نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح کمک معیشتی خرید کالاهای اساسی به ۷دهک پایین جامعه که در طرح اصلاح قیمت بنزین شناخته شدند، تعلق خواهد گرفت.

اختصاص کمک معیشتی خریدکالاهای اساسی به ۷دهک/اختلاف زیاد مصرف سرانه کالاها در دهک های پایین با میانگین کشوری

محسن زنگنه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: طرح خرید الکترونیکی کالاهای اساسی در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه یک فوریت این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است،  تصریح کرد: در جریان بررسی این طرح سه موضوع مطرح شده است ، اولین آن تامین منابع برای اجرای این طرح است زیرا از لحاظ قانونی، مجلس بعد از تصویب بودجه نمی تواند سقف آن را افزایش دهد بلکه تنها می تواند با تغییر  ردیف های بودجه ای اگر طرحی دارد که هزینه بر است با تایید و هماهنگی دولت  ردیف های بودجه ای را تغییر دهد که در این زمینه منابع مختلفی از جمله درآمد حاصل از نرخ ارز، بخشی از مالیات بر عایدی سرمایه، بخشی از مالیات تراکنش های بانکی و  منابعی از شرکت نفت  تعیین شده است که در حال بررسی می باشد.

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع بعدی افراد و دهک های مشمول این طرح می باشد   و همچنین مبلغی که برای هر نفر باید واریز شود. طبق بررسی ها تا این لحظه مقرر شده است این کمک ها به ۷دهک پایین جامعه که در طرح اصلاح قیمت بنزین شناخته شدند،  پرداخت شود .

زنگنه ادامه داد:  موضوع بعدی نحوه اجرای این طرح است که به احتمال زیاد بر روی کارت های بانکی که یارانه افراد واریز می شود،  اعتبار ویژه خرید کالا شارژ خواهد شد که نیازمند هماهنگی هایی با بانک مرکزی و تنظیمات دستگاه های خرید  است . البته مبلغ واریزی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است .

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تصریح کرد: از طرفی در حوزه کالاهای اساسی نظیرگوشت، برنج ، روغن و حبوبات که حدودا ۲۰قلم کالا هستند،  سرانه کشوری و سرانه دهک های مختلف شناسایی شده اند  که سرانه  دهک های پایین با سرانه مصرف کشوری برای هرکالا اختلاف  بسیار زیادی دارد  که یکی از اهداف اساسی این طرح کاهش این اختلاف است تا امنیت غذایی برای دهک های پایین نیز ایجاد شود.

وی افزود: این طرح به دنبال آن است که ضمن حمایت از دهک های پایین ، اعتبار اختصاص داده شده نیز تنها صرف خرید کالا   شود زیرا در غیر این صورت فرد ممکن است از این مبلغ برای جبران سایر هزینه های خود استفاده کند. زیرا اگر امنیت غذایی دهک های پایین تامین نشود تبعات اجتماعی،بهداشتی ،  اقتصادی و بعضا سیاسی برای جامعه در برخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها