خواندن کتاب چاپی برای مردم که گه گاه آن را زیر بالین خود هم می‌گذارند کیف و لذت بیشتری دارد تا کتاب دیجیتال.

افتخار کتابفروشی بیشتر از پولش است/ گذاشتن کتاب کاغذی زیر بالین هنوز هم برای مردم لذت دارد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، بسته شدن کتابفروشی‌ها همیشه برای دوستداران فرهنگ و کتاب اتفاق غم‌انگیزی بوده است، هرچقدر هم بر تعداد کتاب‌های صوتی و دیجیتال افزوده شود، گشت و گذار در کتابفروشی‌ها، تورق آنها و چشم دوختن به قفسه‌های بلند و مملو از کتاب‌های متنوع و متفاوت که هرکدام جهانی را پیش روی مخاطب تصویر می‌کنند، لذت دیگری دارد.

اما این روزها کرونا روی دنیای آرام و دلنشین کتاب‌ها هم سایه انداخته و بسیاری از کتابفروشان را به دلیل مشکلات اقتصادی ناچار به توقف فعالیت کرده و با دستان قدرتمندش کرکره برخی کتابفروشی‎ها را پایین کشیده است.

با این حال، شاید در میان خبرهای ناامیدکننده و خاموش شدن چراغ کتابفروشی‌ها، افتتاح کتابفروشی‌های جدید خون تازه‌ای به شریان کتب چاپی و نشر بریزد.

علیرضا رییس دانایی از مدیران باسابقه نشر و مدیر مؤسسهٔ انتشارات نگاه درباره کتابفروشی نگاه که دو هفته‌ای می‌شود در خیابان کریمخان تهران راه اندازی شده درباره دغدغه افتتاح نخستین کتابفروشی این موسسه آن هم در این روزها که بسیاری کتابفروشی‌ها با دغدغه‌ای همچون توقف یا محدویت فعالیت روبرو هستند، می‌گوید: البته می‌بینیم که این روزها فقط کتابفروشی‌ها نیستند که تعطیل می‌شوند، شاید هزاران مغازه‌های دیگر مانند رستوران، مغازه کفاش‌ها و پارچه فروش و ... هم با خطر تعطیلی روبرو شدند و به دلیل اینکه مجبور بودند کرایه‌های بالایی پرداخت کنند و از طرفی این روزها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند در نهایت ناچار شدند مغازه‌های خود را ببندند. متاسفانه در این شش ماهی که درگیر کرونا هستیم خیلی‌ها زمین گیر شدند و کسب و کارشان با مشکل مواجه شده است.

استقبال مردم از کتابفروشی نگاه فوق‌العاده بوده است

وی در ادامه به ایده افتتاح یک کتابفروشی در سطح شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: ما از قبل این مسئله را پیش بینی کرده بودیم و در ذهنمان بود که یک کتابفروشی راه بیندازیم. در این کتابفروشی صرفاً کتاب در حوزه‌های کودک، نوجوان و علوم انسانی فروخته می‌شود و خوشبختانه در همین مدت کوتاهی که این کتابفروشی راه افتاده استقبال مردم از آن فوق العاده بوده است. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم منتظر هستیم این روزها که قدری سرمان به دلیل طرح تابستانی کتاب شلوغ است بگذرد و طی هفته‌های آتی دنبال یک شعبه بزرگتر دیگر هم هستیم و می‌خواهیم آن را افتتاح کنیم.

رئیس دانایی درباره بسته شدن کتابفروشی ها، کم اقبالی مردم به کتاب و معضلاتی که کتابفروشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: ببینید! مردم همیشه کتاب می‌خرند و به آن اقبال نشان داده‌اند اما شاید این روزها نسبت به گذشته کمتر کتاب بخرند. واقعیت این است که وقتی فردی این شغل را انتخاب کرد و در آن ماندگار شد نباید انتظار پولدار شدن داشته باشد چرا که افتخار این کار بیش از پولش است. من ۵۷ سال است که در  این شغل هستم، ۴۷ سال است که ناشرم و ده سال ابتدایی هم شاگردِ کتاب فروش بودم. در حال حاضر هم هیچ کاری برای من لذت بخش تر از چاپ کتاب نیست. زمانی که یک کتاب چاپ می‌کنم یاد سخن یکی از بزرگان ادبیات می‌افتم که می‌گوید «یک کتاب جدید اندیشه نو و تفکر خوب را در جامعه رواج و به مردم این کره خاکی فرهیختگی می‌دهد». بنابراین هیچ عشقی برای من بالاتر از چاپ کتاب، فروشش و البته خواندن کتاب نیست.

تا زمانی که زنده‌ام کتاب می‌فروشم

این پیشکسوت قدیمی نشر درباره نسل جدید کتاب صوتی و نسخه‌های دیجیتال کتاب‌ها و کشش جوانترها به این شیوه کتاب خوانی و تاثیر آن بر کمرنگ شدن نسخه‌های کاغذی می‌گوید: بله کاملاً درست است، این اتفاق سرعت ما را کم کرده است. اما من تا زمانی که زنده هستم کتابفروشی کاغذی را ادامه خواهم داد. البته این بدان معنی نیست که من فرد واپس گرایی هستم یا با مظاهر مدرنیته مشکل دارم، اما خواندن کتاب چاپی برای مردم که گه گاه آن را زیر بالین خود هم می‌گذارند کیف و لذت بیشتری دارد تا کتاب دیجیتال. برای من پیش آمده که نتوانستم نسخه چاپی یکی دو کتابی که دنبالش بودم را پیدا کنم اما نسخه دیجیتالش موجود بوده است ولی نتوانستم خواندن آن را ادامه بدهم.

وی درباره این که آیا علاقه داشتن به نسخه های چاپی را می توان نوعی واپس گرا بودن قلمداد کرد یا خیر، می گوید: واقعیت این است که هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند جلوی پیشرفت علم و تکنولوژی را بگیرد. بزرگی می گوید «وقتی تحولات اجتماعی اتفاق می افتد و چرخ دنده تاریخ حرکت می کند ممکن است لای چرخ دنده چوبی بگذارند که روند آن را آهسته کند اما قطعاً به حرکت خود ادامه می دهد و خود را به مقصد می رساند».

به زودی کتابفروشی زاهدان افتتاح خواهد شد

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آینده‌اش می گوید: تاسیس و افتتاح کتابفروشی‌ها را با جدیت دنبال خواهم کرد و آن را توسعه می‌دهم. این روزها هم در حال مذاکره درباره افتتاح یک کتابفروشی در زاهدان هستم و می‌خواهم آن را برای مناطق محروم تاسیس و راه اندازی کنم. قطعاً فعالیت ما تنها در تهران متمرکز نخواهد بود و حاضرم برای این که زاهدان کتابفروشی داشته باشد سوبسید بدهم و به طور مثال ۲۰ میلیون تومان کتاب بفروشیم اما هزینه هایمان ۳۰ میلیون تومان باشد.

وی تاکید می کند: فراموش نکنید ارتقای فرهنگی جامعه بسیار مهم است و هرچقدر در جامعه فرهیختگی و آگاهی زیاد شود دزدی، رشوه گیری و بسیاری معضلات اجتماعی کمرنگ می شود. همه باید تلاش کنیم آگاهی اجتماعی را با خواندن کتاب بالا ببریم. خواندن کتاب هم هیچ خطری ندارد و هرچقدر کتاب بیشتر چاپ کنیم به سود مردم خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها