در راستای توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌های اجرایی و به منظور رضایت بیشتر مردم و ارائه خدمات باکیفیت و پرهیز از تبـادل اطلاعات کاغذی غیرضروری برای دریافـت خدمات، یکی دو سالی می‌شود ابلاغیه‌هایی از سوی معـاون توسـعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور صادر شده که طی آن مقرر شده طرح عدم دریافت تصویر شناسنامه و کارت ملی با عنوان طرح احراز اصالت هویت برخط در دوایر دولتی اجرایی شود.

رؤیای دولت الکترونیک با دستگاه فتوکپی!

هاشم رسائی‌فر/

 در راستای توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌های اجرایی و به منظور رضایت بیشتر مردم و ارائه خدمات باکیفیت و پرهیز از تبـادل اطلاعات کاغذی غیرضروری برای دریافـت خدمات، یکی دو سالی می‌شود ابلاغیه‌هایی از سوی معـاون توسـعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور صادر شده که طی آن مقرر شده طرح عدم دریافت تصویر شناسنامه و کارت ملی با عنوان طرح احراز اصالت هویت برخط در دوایر دولتی اجرایی شود.

حتی عبدالرضا رحمانی ‌فضلی، وزیر کشور نیز در جلسه رونمایی از طرح احراز اصالت هویت برخط که اردیبهشت ۹۷ برگزار شد با بیان اینکه احراز هویت تک‌تک مردم در گذشته با کپی کارت ملی و شناسنامه انجام می‌شد، گفته بود این مسئله مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود می‌آورد. همچنین در کنار صرف وقت و هزینه، یکی از مهم‌ترین مسائل، امکان جعل اسناد هویتی بود که با اجرای طرح احراز اصالت هویت برخط، این مسئله به حداقل می‌رسد.

•       ابلاغ احراز هویت برخط از خرداد ۹۷ در خراسان رضوی

خرداد سال ۹۷ نیز مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری خراسان رضوی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که اجرای طرح حذف دریافت کپی مدارک هویتی در اداره‌های دولتی مشهد همزمان با عید سعید فطر اجرایی می‌شود که بر اساس این طرح، تمامی فعالیت‌های خدماتی که نیاز به تأیید و استعلام هویتی در ارگان‌های دولتی دارد به صورت برخط احراز هویت می‌شود و دیگر نیازی به دریافت کپی شناسنامه و کارت ملی از فرد متقاضی سرویس نیست. این طرح ابتدا در ارگان‌های دولتی و سپس در واحدهای خصوصی به اجرا درخواهد آمد و دیگر نیازی به ارائه کپی و حضور فرد نیست. یکی از مزایای اجرای طرح این است که حفظ و نگهداری مدارک هویتی در بایگانی‌ها از بین می‌رود و از جعل و کلاهبرداری اسناد محرمانه نیز جلوگیری و همچنین در مصرف کاغذ و هزینه‌های فردی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

با وجود این و با توجه به اینکه یکی دو سالی از اعلام اجرای طرح احراز اصالت هویت برخط می‌گذرد و هم مقام‌های کشوری مرتبط و هم مسئولان استانی بر اجرای آن تأکید دارند اما گویا هنوز باید مردم برای انجام برخی از امورات اداریشان همه مدارکشان همراهشان باشد و از تمامی آن‌ها کپی گرفته و به اداره‌ها و بانک‌ها تحویل دهند!

•       راه حل کارت ملی

شهروندی با ابراز گلایه از موضوع گرفتن کپی‌های متعدد در ادارات و دوایر دولتی در مشهد می‌گوید: زمانی که خبر لغو گرفتن کپی از مدارک، رسانه‌ای شد همه خوشحال شدیم که دیگر نیازی به همراه داشتن کلی مدرک و سند نیست و همراه بودن کارت ملی و اعلام شماره ملی برای انجام امور دولتی کافی است اما برای من که پس از آن بارها برای انجام کار به اداره‌های دولتی مراجعه داشتم سؤال است که هر بار این موضوع را به کارکنان و مدیران دستگاه‌های مربوطه گفتم هر بار این پاسخ را شنیدم که ما از این موضوع خبر نداریم و باید کپی مدارکتان را تحویل دهید.

وی ادامه می‌دهد: این طرح بسیار خوب و بجایی است که می‌تواند خیلی از مشکلات مردم را کمتر کند، در وقت آن‌ها صرفه‌جویی کند و هزینه‌های اضافی کپی گرفتن و مصرف کاغذ را از بین ببرد اما نمی‌دانم آقایان چرا اصرار به انجام آن دارند؟

•       همه مشخصات فرد در یک تراشه

شهروند دیگری نیز ضمن اشاره به فواید اجرای طرح احراز اصالت هویت برخط بیان می‌کند: دلیل اصرار اداره‌ها به دریافت کامل مدارک و کپی آن‌ها در زمان مراجعه مردم برای انجام کارشان را هنوز من نفهمیدم. اکنون چند سال است که همه ما کارت ملی مخصوص و شماره ملی خاص خودمان را داریم که در سامانه ثبت شرایط فردی هر فرد ایرانی ثبت شده است خیلی راحت می‌شود با همین شماره ملی هویت فرد را احراز کرد.

وی می‌افزاید: در خیلی از کشورهای دنیا تمام امور مربوط به هر فرد داخل تراشه‌ای که روی کارت مشخصات فرد قرار دارد موجود است حتی شرایط جسمانی و بیماری‌هایی که دارد؛ هویت فرد که بماند گروه خونی، حساب‌های بانکی و همه این‌ها روی همان تراشه ثبت می‌شود و خیلی راحت فردی که می‌خواهد در ادارات و دوایر دولتی خدمات بگیرد همان کارت و شماره‌ای که مخصوص به خودش است را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، بدون اینکه وقتش تلف شود، هزینه اضافی پرداخت شود و مدارکش جعل شود خدماتی را که نیاز دارد در اختیارش قرار می‌دهند. ما نیز به همین راحتی می‌توانیم همین کار را انجام دهیم حداقل اگر زیرساخت‌های ارائه خدمات چندمنظوره هنوز در کشور وجود ندارد می‌شود به جای کلی کپی و سند از همان کارت ملی و شماره ملی که همه داریم برای گرفتن خدمات اداری استفاده کنیم.

برچسب‌ها