تکمیل شبکه‌های فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از مهمترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید بود و اقدامات شاخص و چشمگیری طی دو دولت روحانی در این بخش در سراسر کشور و همچنین خراسان‌ رضوی انجام شده‌ است.

رشد ۲ برابری مشترکان شبکه فاضلاب در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، طرح‌های فاضلاب از پرهزینه‌ترین طرح‌های عمرانی است که به دلیل هزینه‌بر بودن کمتر به آن پرداخته می‌شد به طوری که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای آغاز فعالیت دولت یازدهم هر سال به طور متوسط پنج تصفیه خانه در کشور بهره‌برداری می‌شد.
با توجه به اهمیت توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و لزوم چرخش آب برای جبران بخشی از زیان خشکسالی در کشور، ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب و تکمیل شبکه فاضلاب به عنوان اولویت در دستور دولت تدبیر و امید قرار گرفت و در این راستا در طول فعالیت دولت یازدهم ۴۲ تصفیه‌خانه در کل ایران بهره‌برداری شد؛  این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد همچنین پوشش شبکه فاضلاب شهری به بیش از ۵۱ درصد رسیده‌ است.
بنا به گفته رضا ارکانیان وزیر نیرو از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هر پنج هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وارد مدار بهره‌برداری شده است و ۲۳۰ تصفیه‌خانه در چهار دهه اخیر بهره‌برداری شده که ۶۵ واحد آن مربوط به دولت تدبیر و امید بوده و تا پایان این دولت نیز بهره‌برداری از ۶۱ تصفیه‌خانه دیگر در برنامه است.
در خراسان رضوی نیز طرح‌های تصفیه فاضلاب پیشرفت خوبی داشته است و طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم در خراسان رضوی چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای طرقبه، شاندیز، گناباد و گلبهار با ظرفیت ۳۴ هزار متر مکعب در شبانه‌روز احداث شد و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیز با ۲.۵ برابر افزایش به ۲۶۳ هزار متر مکعب در شبانه‌روز رسید و به همین نسبت تعداد مشترکان تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب افزایش چشمگیری یافت.

افزایش شهرهای دارای فاضلاب خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص پروژه‌های فاضلاب در شهرهای این استان گفت: تعداد شهرهای برخوردار از پوشش خدمات فاضلاب در استان طی هفت سال اخیر رشد چشمگیری داشته ‌است و طی این مدت چهار تصفیه‌خانه فاضلاب نیز در شهرهای استان بهره‌برداری شد.
سید ابراهیم علوی با بیان این که این شرکت تمام شهرهای استان به جز مشهد را تحت پوشش خود دارد افزود: سال ۹۲ تعداد مشترکان فاضلاب در این استان ۱۴۷ هزار و ۴۸۷ مشترک بود که این میزان در حال حاضر با ۴۲ درصد افزایش به ۲۰۷ هزار و ۹۵۹ مشترک افزایش یافته ‌است.
وی ادامه داد: طی فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد شهرهای تحت پوشش فاضلاب در استان از چهار شهر به هفت شهر افزایش یافته که جهش بزرگی در این بخش است.
مدیرعامل شرکت  آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در حال حاضر شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گلبهار، طرقبه، شاندیز و گناباد تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.
علوی افزود: مساحت شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز طی این مدت از هزار و ۱۹۰ کیلومتر به هزار و ۴۶۲ کیلومتر افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در ۷۲ شهر و دو هزار و ۴۰۰ روستای این استان، سه میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک را زیرپوشش خدمات خود دارد و به تمام شهرهای استان به جز مشهد خدمت‌رسانی می‌کند.

تصفیه بیش از ۲۸ میلیون متر مکعب فاضلاب

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز  گفت: سال گذشته ۲۱ میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب فاضلاب در هفت شهر دارای شبکه این استان جمع‌آوری و در هفت تصفیه‌خانه به ظرفیت حدود ۵۸ هزار متر مکعب تصفیه شد.
محمد سهرابی افزود: این شهرها شامل سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گلبهار، طرقبه، شاندیز و گناباد است که تمام فاضلاب جمع آوری شده از آنها تصفیه شده است.
وی ادامه داد: امسال نیز هفت میلیون متر مکعب فاضلاب در هفت شهر دارای شبکه فاضلاب، تولید و جمع آوری و در هفت تصفیه خانه، تصفیه شده است.
وی ادامه داد:  تعداد مشترکان فاضلاب خانگی ۱۸۹ هزار و ۷۴۸ فقره و غیرخانگی ۱۶ هزار و ۱۱۱ فقره است.

افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مشهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز گفت: ظرفیت در دست بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مشهد نیز طی هفت سال گذشته از سه تصفیه خانه با ۱۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت در شبانه روز به پنج تصفیه‌خانه با ۲۶۳ هزار مترمکعب افزایش یافته است.
حسین اسماعیلیان افزود: در ماه کنونی نیز نخستین قرارداد مشارکت مدیریت، راهبری و نگهداری بلندمدت تصفیه خانه فاضلاب کشور به بخش خصوصی در شهر مشهد منعقد شد.
وی اضافه کرد: اجرای پیمان مشارکت در مدیریت، راهبری و نگهداری بلند مدت تصفیه خانه فاضلاب التیمور مشهد با هدف افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت، استفاده بهینه از تجهیزات، مدیریت هزینه‌ها و پایداری بهره‌وری منعقد شده‌ است.
او ابراز امیدواری کرد که با انعقاد این قرارداد در سال‌های آینده شاهد توسعه کمی و کیفی تصفیه خانه‌های فاضلاب در شهر مشهد و ارتقای بهره‌وری باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: تصفیه خانه فاضلاب التیمور از محل تسهیلات وام بانک توسعه اسلامی به روش پیشرفته لجن فعال احداث شده است و از سال ۱۳۹۵ در مدار بهره برداری قرار دارد.
اسماعیلیان افزود: جمعیت زیرپوشش شبکه فاضلاب در این کلانشهر طی دولت یازدهم و دوازدهم هم دو برابر شده ‌است، سال ۹۲ جمعیت زیرپوشش و برخوردار از شبکه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در مشهد ۴۱۴ هزار و ۷۷۶ خانوار با حدود یک میلیون و ۵۹۹ هزار نفر بود که در حال حاضر به ۸۹۲ هزار و ۴۷۱ خانوار با  دو میلیون و ۴۸۹ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده ‌است.
وی ادامه داد: شاخص برخورداری از سیستم جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری در مشهد طی این مدت از ۵۶ درصد به ۷۹ درصد افزایش یافته‌ است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: شبکه فاضلاب در شهر مشهد سه هزار و ۲۰۰ متر طول دارد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز  از ۱۳۱ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب جدید در حال ساخت در مشهد خبر داد و افزود: پارسال نیز ۱۰۵ کیلومتر شبکه‌ فرعی و هفت کیلومتر شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب ساخته شده ‌است.
مهدی حاجی آبادی گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۲۴۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مشهد ساخته شده ‌است.
وی ادامه داد: در مجموع تا کنون بیش از سه هزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مشهد ساخته شده است و برای تکمیل شبکه فاضلاب این کلانشهر باید حدود ۹۰۰ کیلومتر شبکه دیگر ایجاد شود، همچنین در افق ۱۴۲۰ باید چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب ساخته شود.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها