۱۸ میلیارد بدون پرداخت مالیات!

سینا حسینی: موفقیت شیخ دیاباته در رقابت‌های لیگ برتر و درخشش بی‌اندازه او در ترکیب استقلال سبب شد هواداران باشگاه استقلال به عنوان یک مطالبه جدی خواستار حفظ این بازیکن توسط کادر مدیریتی باشگاه شوند. البته قرارداد دیاباته با باشگاه استقلال دو ساله تنظیم شده به همین خاطر احمد سعادتمند به عنوان مدیرعامل تأکید کرد او در استقلال خواهد ماند اما در همین کش و قوس یک نسخه از قرارداد رسمی دیاباته توسط یکی از خبرگزاری‌ها رسمی منتشر شد تا چالش جدیدی برای مدیران استقلال به وجود بیاید.

*فسخ یکطرفه؟

استقلالی‌ها که خاطره خوبی از انتشار قراردادهای مربیان و بازیکنان خود ندارند، با مشاهده قرارداد منعقد شده میان دیاباته به شدت دچار استرس شدند چون این اتفاق می‌توانست روابط میان دیاباته و استقلال را تیره و تار کند اما با این حال مفاد قرارداد دیاباته یک نگرانی بزرگ دیگر را برای مجموعه هواداران به وجود آورد که اگر منابع کافی برای پرداخت دستمزد و حقوق این بازیکن مالیاتی فراهم نشود وی می‌تواند به صورت یکطرفه فسخ قرارداد را انجام دهد و در پایان فصل استقلال را به مقصد تیم دیگری ترک کند.

شاید همین عامل سبب شد دیاباته در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از وی پرسید آیا فصل بعد هم در استقلال می‌مانی یا نه، وی پاسخ داد: نمی‌توانم بگویم می‌مانم یا خیر!

*قرارداد ۱۱ میلیاردی

اما مفاد قرارداد مهاجم استقلال چیست؟ قرارداد اولیه این بازیکن ۵۲۵ هزار دلار (با احتساب دلار به قیمت ۲۱ هزار تومان، این باشگاه باید رقمی بیش از ۱۱ میلیارد تومان به این بازیکن پرداخت کند) برای هر فصل است. یعنی دیاباته برای فصل جاری این رقم را دریافت خواهد کرد و برای فصل آینده رقم پایه پا بر جا خواهد بود.

آپشن‌های قرارداد دیاباته با استقلال را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

- قرارداد از اول جولای ۲۰۲۰ تا ۳۰ جون ۲۰۲۱

-حقوق ماهیانه ۳۵ هزار دلار (این رقم باید در تاریخ دهم هر ماه پرداخت شود)

- آپشن قهرمانی لیگ برتر؛ ۸۰ هزار دلار

-پیروزی در بازی‌های بین‌المللی ۵۰ هزار دلار

-صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۵۰ هزار دلار

-صعود به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۶۰ هزار دلار

-صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۷۰ هزار دلار

-حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۱۰۰ هزار دلار

-به ثمر رساندن هر گل در بازی‌ها ۱۰ هزار دلار (در این آپشن پنالتی‌ها حساب نمی‌شود اما در صورت آقای گلی این بازیکن پاداش جداگانه دریافت خواهد کرد)

-مشارکت در گل یا پاس گل در جریان بازی‌ها (هر ۵ پاس ۲۵ هزار دلار)

-در هر بازی که بیش از ۱۵ دقیقه به میدان برود هزار دلار دریافت خواهد کرد.

-این بازیکن معاف از پرداخت مالیات است.

-در صورتی که حقوق ماهیانه این بازیکن بیش از ۶۰ روز به تعویق بیفتد، شامل ۱۰ هزار دلار جریمه می‌شود. این موضوع جدا از حق فسخ قرارداد این بازیکن است. در صورت عدم پرداخت مطالبات، این بازیکن می‌تواند از طرقی فیفا اقدام و قراردادش را فسخ کند.

*آپشن‌های چاق

با این مندرجات شاید این پرسش برای مخاطب به وجود بیاید استقلال در حال حاضر چقدر باید به مهاجم خود بپردازد، با استناد به مفاد مندرج در قرارداد استقلال باید مبلغی حدود ۱۶ میلیارد و ۸۶۳ میلیون تومان تا به اینجای کار به دیاباته پرداخت کند. وی بابت حضور بیش از ۱۵ دقیقه در بازی‌های استقلال از ابتدای فصل در رقابت‌های لیگ برتر ۱۸ هزار دلار، بابت گل‌هایی که در جریان بازی‌های لیگ برتر و پلی آف لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رسانده ۱۶۰ هزار دلار، بابت دو پیروزی در بازی‌های مرحله پلی آف لیگ قهرمانان ۱۰۰ هزار دلار باید دریافت کند که این مبالغ به دستمزد ۵۲۵ هزار دلاری ماهیانه وی افزوده می‌شود تا در نهایت فعلاً۸۰۳ هزار دلار از باشگاه استقلال دستمزد بگیرد، البته چنانچه وی در جریان بازی‌های گروهی لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های باقیمانده از لیگ برتر و جام حذفی حضور داشته باشد و اقدام به گلزنی یا پاس گل نماید به این مبلغ افزوده می‌شود تا رقم پرداختی باشگاه استقلال به وی بیشتر شود.

*بازیکن باارزش

با مرور قرارداد شیخ دیاباته نقاط ضعف و قوت این قرارداد کاملاً مشخص می‌شود، جدا از اینکه چرا باشگاه استقلال زیر بار پرداخت چنین رقم سنگینی رفته است اما باید این نکته را متذکر شد شیخ دیاباته به عنوان یک بازیکن با کیفیت خارجی استحقاق دریافت این مبلغ را دارد در حالی که بازیکنانی نظیر بویان، استوکس، براندائو و بسیاری از بازیکنان بی‌کیفیت خارجی بودند که با حضور چند دقیقه یا بدون حضور حتی در یک بازی مبلغی سنگین گرفتند و از ایران خارج شدند، از این رو نمی‌توان پرداخت این مبلغ سنگین را نقد کرد اما ایراد عمده و بزرگ به قرارداد این بازیکن آنجاست که مدیران استقلال با علم بر نبود منابع کافی و درآمد مشخص چگونه حاضر به امضای این قرارداد شدند؟ نکته بعدی اینکه چرا بازیکنی که حدود ۱۸ میلیارد تومان درآمد دارد نباید مالیات بردرآمد قراردادش را خودش پرداخت کند، اتفاقی که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

برچسب‌ها