‌کنیم. مثلاً ۱۷ پروژه بزرگ پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد. این پروژه‌ها، سرمایه‌ای برای کشور است. ما هیچ وقت فکر نمی‌کنیم سرمایه گذاری‌هایی که می‌کنیم برای دولت بعدی می‌ماند.

وی افزود: ما اصلاً به دولت نگاه نمی‌کنیم بلکه به این نگاه می‌کنیم که همه ما کارگزار مردم هستیم. نمی‌توانیم سرمایه گذاری‌مان را تعطیل کنیم و بگوییم ما که یکسال دیگر بیشتر نیستیم، ما این کارها را برای مردم و توسعه کشور انجام می‌دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور امروز خواستند این تفکر را رد کنند که ما شرکت‌های جدا نیستیم که فقط برای خودمان، خانواده مان و سهامداران‌مان کار کنیم، ما به این فکر می‌کنیم که سهامداران دولت تمام ملت ایران هستند و هر اقدامی می‌کنیم، برای رفاه مردم است.

واعظی تاکید کرد: امروز آمریکا اوراق ۵ ساله می‌فروشد ولی هیچ وقت از این بحث‌ها در آنجا نیست. در اروپا و کشورهای دیگر هم همینطور است و مردم اوراق می‌خرند. ما نباید این کار بزرگ را به مسائل سیاسی گره بزنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا پولی که از این اوراق جمع می‌شود صرف امور جاری نخواهد شد؟، گفت: پولی که از این اوراق جمع خواهد شد حتماً خرج توسعه کشور می‌شود. اگر در یک مقطعی لازم باشد ۱۰ درصد این پول را صرف پرداخت حقوق کنیم و ۹۰ درصد را به توسعه کشور اختصاص دهیم، ما که نمی‌گذاریم پول کارمندان و بازنشستگان‌مان داده نشود ولی به هر حال جدای اینکه این پول در بودجه کشور است، در جای دیگر خرج نمی‌شود.

قرار نیست شهردار تهران همیشه به دولت دعوت شود

وی درباره دلیل دعوت نشدن حناچی شهردار تهران به جلسات دولت برخلاف گذشته، هم گفت: شهردار تهران عضو دولت نیست لذا اینکه زمانی فردی برای چند جلسه دعوت می‌شود، دلیلی نمیشود که برای همه‌ جلسات از او دعوت کنیم.

دلیل لغو سفر جهانگیری به لبنان

وی همچنین درباره علت لغو سفر  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بیروت در روزهای گذشته با تاکید بر اینکه شرایط خاصی در لبنان حاکم است، اظهار کرد: همان روزی که قرار بود آقای جهانگیری به لبنان برود، اگر سفارتخانه هوشیاری نداشت و اعلام نمی‌کرد که این سفر انجام نشود؛ و در زمان حضور آقای جهانگیری استعفای نخست وزیر لبنان که همتای ایشان بود استعفامی‌داد اتفاق خوبی نبود.

واعظی گفت: ما آنچه را لازم است برای مردم لبنان انجام می‌دهیم و تا الان ۴ محموله خیلی پر و پیمان برای مردم لبنان فرستاده‌ایم و همچنین ارتباط رئیس هلال احمر و وزرای بهداشت و خارجه ما یا همتایان لبنانی‌شان دائما برقرار است.

با اذن رهبری ادامه سرپرستی مدرس خیابانی منع قانونی ندارد

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد زمان معرفی گزینه جدید برای تصدی وزارت صمت پس از رای منفی امروز مجلس به مدرس خیابانی و امکان تداوم سرپرستی او، با اشاره به پایام مهلت سه ماهه دولت برای تعیین سرپرست گفت: در این زمینه نیازمند گرفتن اذن رهبری برای ادامه اداره وزارتخانه با سرپرست برای چند روز آیند تا معرفی گزینه جدید هستیم. وی اظهار داشت: قانون در مورد ادامه سرپرستی آقای مدرس خیابانی با وجود عدم رای اعتماد مجلس منعی تعیین نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها