کرمان- از قصه گرانی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند قیمت ماشین‌آلات، کود، سم و سایر نهاده‌های برداشت و نگهداری باغات پسته در استان کرمان که بگذریم یکی از حیاتی‌ترین نیازهای فعلی پسته کاران صادرات پسته است که این موضوع خود به حدیثی پرسوز گداز برای پسته کاران تبدیل‌شده است.

سیاست‌های ارزی آفت جدید صادرکنندگان پسته؛ بی رغبتی تجار در صادرات

قدس آنلاین-گروه استان ها: امسال شیوع بیماری کرونا و انسداد مرزها و به دنبال آن کاهش صادرات موجب شد ا حجم بسیاری از تولیدات سال گذشته در انبارها دست‌نخورده باقی بماند و لذا همین موضوع موجب شد تا بسیاری از پسته کاران را در آستانه فصل برداشت این محصول نگران کند.

بنا بر اعلام  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزون بر ۷۰ هزار تن پسته در انبارهای این استان انباشته مانده است که ماندگاری آن‌ها به نابودی حداقل ۴۰ درصد این محصول ارز آور منجر خواهد شد.

انباشت پسته نشانه مشکل صادرات است

در همین راستا علی انارکی یکی از تولیدکنندگان پسته به قدس می‌گوید: بخش جالب‌توجهی از صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان را پسته تشکیل می‌دهد و نزدیک به نیمی از ارز حاصل از محصولات کشاورزی مختص به پسته است.

وی می‌افزاید: از طرفی رقیب اصلی ما در زمینه صادرات پسته آمریکاست؛ بنابراین باوجود تحریم‌های هدف‌دار باید دولت برای شناسایی بازارهای صادراتی، ارائه‌ تسهیلات و مشوق‌ها و همچنین خرید به‌موقع از کشاورزان به تولیدکنندگان یاری برساند.

وی انباشت پسته را حاکی از مشکلات صادرات دانسته و می‌افزاید: امیدوار بودیم که امسال این مشکلات برطرف شود اما شیوع کرونا و حالا نیز مشکلات صادرات دست‌به‌دست هم داده و بر مشکلات سال گذشته ما دامن زده است.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر موضوعاتی ازجمله تأمین مالی، ارز و انباشت پسته از مشکلات موجود در حوزه پسته به شمار می‌رود.

انارکی با بیان اینکه محصول سال گذشته را تمام و کمال به فروش رسانده است در این رابطه می گوید: البته ما هنوز بخشی از وجه آن را دریافت نکردیم و بنکداران به بهانه کرونا و عدم صادرات محصول چک های خود را پاس نکردند.

نوسانات ارز و بی‌رغبتی تجار

حسین کرمانی نیز یکی از عمده‌فروشان این محصول نیز در این رابطه به ما می‌گوید: اگرچه کرونا فروش پسته و بازارهای جهانی را دچار اخلال کرد اما در حال حاضر صادرات پسته مانعی ندارد و امکان‌پذیر است اما آنچه که مسلم است بسیاری از صادرکنندگان به دلیل نوسان بیش‌ازحد ارز و هم‌چنین سیاست‌های ارزی مبنی بر بازگرداندن ارز رغبت چندانی برای صادرات نشان داده و این وسط چوب این سیاست‌ها را کشاورزان و تولیدکنندگان می‌خورند.

وی اذعان می‌کند: مکلف کردن صادرکنندگان به بازگرداندن ارز به داخل کشور موجب شده بسیاری از تجار تمایلی برای صادرات نداشته باشند چون بازگرداندن ارز با توجه به مشکلات موجود در سیستم بانکی در بسیاری از مواقع غیرممکن است.

وی با اشاره به این موضوع که تجار  پس از صادرات پسته امکان دارد کالای دیگری را دریافت کند و یا ارز را در حساب‌های بانک‌های خارج از کشور نگهداری کند ادامه می‌دهد: اما چگونه می‌توان از سیستم بانکی ارز را به کشور منتقل کرد؟

وی بابیان اینکه نوسانات ارز ریسک تجار را برای انعقاد قراردادهای بلندمدت پیمان‌سپاری ارزی را کاهش داده است بیان می‌کند: در این راستا نیازمند تسهیل در قوانین و حمایت دولت هستیم.

مشکل کجاست؟

دبیر کل انجمن پسته ایران در همین رابطه بابیان اینکه  حدود ۱۰۰ هزار تن از محصول پسته سال قبل کشور در انبارها باقی‌مانده که نزدیک ۷۵ هزار تن در انبارهای استان کرمان است اظهار کرد: از سال ۹۷ تاکنون در صادرات پسته افت شدید داشتیم و در صورت تداوم وضعیت پیمان‌سپاری ارزی، تأثیرات بسیار بدی بر سر صادرات پسته گذاشته می‌شود .

حسین رضایی در همین راستا  و در سفر به رفسنجان در راستای بررسی مشکلات پسته کاران به خبرنگار ما گفت: انجمن پسته ایران در بهمن ۹۸ به آسیب‌شناسی و بررسی‌های علل شکست این تجارت پرداخت و به این نتیجه رسید که بحث تعهد ارزی و پیمان‌سپاری ارزی در اوایل سال ۹۷ صادرات پسته را دچار مشکل کرد.

 وی با طرح این سؤال که کدامین تاجر جرئت می‌کند  با این نوسانات شدید ارزی به بازار اعتماد کند؟ اظهار داشت: دولت باید به صادرکنندگان پسته اعتماد کند.

وی از مسئولان خواست برای رفع مشکل موجود در بازار پسته گره‌گشایی کنند نه اینکه با دفع وقت مشکلات را انباشت کنند.

حسین رضایی افزود: اینکه گفته می‌شود فقط کرونا دلیل عدم صادرات است صحیح نیست بلکه مشکل اصلی سیاست‌های ارزی است که توسط بانک مرکزی ابلاغ‌شده است.

وی تصریح کرد: ما در چهار ماه ابتدایی سال جاری با برون‌سپاری صادرات را به نحوی انجام دادیم اما اگر سیاست‌ها اصلاح می‌شد این روند صادرات می‌توانست ادامه یابد که عملاً این اتفاق نیفتاد و پسته در انبارها دپو شد.

رضایی افزود: بانک مرکزی می‌گوید باید ۱۰۰ در صد ارز ناشی از صادرات برگردد و این کار در سایه برون‌سپاری ارزی انجام شود اما با نوسانات اخیر ارزی که قابل پیش‌بینی نیست و خسارت‌های زیادی را به همراه دارد صادرکننده نمی‌تواند با ارز ۱۹ هزارتومانی محصول را صادر کند و چند روز بعد ارز ۲۵ هزارتومانی را وارد کند.

دبیر انجمن پسته ایران  گفت: این سیاست‌های اشتباه در آستانه برداشت پسته در سال جاری نیز ادامه دارد و مشکلات را تشدید می‌کند و این در حالی است که پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری نیز حجم قابل‌توجهی پسته برداشت خواهد شد.

برچسب‌ها