در حالی‌که اسامی زنانی مثل سوزان رایس و الیزابت وارن برای تصدی پست معاونی جوبایدن مطرح بود، روز گذشته خانم کاملا هریس، سناتور سیاه‌پوست آمریکایی برای تصدی این سمت انتخاب شد.

با مهره سیاه در راه کاخ سفید

زارع/

در حالی‌که اسامی زنانی مثل سوزان رایس و الیزابت وارن برای تصدی پست معاونی جوبایدن مطرح بود، روز گذشته خانم کاملا هریس، سناتور سیاه‌پوست آمریکایی برای تصدی این سمت انتخاب شد. این انتخاب بلافاصله با واکنش‌های مختلف در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روبه‌رو شد. برنی سندرز یکی از نخستین افرادی بود که به نفع او توییت زد. سندرز ضمن تبریک به هریس در توییتش گفت: سندرز تاریخ آینده آمریکا را رقم خواهد زد. او می‌داند مردم چه می‌خواهند و برای آن مقاومت می‌کند. او طرفدار خدمات درمانی برای همه است.

اوباما هم که رابطه نزدیکی با هریس دارد این انتخاب را تبریک گفت و توییت زد: من مدت‌هاست که سناتور کاملا هریس را می‌شناسم. او از هر کسی برای تصدی پست معاون اولی رئیس‌جمهور آماده‌تر است. او برای مردم جنگیده است. امروز یک روز خوب برای کشور است که او انتخاب شده است.

اما در طرف مقابل، این انتخاب به مذاق دونالد ترامپ چندان خوش نیامده است. او هم در توییتر کاملا هریس را یک فرد ضعیف معرفی کرده که اگرچه رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ها را خوب شروع کرد اما در نهایت بسیار ضعیف عمل کرد و حتی نتوانست رأی اکثریت دموکرات‌ها را جذب کند.

ترامپ حتی در نشست خبری کاخ سفید هم به هریس تاخت و او را دروغگو خطاب کرد. کمپین انتخاباتی ترامپ هم برای هریس برچسب «حقه‌باز» را انتخاب کردند و او را با این نام صدا می‌زنند.

در مقابل، هریس پس از انتخابش به عنوان نامزد معاون اولی در صفحه توییتر خود نوشت: ترامپ فکر می‌کند این کشور فقط متعلق به او است. اما بایدن می‌داند آمریکا متعلق به همه ماست. این کشور متعلق به مردم است.

هریس از اساس مهاجرزاده است. مادر هریس یک زن هندی است که در جوانی به آمریکا مهاجرت کرد و پدرش هم مهاجر اهل جامائیکاست.

*

هریس و اسرائیل

اگرچه هریس یک دموکرات است و ما اعضای این حزب را به شکل دیپلمات‌های میانه‌رو در ذهن داریم اما مواضعی که او تاکنون در قبال خاورمیانه داشته ممکن است نظرمان را درباره آرای او تغییر دهد. برای مثال هریس به گروه اسرائیلی آیپک نزدیک‌تر است. او شوهری یهودی دارد و در صورت پیروزی بایدن، به اولین مورد در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.

کاملا هریس بیشتر از آنکه طرفدار گروه لیبرال یهودی و حامی اسرائیل موسوم به گروه «جی استریت» باشد، به لابی آیپک نزدیک است که گروهی تندروتر هستند. هریس از سال ۲۰۱۶ و انتخابش به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا در مجلس سنای ایالات متحده، تا کنون دو بار در لابی آیپک سخنرانی کرده است. باوجود این، هریس از توافق هسته‌ای ایران (برجام) حمایت کرده است که چندان باب میل اسرائیلی‌ها نیست.

هریس در سخنرانی سال ۲۰۱۶ برای یهودیان گفته بود: «دادگاه (عالی اسرائیل) مثل خود اسرائیل مکانی برای دموکراسی و عدالت در منطقه‌ای است که اغلب افراطیگری و اقتدارگرایی حکومتش را ترسیم کرده است».

رابطه او با آیپک آن‌قدر زیاد است که پس از دیدار با رهبران این گروه در سال ۲۰۱۹ در دفتر کارش، با انتقاد گروه‌های مترقی در حزب دموکرات روبه‌رو شد.

هرچند می‌توان همه این ارتباطات بین هریس و آیپک را تنها به این دلیل دانست که این سناتور تلاش دارد به مرکز قدرت در آمریکا نزدیک شود؛ به‌ویژه که بر خلاف مایک پنس، او چهره کاریزماتیکی دارد و فن بیانش بسیار قوی‌تر از پنس است. او حافظه ضعیف بایدن را جبران خواهد کرد و در اصل او رئیس جمهور حقیقی خواهد بود.

**-

هریس و خاورمیانه

به‌جز مواضع هریس در قبال اسرائیل، دیگر آرا و نظرات او به دموکرات‌ها بیشتر شبیه است. به‌عنوان مثال او علیه فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی رأی داده و با جنگ یمن مخالفت کرده است.

هریس همچنین در مناظره ماه نوامبر نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تولسی گیبرد، نماینده ایالت هاوایی در مجلس نمایندگان این کشور به دلیل امتناع از «جنایتکار جنگی» خواندن بشار اسد تاخت.

او در ماه ژوئن از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده خواست با طرح الحاق [اشغال] اراضی فلسطین در کرانه باختری مخالفت کند. او همچنین از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه حمایت کرد.

برچسب‌ها