سه هفته پس از توافق تهران و سئول برای ایجاد کارگروه تجارت بشر دوستانه برای تسویه بدهی کلان ۷ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها به ایران، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد مذاکرات دوجانبه و اجرایی برای تعیین چارچوب این سازوکار امروز آغاز می‌شود.

تلاش سئول برای پرداخت قطره چکانی طلب ایران

قدس آنلاین: این بار هم البته طرف نه ایرانی مذاکرات که سازمان غذا و دارو اعلام شده و نه وزارت امور خارجه نه جزئیاتی از این رایزنی‌ها و مذاکرات اعلام کرده‌اند و نه حتی گزارش دهنده این دیدار بودهند از اینرو باز هم ابتکار هدایت خط خبری و مانور تبلیغاتی در این ماجرا در دست طرف کره‌ای قرار گرفت.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیأت‌های ایرانی و کره‌ای امروز طی نشست ویدئو کنفرانسی، اولین جلسه کارگروه برای مباحثه درباره توسعه تجارت بشردوستانه را برگزار می‌کنند.

بر این اساس، در جلسه امروز تهران و سئول قرار است درباره اقلام دارای اولویت جهت صادرات به ایران، دستورالعمل‌های تجاری و نحوه اداره کردن بستر گفت‌وگوی جدید، بحث خواهد شد.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده است: «دولت ما به همکاری‌های روان در سازمان‌های مرتبط و مشورت‌های فعال با ایران جهت حمایت از شرکت‌های ما که خواهان ورود به بازار ایران برای [تامین] اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی را دارند، ادامه می‌دهد».

به نوشته یونهاپ، مقام‌های کره جنوبی از وزارتخانه‌های امور خارجه، بهداشت، دارایی و صنعت به همراه دیگر سازمان‌های مرتبط در این نشست مشترک با ایران شرکت می‌کنند.

ریاست طرف کره‌ای در این کارگروه را معاون وزیر خارجه این کشور بر عهده دارد و مقامات سایر وزارتخانه‌ها و آژانس‌های تجاری مرتبط با موضوع تجارت در این کانال در کره نیز قرار است عضو هیئت کره جنوبی در این کارگروه باشند.

«محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و داروی ایران و مقامات بانک مرکزی از طرف ایران در این جلسه حضور خواهند داشت.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی" یونهاپ" برای نخستین بار اذعان کرده است که دارایی ایران در دو بانک کره جنوبی مجموعا به ارزش ۷ میلیارد دلار از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به بهانه تحریم‌های آمریکا بر واردات نفت ایران توسط سئول، بلوکه شده است.

این ادعا در حالیست که رقم کلان فوق‌الذکر بهای خریدهای نفتی کره جنوبی در دوران شش ماهه‌ایست که این کشور از معافیت آمریکا برای خرید نفت از ایران برخوردار بود و سئول هیچ مانع و مشکل حقوقی و قانونی در پرداخت این پول به ایران نداشته و ندارد.

تهران بانکهای کره جنوبی را متهم می‌کند که با سوء استفاده از بهانه تحریم از پرداخت این ۷ میلیارد دلار طفره رفته و در این اقدام نگاه منفعت‌طلبانه دارند.

با شدیدتر شدن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر برای کشاندن ایران پای میز مذاکره با ترامپ، تهران نیز متقابلا بر شدت فشارها و انتقادهای خود از سئول برای همراهی با این سیاست آمریکا و امتناع از پرداخت بدهی این کشور افزوده و حتی گاه لحن تند و تهدید آمیز را نیز بکار برده است.

این موضوع تا آنجا پیش رفت که برخی مقامات ارشد نظام و دولت در مورد امکان بازبینی در نوع روابط عمدتا اقتصادی و با کره و تاثیر این رفتار بر جایگاه کره در آینده روابط اقتصادی ایران نیز هشدار دادند.

ترفند بازپرداخت قطره‌چکانی پول مردم ایران

با این حال به نظر می‌رسد راهکار کره‌ای‌ها هرچند در گذشته از سوی ایران نیز در قالب چهار پیشنهاد ارائه شده بود، اگرچه در شرایط موجود می‌تواند بخشی از مشکلات و نیازهای ایران را مرتفع سازد اما با توجه به حجم بالای بدهی سئول، ترفند برای پرداخت قطره چکانی و وقت کشی است.

کره‌ای‌ها پیش از این نیز یک تراکنش مالی به ارزش فقط ۵۰۰ هزار دلار در ازای ارسال یک محموله داروی ویژه درمان برخی از بیماران سرطانی در خرداد ماه انجام داده و آنرا به ایران ارسال کردند و قرار بود  دومین محموله نیز به ارزش ۲ میلیون دلار ظرف چند هفته به ایران ارسال شود که تا کنون خبری از آن نشده.

ارسال محموله ۲ میلیون دلاری کره جنوبی به ایران + عکس | بهداشت نیوز

اما این موضوع یعنی حجم کم خریدهای دارویی که ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت و امکانات کرده از این کشور انجام دهد به نسبت طلب زیاد از سئول به قول یکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد اگر سئول بخواهد این کانال و کار گروه را به موضوع دارو و تجهیزات پزشکی محدود نگه دارد، حالا حالاها دلارهای ایرانی‌ها در بانک‌های کره خواهد ماند. مگر آنکه مواد غذایی و اولیه نیز به این مجموعه افزوده شود که به نظر می‌رسد در این زمینه نیز کره تولید کننده و صادر کننده مواد غذایی نیست که بتواند پاسخگوی نیاز ایران باشد.

محمد علیپور در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه رفتار دولت کرده و بانک‌های این کشور و موضوع طلب ایران و راههای گرفتن آن در در کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مقامات وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار داشت:  کره دلیل موجهی برای نگه داشتن پول مردم ایران در بانک‌های خودش به عنوان وجود تحریم‌های آمریکا ندارد.

توان پاسخ به رفتار کره‌ای‌ها را داریم

محمد علیپور :: خبرگزاری خانه ملت

وی با یادآوری اینکه تحریم‌های آمریکا ارتباطی به این پول‌ها که مربوط به معاملات قبل از تحریم‌ها هستند ندارد، افزود: تاکید بانک مرکزی بر اینست که سئول باید طلب ایران را به هر شکلی که ما مطالبه کنیم و ترجیحا به‌ صورت ارز بپردازد و بر این موضوع پافشاری دارند.

علیپور با تاکید بر اینکه محدود کردن بازپرداخت پول ما به دارو و اقلام بشردوستانه پذیرفتنی نیست گفت: ما ابزارهایی داریم اگر کره غیر معقولانه رفتار کند و پاسخ مناسب ندهد می‌توانیم از آن هم برای پیگیری حقوقی و هم نشان دادن واکنش مناسب سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم.

برچسب‌ها