گالری‌های تهران این هفته میزبان نمایشگاه‌های متنوع نقاشی، حجم، ویدیو ـ چیدمان، عکس و ... هستند.

تصویری از «شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم» تا عکس‌هایی از «کر و نای»/ افتتاح ۱۸ نمایشگاه تجسمی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، عصر روز گذشته جمعه ۲۴ مردادماه، گالری های تهران میزبان ۱۸ نمایشگاه جدید شدند و علاقمندان می توانند از این آثار که در گروه عکس، هنرهای ترکیبی، چیدمان، نقاشی و ... است دیدن کنند.

با توجه به احتمال ایجاد محدودیت ها به دلیل گسترش کرونا، ضروری است علاقمندان پیش از مراجعه به گالری ها به صورت تلفنی هماهنگی لازم را به عمل بیاورند.

همچنین در صورتی که علاقمندان موفق نشدند از نمایشگاه هایی که طی هفته گذشته افتتاح و برگزار شدند، بازدید کنند برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنند.

در ادامه به معرفی این نمایشگاه ها پرداخته می شود.

گالری انتظامی: نمایشگاه گروهی «مرز انتزاع» از ۲۴ تا ۲۸ مرداد در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

گالری این جا: نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی با عنوان «نور بر تاریکی» از روز گذشته افتتاح شده است. در بیانه این نمایشگاه آمده است؛ این تصاویر حاصل سه ساحت است: نقاش، تابلو و مدل. اکنون در اینجا شما شاهد یکی از آن‌ها هستید، که با فاصله‌ای آن دو دیگری را نیز شامل می شود. امید دارم آن‌چنانکه در حال از دستاورد گذشتگان بهره‌ای دارند, در آینده نیز مسیر زمان را تاب آورند، همچو نوری که در تاریکی می‌درخشد و تاریکی آن را درنیافته است.

این نمایشگاه تا ۱۴ شهریور در این گالری به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ میزبان علاقمندان است.

گالری باروک: نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «کر و نای» تا ۳۱ مرداد در گالری باروک به نشانی شریعتی، پایین‌تر از پل رومی، جنب خانه چوب، پلاک۱۷۳۶ برپاست.

از هنرمندانی که در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش گذاشته اند می توان به پریناز آل آقا، آرش رضایی، کیارش مسیبی، شراره سامعی، مرجانه پورحسین، شهریار دبیری و ... اشاره کرد.

گالری پروژه‌های آران: نمایشگاه گروهی «شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم» با گردآوری اکرم احمدی توانا تا ۱۰ شهریوردر گالری پروژه‌های آران برپاست.

مرتضی ممیز، نسیم داوری، همایون سی ریزی، یاسمین سینایی و سمیرا علی خانزاده هنرمندانی هستند که آثارشان توسط اکرم احمدی توانا برای نمایش در این نمایشگاه گردآوری شده است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است؛ بر اساس تقویم میلادی امسال هزارمین سال درگذشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است. به همین بهانه این نمایشگاه با آثار نُه هنرمند و با رویکردهای متفاوت هنری پرده‌ی دوم از نمایشگاهی است که پنج سال پیش با همین عنوان و با گرداوری اکرم احمدی توانا برگزار شد. نمایشگاه قبلی در جستجوی تاثیر شاهنامه  در هنر مدرن و معاصر ایران بود و آثار ۲۲ هنرمند از نسل‌های متفاوت به نمایش در آمد.

تأثیر شاهنامه بر شعر و ادبیات و همچنین هنرهای تجسمی فارسی زبانان، ماندگار است. این انتخاب تنها نمایش بخشی از جاذبه همیشگی این اثری است که شکوه و  جلال ایران باستان و شکست‌ها و سرخوردگی‌ها را روایت می‌کند و به قول شاهرخ مسکوب «تاریخِ پیروزیِ شکست» است.

علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط مراجعه کنند.

گالری شیرین شماره ۱: نمایشگاه نقاشی نوشین ایپکچی با عنوان «اندرونی» در گالری شیرین ۱ تا ۲۶ شهریورماه برپاست.

گالری شیرین ۲: این گالری نیز میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم «خاتون خلعت‌پوش» با گردآوری معین شافعی است که  تا ۲۶ شهریور برپاست.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این دو نمایشگاه به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه کنند.

گالری احسان: نمایشگاه گروهی «تلفیق» تا ۲۸ مرداد در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره ۲۲ برپاست.

گالری شریف: نمایشگاه «جنب سینا اطهر» با هدف ادای احترام به درگذشتگان حادثه کلینیک سینا اطهر که جنب گالری شریف است برگزار شده است. در این نمایشگاه فیلم/ویدئو و چیدمان، علی عطار، محمود مکتبی و کامیار مینوکده مشارکت دارند.  

در بیانه این نمایشگاه آمده است: در میان تلی از خاک، در میان آتش، در فاصله‌ای میان زمین و آسمان، انسان‌هایی بوده‌اند که بی هیچ نشانی از میان ما رفته‌اند. مسئله برای من به سادگی افتادن و ایستادن است، چیدمان عمودی اشیاء و هر آن چیز که اینجا یافته‌ام، دوباره برپا داشتن زندگی است، همانقدر که سکوت آن یادآور مرگ است. آن چیز که در دوباره ایستادن پدیدار می‌شود، برای من تداعی کننده سر از خاک برآوردن دوباره‌ای است که در دل طبیعت یافته‌ام. مانند زیست آرام و با شکوه گیاهی کوچک، که در دل یک زمینه سوخته سر برآورده است. جنب سینا اطهر، برای من یک سوگواری نیست، یادمان عشقی است زنده و تپنده در میان خاک و سردی دیوارهای یک مکان نامشخص.

علاقه‌مندان می‌توانند ۲۴ تا ۳۱ مرداد به گالری شریف واقع در میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ مراجعه کنند.

گالری فرمانفرما: نمایشگاه نقاشی محدثه عیوض‌خانی ‎با عنوان «چشم‌اندازی در مه» در این گالری به نمایش در آمده است. عیوض خانی در بیانیه این نمایشگاه آورده است: در تردیدی گریزناپذیر میان ماندن و رفتن، رها کردن و همچنان در آستانِ در ایستادن. چونان که گویی زمان در آنی مانده باشد، زن در ابتدای ۶۰ سالگی با تردیدهایش همچنان در خود فرو رفته. از بعد ۶۰ سال وقت آن رسیده تا در میان سکوت چندساله روایتش را در این قاب‌ها بشنویم. او همچنان با نگاهی مضطرب ایستاده است؛ این قاب‌ها روایت جاودان زنان و مادرانی است که دستکم یک بار از خود پرسیده‌اند: بروم یا بمانم؟ رها کنم یا بگیرم؟ بگریزم یا باز گردم؟

همچنین گالری فرمانفرما میزبان نمایشگاه دیگری از آثار رحمان احمدی ملکی ‎با عنوان «کتیبه‌های ناخوانده» است که تا ۱۴ شهریورماه پذیرای علاقمندان است. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ واقع شده است.

در بیانه این نمایشگاه آمده: نقاشی در دهه های اخیر، هم از نظر موضوع و هم از نظر متریال، دچار تحولات چشمگیری شده و از حیطه ی رنگ ماده هایی مثل رنگ و روغن، اکریلیک و سایر ابزارهای قدیمی به در آمده است، متریال ها و مدیاهای مختلفی را به خدمت گرفته و ساختارهای نوپدید پیدا کرده است. مجموعه «کتیبه های ناخوانده» در همین راستا و با استفاده از متریال های متفاوت به وجود آمده است.

گالری هم رس: نمایشگاه گروهی «دفتر طراحی ۳» کاری از نلی تیموری تا ۱۴ شهریور در فضای هنری هم‌رس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه ۲ برپاست.

گالری سایه: نمایشگاه انفرادی نقاشی با عنوان «قلعه ها» کاری از افسانه آخوندی ۲۴ مرداد تا ۲۹ مرداد در این گالری به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ برپاست.

گالری سایه پلاس: این گالری میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی تحت عنوان «طحال ذهن» کاری از پریا نمک شناس است که از روز گذشته افتتاح شده و تا چهارشنبه ۲۹ مرداد به آدرس خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ میزبان علاقمندان هنرهای تجسمی است.

گالری کاما: نمایشگاه نقاشی محمد دباغ با عنوان «۱.۵ در ۱.۵» تا ۲۹ مرداد در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۲۴ طبقه دوم است.

گالری لاله: نمایشگاه گروهی نقاشی «خلوت گُزیده» ۲۴ تا ۳۱ مرداد در نگارخانه لاله برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

گالری محسن:  نمایش دونفره نقاشی‌های ایمان ابراهیم‌پور و میلاد جهانگیری در نمایشگاه گروهی نقاشی تا چهارشنبه ۱۲ شهریور در این گالری به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ میزبان علاقمندان است.

نمایش دونفره نقاشی‌های ایمان ابراهیم‌پور و میلاد جهانگیری نمود هم­نشینی ایده‌ها میان یک نسل جوان است. در نقاشی‌های ایمان ابراهیم‌پور آهنگ زمان کند پیش می‌رود و با تلقی مرسوم متفاوت است، بُعد تداوم و پیوستگی زمان عقیم شده و درعوض خاطره‌ یا حافظه‌ جمعی بارور شده است. در دنیای تصویری پرجزئیات او رنگ‌ها و فرم‌ها آزادانه به قلمروی هم سرک می‌کشند و بی‌پروا گیاهان به همه‌جا ریشه می‌دوانند؛ زمان، زبان به دهن گرفته و طبیعت بی‌وقفه در حال تخریب و تکثیر خود است.

نگارخانه نگر: نمایشگاه گروهی طراحی  «از خیاو» کاری از ولی جوادی آذر و قادر منصوری از جمعه ۲۴ مرداد تا چهارشنبه ۵ شهریور در این گالری به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول میزبان علاقمندان است.

گالری چی: نمایشگاه گروهی عکس «عکس از نگاه نقاش معاصر» از جمعه ۲۴ مرداد تا سه شنبه ۴ شهریور به آدرس فرشته خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان آقابزرگی، خیابان اکبری، ابتدای خیابان هاله پذیرای علاقمندان است.

گالری باغ موزه ایرانی: نمایشگاه گروهی «به رنگ مهربانی»  تا پنجشنبه ۳۰ مرداد در این گالری برقرار است. از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه، ایجاد نشاط وشادی در آنان و خانواده هایشان، آشنایی مخاطبین با توانمندیهای این کودکان، ایجاد اشتغال و درآمدزایی وشناسایی استعداد ها و بالفعل نمودن آن در محیطی مفرح وشادی بخش می توان ذکر نمود. همچنین گروه همسرایان امید با ایستگاه های ورزش، شادی و نشاط آنان را همراهی می کنند.

علاقمندان برای بازدید از آثار این نمایشگاه می توانند به خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه‌راه دکتر حسابی مراجعه کنند.

برچسب‌ها