معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: تامین سلامت دانش آموزان و معلمان مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ است.

حداکثر زمان آموزش دانش‌آموزان در مناطق قرمز اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد زاده در نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها/ مناطق استان بوشهر با اشاره به وضعیت کرونایی جامعه گفت: در این شرایط نگرانی‌های خاصی وجود دارد به همین دلیل به گونه‌ای برنامه ریزی شده که در شیوه های بازگشایی انعطاف لازم وجود داشته باشد تا دغدغه خانواده‌ها و فرهنگیان کاهش یابد.

محمد زاده با اشاره به تجربه سال گذشته آموزش و پرورش در خصوص آموزش از راه تلویزیون و فضای مجازی اضافه کرد: برای سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰سه سناریو تعریف شده است که در سناریو نخست اگر همه مناطق سفید اعلام شود کلاس‌های درس به صورت حضوری همانند سال‌های گذشته تشکیل می‌شوند.

وی ادامه داد: اما اگر وضعیت زرد و در مرحله هشدار قرار گرفت ۵۰ درصد از فعالیت‌ها در قالب فضای مجازی و شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) انجام می شود و ۵۰درصد نیز به صورت حضوری است به این معنی که اگر تراکم کلاسی ۳۰دانش آموز بود ۱۵نفر در روزهای فرد و ۱۵نفر در روزهای زوج در کلاس‌های درس حضور می‌یابند.

محمد زاده اضافه کرد: همچنین در خصوص استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند نیز کلاس‌ها به صورت کامل به صورت غیر حضوری و از طریق تلویزیون و شبکه شاد پی‌گیری می‌شود.

وی اظهار کرد: براین اساس حداکثر آموزش برای دانش‌آموزان اول ابتدایی ۳۰دقیقه، پایه دوم تا ششم ۳۰دقیقه و برای پایه اول و دوم متوسطه نیز ۳۵ دقیقه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه سلامت دانش آموزان و معلمان مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰است، اظهار کرد: اقدام‌های لازم برای آغاز سال تحصیلی از ۱۵شهریورماه فراهم شده است و در همین راستا تلاش شده محیطی امن برای دانش آموزان و معلمان فراهم شود.

رئیس نهضت سواد آموزی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که با استفاده از توان خیران و اعتبارات داخلی و سایر نهادها بتوانیم امکانات سخت افزاری لازم شامل گوشی هوشمند و تبلت آموزشی برای دانش آموزان فراهم شود.

وی تاکید کرد: شروع سال تحصیلی با نشاط، امید و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش است و تلاش می‌شود سال تحصیلی پیش رو با کمترین دغدغه آغاز شود.

محمد زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های نهضت سواد آموزی اضافه کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها ۱۵۰هزار دانشجو در کشور وجود داشت اما امروز با توجه به توسعه‌ای که در بخش آموزش عالی صورت گرفت چهار میلیون دانشجو در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ دانشمندی از ایران عضو یک درصد دانشمندان برتر دنیا نبودند اما امروز ۲۰۰دانشمند ایرانی جزء یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند و این بیانگر توسعه علم در ایران اسلامی است.

محمد زاده در خصوص فعالیت‌های نهضت سواد آموزی گفت: براساس سرشماری سال ۵۵در گروه سنی ۱۰تا ۴۹سال تنها ۴۸.۸درصد مردم ایران باسواد بودند اما با تلاش‌های صورت گرفته براساس سرشماری سال ۹۵، این رقم به ۹۴.۷درصد باسواد افزایش یافته و تا پایان سال ۹۸برآورد می‌شود این رقم به ۹۶درصد افزایش یابد.

رئیس نهضت سواد آموزی اضافه کرد: در این میان شاخص باسوادی زنان در پیش از انقلاب ۳۵.۳درصد و با فعالیت‌های انجام شده براساس سرشماری سال ۹۵، این شاخص در جامعه زنان به ۹۳.۴ و تا پایان سال ۹۸، به ۹۵درصد ارتقاء یافته است.

محمد زاده در خصوص نرخ باسوادی در جمعیت روستایی نیز گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها ۳۳.۵درصد باسواد بودند اما امروز با همت نظام جمهوری اسلامی شاخص باسوادی در جامعه روستایی به ۸۹.۵درصد و تا سال ۹۸این شاخص به ۹۱درصد افزایش یافته است.

به گفته محمد زاده وجود جمعیت بسیار محدود بیسواد در کشور زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و باسواد کردن همه آحاد افراد کم سواد و پیشگیری از بازگشت بیسوادی از برنامه‌های این نهاد است.

وی ادامه داد: وظیفه نهضت سواد آموزی تنها باسواد کردن افراد بیسواد صرف نیست بلکه براساس دغدغه رهبر معظم انقلاب باید افراد کم سواد هم زیر پوشش برنامه‌های نهضت سواد آموزی قرار گیرند.

محمد زاده گفت: براین اساس ۵۰درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی معطوف به تثبیت و تحکیم سواد و ۵۰ درصد از فعالیت‌ها نیز فقط برای افراد بیسواد طراحی شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی؛ رئیس نهضت سواد آموزی یادآورشد: یکی از سیاست‌های این نهاد مدرسه محور کردن حوزه سواد آموزی است و تلاش می‌شود از مدیران و معلمان رسمی آموزش و پرورش در کنار فعالیت‌هایی که دارند به کار سواد آموزی نیز بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها