رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری عوامل باند کلاهبرداری اینترنتی در مشهد خبر داد و گفت: متهمان با درج آگهی در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی «دیوار» در سراسر کشور طعمه‌های خود را پیدا کرده و به هدف شوم کلاهبردارانه خود در حالی دست می‌یافتند که در این مسیر برخی افراد را هم با سلاح گرم تهدید به سکوت می‌کردند.

کلاهبرداری افراد مسلح از طریق «دیوار»

قدس آنلاین: رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری عوامل باند کلاهبرداری اینترنتی در مشهد خبر داد و گفت: متهمان با درج آگهی در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی «دیوار» در سراسر کشور طعمه‌های خود را پیدا کرده و به هدف شوم کلاهبردارانه خود در حالی دست می‌یافتند که در این مسیر برخی افراد را هم با سلاح گرم تهدید به سکوت می‌کردند.

 سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی در تشریح این خبر اظهار کرد: با ارجاع شکوائیه شهروند اصفهانی از سوی دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای به پلیس فتا مشهد، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان خراسان‌رضوی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اخذ اظهارات شاکی مشخص شد موضوع کلاهبرداری از شاکی مرتبط با آشنایی و خرید بیل‌مکانیکی توسط وی از سایت «دیوار» در مشهد بوده است. در ادامه شاکی برای رؤیت بیل مکانیکی آگهی شده پس از برقراری ارتباط با فرد آگهی‌دهنده به مشهد سفر کرده و پس از رؤیت یک دستگاه بیل‌مکانیکی در یکی از باغ‌های مشهد، طی سه فقره چک وجه معامله را که 3میلیارد و 50 میلیون ریالی بود به حساب‌های اعلام شده واریز می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان تصریح کرد: فرد خریدار هنگام تحویل بیل‌مکانیکی متوجه می‌شود نه‌تنها این دستگاه به نام فروشنده نیست بلکه از سمت فرد آگهی‌دهنده مورد تهدید قرار می‌گیرد تا از شکایت خود منصرف شود.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با توجه به ادله موجود در پرونده، پس از انجام اقدام‌های فنی و پلیسی، متهم توسط کارشناسان پلیس فتا استان خراسان‌رضوی مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام‌قضایی در محل اختفایش که یک باغ ویلا در منطقه شاهنامه بود به همراه یک زن و سه مرد و ادله دیجیتالی جرم دستگیر و به مکان پلیس فتا استان منتقل شد.

وی ادامه داد : بررسی‌های پلیس فتا نشان می‌داد افراد دستگیر شده همچنین با جعل اسناد دولتی و مدارک هویتی افراد اقدام به دریافت دسته چک‌های متعدد از بانک‌های مختلف نیز کرده بودند. شیوه اقدام‌های آن‌ها این‌گونه بود که با درج آگهی در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی نظیر دیوار و شیپور در سراسر کشور، طعمه‌های خود را پیدا کرده و به هدف شوم کلاهبردارانه خود دست می‌یافتند. حتی آن‌ها در برخی موارد با تهدید اسلحه طعمه‌های خود را می‌ترساندند تا از شکایت و پیگیری‌های بعدی منصرف شوند.

این مقام‌انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا علاوه بر کشف 86 فقره سیم‌کارت،16 گوشی تلفن‌همراه، چهار تبلت و یک قبضه اسلحه گرم به همراه مهمات مربوط نیز از متهمان کشف و ضبط کردند.

سرهنگ جواد جهانشیری  به کاربران فضای‌سایبری توصیه کرد: فضای مجازی فرصت زیادی را برای ایجاد بازار پر رونق خرید و فروش ایجاد می‌کند و استفاده آگاهانه کاربران از آن است که خطر سوءاستفاده و کلاهبرداری را از بین خواهد برد؛بنابراین کاربران فضای سایبری به‌ویژه کاربران سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی نظیر دیوار و شیپور هرگز وسوسه خرید هیجانی و زیر قیمت بازار در این سایت‌ها نشده و تا پیش از احراز اصالت کالا و مالکیت عامل فروش یا خریدار، اقدام به واریز بیعانه و یا تحویل کالا نکنند.

برچسب‌ها