یک تحلیلگر انگلیسی در یادداشتی با توجه به شکست آمریکا در شورای امنیت در پی عدم تصویب پیش نویس قعنامه این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به جوانب مختلف سیاست خارجی یک جانبه آمریکا پرداخت.

تلاش پمپئو برای استفاده از "مکانیسم بازگردانی تحریم ها" به یک تحقیر دیگر می انجامد

قدس آنلاین: به گزارش شبکه سی.جی.تی.ان، تام فودی تحلیلگر انگلیسی مسائل سیاسی و بین الملل در یادداشتی درباره اقدام آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران و شکست این کشور در شورای امنیت سازمان ملل در پی عدم تصویب پیش نویس قطعنامه ای که به این منظور به شورای امنیت ارائه کرده بود، نوشت: بار دیگر محدودیت های سیاست خارجی دولت ترامپ که به شدت یک جانبه و خصومت آمیز است، ظاهر می شوند. کاخ سفید فکر می کند زمانی که به نفع آمریکا است بقیه جامعه بین المللی را نادیده بگیرد، حق دارد که به سادگی این کار را انجام داده و خواسته اش را بر دیگران تحمیل کند. در مدت دو سال گذشته، این اوج سیاست آمریکا در زمینه ایران بوده است. اگرچه هرچقدر هم مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کند که چهره ای پلیدی از ایران نشان داده و آن را بدنام کند، به نفع جهان است که برجام را به خاطر دلایل بزرگ تری همچون صلح و ثبات حفظ کرده و به جای تخریب آن تلاش کند بر آن پایبند باشد در نتیجه، تلاش پمپئو برای به کارگیری "مکانیسم بازگردانی تحریم ها" به تحقیر منتهی خواهد شد.

فودی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای که آن را اقدامی فاقد "دلایلی عمل گرایانه" و در راستای بدنام کردن یک کشور خواند و همچنین بازتاب نگرانی دیگر کشورها درباره احتمال از بین رفتن این توافق در اثر تحریم های یک جانبه آمریکا در ادامه این یادداشت نوشت: در نتیجه، وقتی آمریکا در سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد، حمایت کمی دریافت کرد. به نظر می رسید پمپئو باور داشت که با محکوم کردن مکرر ایران به این که تهدیدی برای جهان آزاد است و مرتبط کردن آن با ترویسم(شیوه معمول آن در راستای هر چیزی)، کشورهای دیگر به درخواست واشنگتن اعتنا خواهند کرد، در صورتی که این کار را نکردند.

وی افزود: با این وجود، کلی کرافت نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل که به این شکست راضی نشده است، اعلام کرد که واشنگتن به دنبال بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران است. آمریکا با این کار هدف دارد علیرغم خودداری از مشارکت در توافق هسته ای به عنوان یک عضو از بندها و شروط آن علیه ایران استفاده کند. بازهم این اقدام به طور انکار ناپذیری محکوم به شکست است. دوباره نشانه ای از تحقیر در میان است.
این در نهایت محدودیت های یک سیاست خارجی منحصرا مبتنی بر زورگویی یک جانبه و همچینن بی اعتنایی آشکار آن به قوانین و سازمان های بین المللی را نشان می دهد. این شکست نشان می دهد که تلاش برای مجبور کردن دیگران به پیروی از خواسته آمریکا در مسئله ایران به وضوح دارای محدودیت هایی است و اقدامات افراطی پمپئو برای توجیه دیگران در پیروی از موضع آمریکا، ابزار قانع کننده ای در دیپلماسی نیست.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها