پنجشنبه گذشته بود که دونالد ترامپ توافق کامل میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای برقراری عادی‌سازی کامل روابط دو طرف را رسانه ای کرد.

هرگونه ناآرامی در خلیج‌فارس را از چشم امارات می‌بینیم

مهدی خالدی/

پنجشنبه گذشته بود که دونالد ترامپ توافق کامل میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای برقراری عادی‌سازی کامل روابط دو طرف را رسانه ای کرد. این تحول با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. در حالی که برخی از کشورهای منطقه و گروه‌های فلسطینی متفق القول این مسئله را خیانت بزرگ امارات متحده عربی به مردم و آرمان فلسطین تعبیر و هدیه انتخاباتی این شیخ نشین به ترامپ نامیده و محکوم کردند، ارتجاع عربی از جمله عربستان سعودی و  بحرین از این مسئله استقبال کرد. حماقت بزرگ ابوظبی البته با واکنش قاطع مسئولان کشورمان روبه‌رو شد. روز شنبه حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در سخنانی با انتقاد از تبعات این تصمیم ابوظبی هشدار داد کشورها پای اسرائیل را به منطقه باز نکنند. این پایان ماجرا نبود. روز گذشته نیز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با تأکید بر اینکه امارات در ارتباط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند، در هشدار تلویحی به مقامات ابوظبی گفت: هرگونه ناآرامی در منطقه را از چشم شما می‌بینیم.

امارات در تصمیم خود تجدید نظر کند

سرلشکر محمد باقری که در نشست «هم‌اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیروهای مسلح و مدیران رسانه ملی» سخن می گفت، با بیان اینکه  متأسفانه در این ایام با مصیبت بزرگ ایجاد ارتباط بین رژیم امارات متحده عربی و رژیم کودک‌کش صهیونیستی مواجه شدیم که فوق‌العاده جای تأسف و تأثر دارد، تصریح کرد: قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود، ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. وی افزود: امروز در شرایطی که همه آزادگان جهان از ایجاد ارتباط و دوستی با رژیم صهیونیستی ابراز تنفر و دوری می‌کنند، یکی از همسایگان جمهوری اسلامی با وقاحت تمام اعلام برقراری ارتباط با این رژیم کودک‌کش می‌کند که این جای تأسف دارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی برای بقای خود دست و پا می‌زند و بدون توجه به موازین اسلامی و موازین دین یهود نسبت به هرگونه ظلم و ستم در جهان اسلام و حتی با مردم خود و همسایگانش از هیچ‌گونه اقدامی ابایی ندارد. وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم تا دیر نشده است کشور امارات متحده عربی نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل پذیرش نیست.

حماقت و خیانت امارات

اما یک مقام مسئول در وزارت خارجه در گفت و گو با قدس با بیان اینکه حماقت ابوظبی در برقراری روابط دیپلماتیک، می تواند پای صهیونیست‌ها را به منطقه باز کرده و مقامات تهران حق دارند درباره پیامدهای این عمل به امارات هشدار دهند، گفت: این گام ابوظبی بر نوع رابطه با تهران هم تأثیرگذار خواهد بود. این تأثیر در بعد سیاسی و اقتصادی می تواند محسوس تر باشد. حیدری در این باره افزود: روابط کشور ما با امارات با توجه به تحولات سیاسی همواره حالت سینوسی داشته و کم یا زیاد شده است، اما با وجود همه مشکلات در این حوزه ارتباط طرفین هیچ گاه قطع نشده و مشورت‌ها ادامه داشته است. با این وجود گام اخیر ابوظبی می‌تواند به نوعی با تبعات منفی ایجاد کرده، بر روابط دو طرف تأثیر گذارد.

رئیس اداره سیاسی امارات و قطر وزارت امور خارجه با بیان اینکه ذات رژیم صهیونیستی بر زیاده خواهی و تجاوز به دیگر کشورها بنا شده، تصریح کرد: بر اساس توافقات پشت پرده قرار بر آن بوده، پس از عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو، رژیم صهیونیستی الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی که بر پایه معامله قرن می‌خواست اتفاق افتد را متوقف کند و این در حالی است که بعد از اعلام عادی سازی روابط نتانیاهو گفته است که طرح الحاق متوقف نخواهد شد. وی ادامه داد: نکته دوم مشخص شدن حقیقت مهره چینی ایالات متحده برای این سناریو است. این گام بر اساس آنچه ترامپ اعلام کرده، کاملاً برنامه‌ای آمریکایی بوده و مطمئناً در هماهنگی کامل با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. بنابراین در این بازی آمریکایی – صهیونیستی بازنده اصلی این حماقت و خیانت، دولت امارات خواهد بود.

مخالفت افکار عمومی داخلی با تصمیم ابوظبی

حیدری در ادامه با اشاره به واکنش‌ها به عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی ادامه داد: جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی بود که از همان ابتدا مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرد. تهران همواره سیاست‌های خود را بر مبنای عقلانیت استوار کرده و در موضوع رابطه با ابوظبی هم در آینده گام‌های مؤثر و سنجیده بر اساس شرایط مورد نظر اتخاذ خواهد کرد. این مقام مسئول در وزارت خارجه در مورد تبعات تصمیم امارات هم گفت: ما تقریباً مطمئن هستیم که این رویه ابوظبی با توجه به بازخوردهای منفی که در جهان عرب داشته، حتی در میان افکار عمومی این کشور هم با مخالفت‌های جدی مواجه خواهد شد و این می‌تواند عاملی باشد بر اینکه امارات در تصمیم اتخاذ شده کمی محتاطانه‌تر عمل کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها