مدیر معین اقتصادی منطقه ۳ خراسان رضوی گفت: احتکار و رانت مواد اولیه ماسک ، تولید آن را با مشکل مواجه کرده است.

 احتکار و رانت پارچه ماسک در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، عباسعی بادیانی در نشست خبری معین منطقه ۳ اقتصادی خراسان رضوی گفت: خبرنگاران قشر دلسوز و زحمتکش جامعه هستند و اگر تلاش خبرنگاران نباشد هیچ کدام از فعالیت های اجرایی در جامعه دیده نخواهند شد.

وی ضمن گرامی داشت یاد شهیدان خبرنگار و همچنین شهدای مدافع سلامت ، تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی یکی از رکن های اصلی شرکت تعاونی دهیاری های شرق بخش مرکزی مشهد است و از زمان شیوع ویروس  کرونا در جامعه تلاش های زیادی در زمینه های مختلف از جمله آگاهی بخشی ، تولید ماسک و مواد ضد عفونی با کمک بخش هایی نظیر اتحادیه بانوان خیاط مشهد و شرکت های بخش خصوصی داشته است به طوری که  با حضور زنان شاغل در مراکز توانمندسازی شغلی بانوان و تحت حمایت شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی شهرستان مشهد ۵۴۳ هزار و ۱۰۰ ماسک یک بار مصرف و قابل شست‌وشو تولید شد.

بادیانی با اشاره به اینکه با فساد در هر زمینه ای باید برخورد جدی صورت بگیرد،  ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در حال حاضر در زمنیه تولید ماسک که نیاز است رسانه ها به آن بپردازند کمبود و حتی گران بودن  مواد اولیه نظیر پارچه، نخ و کش برای تولید این کالا است این در حالی است که بخش زیادی از کارگاه های خیاطی بانوان با تغییر کاربری به  تولید ماسک اختصاص داده شدند تا تابوت کمبود این کالا در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در مشهد شکسته شود اما در حال حاضر اینگونه مسائل وضعیت بلاتکلیفی مقابل آنها قرار داده است.

وی با بیان اینکه بخش مرکزی مشهد با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰هزار جمعیت در حال حاضر با یک بخشداری اداره می شود، تصریح کرد: روستا ها محل تولید و تولد هستند از این رو توجه بیشتر به این مکان ها باید در اولویت مسئولان کشور قرار بگیرد. یکی از مسائل اساسی در بخش مرکزی مشهد و روستاهای آن زمان بر بودن فرایند بررسی پرونده های ارسالی به کمیسیون ماده ۹۹است که ما در همین جا این اعلام می کنیم  از این ظرفیت برخوردار هستیم  که دبیرخانه این کمیسیون را در بخش مرکزی مشهد راه اندازی و زمان بررسی پرونده ها را کاهش دهیم.  

بادیانی ادامه داد: بر اساس تفاهم ‌نامه‌ای که بین شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی شهرستان مشهد و موسسه کیفیت آستان قدس رضوی به امضا رسیده است  همه محصولاتی که در کارگاه های تولیدی تحت حمایت این تعاونی یا بر اساس تفاهم نامه های امضا شده با سایر مجموعه ها تولید می شوند پس از بررسی در سامانه کیفیت رضوی نشان طیب را دریافت خواهند کرد که قابلیت رهگیری از سوی مصرف کنندگان را دارد.

مدیرعامل تعاونی دهیاری های بخش مرکزی شهرستان مشهد تصریح کرد: این مجموعه  به عنوان معین اقتصادی فرهنگی منطقه ۳ خراسان رضوی توانمندسازی اقشار مختلف از جمله  روستاییان ، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و  معلولان را برعهده دارد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

*رسانه قدرتی بی نظیر

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در عصرارتباطات از رسانه به عنوان قدرت بی نظیر یاد می شود.

مجتبی محمودی افزود: دستگاه ها و مجموعه هایی که از رسانه ها به نحو درست استفاده می کنند در زمینه خدمت گذاری به جامعه نتیجه بهتری را بدست می آورند.  از این رو طرح مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی یک جای خالی دارد و آن ضلع خبرنگاران هستند و به رزم‌حسینی پیشنهاد داده‌ایم که این مثلث را با اضافه کردن یک ضلع کلیدی به مربع تبدیل کند.

وی اظهار کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم طبق رسالت خود قلم در مسیر تعالی کشور و شکست دشمن بزنند تا ضمن هم‌افزایی و همدلی بیش از پیش، خدمتی موثر به مردم‌ کرده باشیم.

*پرداخت تسهیلات ۲میلیاردی

رئیس بهزستی شهرستان مشهد نیز در این نشست گفت: ۳درصد جامعه هدف بهزیستی کشور در مشهد حضور دارند.

محمد مروی افزود: ماهیانه مبلغ ۶ میلیارد و ۱۰۰ تومان  به ۳۸ هزار ۶۱۰ خانوار مستمری بگیر تحت پوشش اداره بهزیستی مشهد پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان ‌کرد: طبق برنامه باید  در هر سال ۱۰ درصد جمعیت مستمری‌بگیربهزیستی  توانمند شده و از چرخه حمایتی خارج شوند از این رو  بنا داریم امسال برای ۱۱۷۶ نفرمددجوی این سازمان  فرصت شغلی ایجاد کنیم اگرچه  یکی از معضلات اصلی که  مددجویان در زمینه تولیدات محصولات با آن مواجه هستند نداشتن دانش کافی در زمینه فروش آنها است.

مروی افزود: در سال جاری تسهیلات ۲ میلیارد تومانی به کارفرمایانی که ۴۰مددجوی بهزیستی را بکارگیری کنند پرداخت خواهد شد ، همچنین از محل اعتبارات بنیاد مستضعفان مبلغ ۱میلیارد تومان برای پرداخت به مددجویان بهزیستی مشهد که اشتغال انها در دوران کرونا دچار خسارت شد در نظر گرفته شده است که افراد به تدریج در حال معرفی به بانک عامل هستند.

*رانت پارچه ماسک

طهماسبی زاده رئیس اتحادیه بانوان خیاط مشهد نیز در ادامه این نشست بیان داشت: پارچه لازم برای تولید ماسک دچار رانت شده و در اختیار افراد خاصی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مشخص نیست چرا در شرایط فعلی که جامعه به شدت به این کالا نیاز دارد عده ای سود جو این پارچه ها را احتکار و با دلال بازی در اختیار افراد خاص قرار می دهند درحالی که کارگاه های خیاطی که به صورت قانونی به تولید این کالا مشغول هستند به دلیل نداشتن پارچه لازم در معرض تعطیلی قرار گرفته اند که در خواست ما از رسانه ها این است که در این باره اطلاع رسانی کنند.

در این نشست تفاهم نامه های جداگانه ای  بین تعاونی دهیاری های شرق بخش مرکزی مشهد با خانه مطبوعات خراسان رضوی، بهزیستی مشهد و مرکز نوآوری شهرداری مشهد به امضا رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها