توطئه ترور رفیق حریری پس از ۱۵ سال بر خلاف هدف اولیه اش، که خلع سلاح و حذف حزب الله بود تقویت جایگاه این نیروی مقاومت و اعتبار بیشتر سید حسن نصرالله و محور مقاومت در میان لبنانی‌ها و ملتهای منطقه ختم شد.

رأی دادگاه رفیق حریری بر اقبال و محبوبیت حزب‌الله در لبنان و منطقه افزود/ پروژه ترور ۲۰۰۵ پس از ۱۵ سال ناکام ماند

مصیب نعیمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان این مطلب درباره رای دادگاه لاهه در مورد ترور نخست وزیر اسبق لبنان گفت: دادگاه بین‌المللی اذعان کرد که بر خلاف ادعاهایی مختلف و سند سازی‌ها در مورد اینکه انفجار سال ۲۰۰۵ که منجر به مرگ حریری و ۲۱ تن از همراهانش شد کار حزب الله بوده است، هیچ سند و نشانه‌ای وجود ندارد که  حزب الله و رهبر آن سید حسن نصرالله، یا حکومت سوریه در ترور رفیق حریری نقش و عاملیت داشته یا حتی اطلاع داشته‌اند.  

این کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به اینکه ترور حریری در سال ۲۰۰۵ چند هدف را دنبال می‌کرد، اظهار داشت: اولین هدف اخراج نیروهای سوریه از لبنان بود که متعاقب آن یکسری تحولات سیاسی و تغییر موازنه نیز رخ داد. برخی نیروها حذف، برخی دسته بندی‌های نو شکل گرفت که تا به امروز هم در لبنان تاثیرگذار بوده‌اند.

مدیر مسئول سابق روزنامه عربی الوفاق هدف دیگر این ترور را خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی و مشخصاً حزب الله عنوان کرد و با یادآوری اینکه این موضوع خواسته مجدانه آمریکا، اسرائیل، عربستان و گروه‌های متحد و نزدیک به آنها در داخل لبنان بود که در جریان ۱۴ مارس تعریف می‌شوند، در پاسخ به این سوال که بعد از ۱۵ سال حکم دادگاه رفیق حریری می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند؟ قطعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد و رأی دادگاه لاهه بر عکس نشان داد این ترور پس از ۱۵ سال مناقشه و دروغ پراکنی و فضاسازی علیه حزب الله نتیجه معکوس داد و موجب اعتبار و تقویت جایگاه حزب الله و رهبری آن و در کل محور مقاومت در داخل لبنان و حتی منطقه شد.

نعیمی با یادآوری اینکه موجودیت حزب الله برای یک هدف مشروع و آن مقابله با اشغالگری و تهدید رژیم صهیونیستی شکل گرفت و موفق هم شد که نیروهای اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کند، اظهار داشت: از این رو حزب الله و سید حسن نصرالله در لبنان از احترام و عزت بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان پس از خروج نیروهای سوریه در پی فشارهای سیاسی و اعترضات مخالفان در پی ترور رفیق حریری و تلاش دوباره این رژیم برای اشغال مجدد جنوب لبنان، خاطرنشان کرد: در حماسه جنگ ۳۳ روزه این حزب‌الله بود که یک تنه از تمامیت ارضی لبنان و امنیت این کشور دفاع و شکست سنگین و خفت باری را به رژیم صهیونیستی و ارتش آن که گفته می‌شد افسانه‌ای و شکست ناپذیر است وارد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه مشروعیت حزب‌الله از اینجا نشأت گرفته و از پایگاه مردمی قوی برخوردار است، گفت: با وجود ۱۵ سال سم‌پاشی و فشار و توطئه می‌بینیم حزب‌الله اکنون یک اکثریت مهم در ساختار سیاسی لبنان با حامیانی از شیعه و سنی و حتی مسیحی‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: در سالهای اخیر نیز با کشیده شدن دامنه توطئه و موج سواری آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب از بیداری اسلامی برای ایجاد ناآرامی و حذف سوریه از محور مقاومت، حزب الله باز نقش موثری در دفاع از مردم سوریه و مقابله با تروریست‌ها و شکست این توطئه ایفا کرده که موجب خشم آمریکا و اسرائیل و ارتجاع متحد آنهاست. به همین دلیل آمریکا و رژیم صهیونیستی بار دیگر تبلیغات سنگینی را برای معرفی حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی به راه انداختند امیدوار بودند با رای دادگاه حریری بتوانند حزب الله را تضعیف نمایند.

نعیمی با اشاره به اینکه در طی ۱۵ سال گذشته سنگین‌ترین  فشارها و تحریم‌ها و حملات علیه حزب‌الله  اعمال شده تا آنرا تضعیف کنند، اما حزب الله در ساختار سیاسی لبنان نه فقط تثبیت شده که اکنون  یک رکن تعیین کننده است، تصریح کرد:  الان با معادله جدید رعب در برابر رعب که حزب‌الله در مقابل اسرائیل بکار گرفته این رژیم جرأت اقدام نظامی علیه لبنان را به هیچ وجه ندارد.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب با اشاره به ناآرامی‌ها و بحران سیاسی و اقتصادی چندین ماهه در لبنان و انفجار اخیر بندر بیروت که به سقوط دولت حسان دیاب در پی تظاهرات سازمان یافته خیابانی رخ داد، گفت: اکنون در لبنان برای تشکیل دولت جدید باید انتخابات برگزار شود و گروه‌های رقیب به ویژه ۱۴ مارس امید داشتند با بحران‌های بوجود آمده و متهم شدن حزب الله در دادگاه رفیق حریری بتوانند دولت را بدست گیرند، اما در اکنون اگر انتخابات برگزار شود، هیچ دولتی بدون حمایت حزب الله نمی‌تواند به قدرت برسد چون اقبال به حزب الله و حامیانش در میان مردم هر روز بیشتر می‌شود.

مصیب نعیمی با بیان اینکه هم اکنون اگر انتخابات برگزار شود نیمی از پارلمان  از آن حزب الله خواهد بود و  با این وصف حتما در تعیین دولت هم سهمی بزرگ خواهند داشت، تلکید کرد: لذا آن هدفی که مد نظر اسرائیل و آمریکا و عربستان و گروه‌های وابسته به آنها در داخل لبنان است، یعنی حدف حزب الله و خلع سلاح آن ممکن نیست محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مردم لبنان مشخص است که توان نظامی حزب‌الله همیشه معطوف به دفاع از کشور در برابر اشغال و تهدید رژیم صهیونیستی بوده و حزب الله هیچ گاه وارد درگیری‌های داخلی لبنان نبوده و نشده است. ضمن اینکه حزب‌الله تنها گروه دارای نیروی نظامی نیست و تقریباً اکثریت گروه‌های لبنانی مسلح هستند اما در حال حاضر مناطق تحت نظارت حزب الله امن ترین و آرامترین مناطق لبنان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود رای دادگاه لاهه و صحه گذاشتن بر اینکه حزب الله نقشی در ترور رفیق حریری نداشته، اتهاماتی علیه یکی از نیروهای آن در مورد دخالت در این ترور مطرح شده، چه تأثیری بر فضای سیاسی لبنان دارد؟ و می‌تواند دستاویز گروه‌های مخلف و رقیب آن قرار گیرد؟ تصریح کرد: آنچه دادگاه لاهه امروز اعلام کرد هیچ حرف تازه و سند و مدرکی جدید نبود و در واقع بر آنچه حزب الله در این ۱۵ سال می‌گفت صحه گذاشت. این اتهام‌ها بارها در ۱۵ سال گذشته مطرح و همین کلی‌گویی‌ها وجود داشته و هیچ چیزی ثابت نشده است. نعیمی با اشاره به اینکه خیلی تلاش شد تا در این ماجرا سوریه و حزب الله متهم شوند اما تا به امروز هم می بینیم هیچ مدرک قوی در مورد حزب الله ارائه نشده و امروز هم دادگاه با وجود تلاش برای متهم کردن برخی نیروهای حزب الله نتوانست مدعی یک عملیات سازمان یافته شود و گفت که هیچ نشانه و مدرکی در مورد دخالت و اطلاع رهبر حزب الله و دولت سوریه در این ماجرا ندارد و تنها مدعی شد آنها از این ترور سود برده‌اند که این هم حرف درستی نیست. در حالی که خیلی از جریانها و حتی کشورهای خارجی از این اتفاق سود زیادی بردند.

نعیمی یادآور شد: بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار صرف هزینه تحقیقات و برگزاری این دادگاه شد اما دادگاه بین‌المللی حتی نامی از اسرائیل و یا عربستان که بارها در سالهای گذشته اسنادی در مورد نقش آنها در این ترور و نفعشان از این اتفاق ارائه شده نیاورد.  معلوم است که یک دادگاه فرمایشی برگزار شد اما باز هم نتوانست اتهامی به حزب الله و مقاومت وارد کند.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: الان برای مردم لبنان مهمتر این است که کدام دادگاه به حادثه انفجار بندر بیروت رسیدگی می‌کند. مرگ حریری در ۱۵ سال قبل دیگر برای مردم لبنان مهم نیست، همانطور که سید حسن نصر الله پیشتر اعلام کرد به این دادگاه اهمیت نمی‌دهد.

وی یادآور شد: جریان ۱۴ مارس برنامه ریزی کرده بود تا عملیات روانی و رسانه‌ای سنگینی را درباره این دادگاه انجام دهد و قرار بود همان روز که انفجار بیروت رخ داد این رای قرائت شود ولی چون دیدند دیگر برد تبلیغاتی ندارد و تحت تاثیر آن اتفاق قرار می‌گیرد چند روزی به تأخیر انداختند غافل از اینکه تیرشان به سنگ می‌خورد.

نعیمی گفت: برای محور مقاومت این دادگاه مفید بود. در شرایطی که حسان دیاب ک نخست وزیر با توافق کناره‌گیری کرده، بدون حمایت حزب الله حتی اگر سعد حریری همو نامزد شود بدون توافق حمایت حزب الله نمی‌تواند نخست وزیر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها