مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: چنانچه افراد با تأخیر غیرمنطقی در واریز وجه سهام عدالت مواجه شوند می‌توانند از طریق پورتال وزارت اقتصاد و دارایی در قسمت ارتباط با وزیر و یا شماره تماس ۰۲۱۳۳۹۶۷۳۰۰ اطلاع‌ کسب کنند.

دلایل تأخیر پرداخت وجه حاصل از فروش سهام عدالت

رضا طلبی/

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: چنانچه افراد با تأخیر غیرمنطقی در واریز وجه سهام عدالت مواجه شوند می‌توانند از طریق پورتال وزارت اقتصاد و دارایی در قسمت ارتباط با وزیر و یا شماره تماس ۰۲۱۳۳۹۶۷۳۰۰ اطلاع‌ کسب کنند.

حسین امیر رحیمی در نشست خبری در پاسخ به پرسش قدس آنلاین درباره دلایل تعلل واریز فروش سهام عدالت به حساب افراد اظهار کرد: از جمعیت ۵۰میلیون سهامدار عدالت در کشور، ۸درصد یعنی ۴میلیون نفر آن‌ها در خراسان رضوی حضور دارند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفر روش غیرمستقیم و یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر نیز روش مستقیم را برای سهامداری انتخاب کردند، افزود: برای وزارت اقتصاد و دارایی این تأخیر قابل پذیرش نیست و به شدت پیگیر و در این باره حساس است تا حقوق مردم در این زمینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پرداخت شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تصریح کرد: سه عامل در این تأخیر پرداخت نقش دارند که نخستین و مهم‌ترین آن عدم احراز هویت در سامانه سجام و کارگزاری‌ها برای سهامداران است. مسئله بعدی در نحوه فروش ۳۰ درصد از سهام است که برخی از افراد به گمان اینکه این ۳۰درصد مشمول چند سهم می‌شود اطلاعات نادرستی را ثبت کرده‌اند، در حالی که واقعیت این است که ۳۰درصد از هر سهام در سبد سهام عدالت قابل فروش است که همین موضوع نیز سبب شده است که برای افراد مبالغ متفاوتی واریز شود.

وی با اشاره به اینکه تا دهه فجر امسال تمام سهام عدالت آزاد خواهد شد، ادامه داد: به هر حال این نخستین بار است که اقتصاد و دارایی، بانک‌ها، بورس و سایر سازمان‌های اقتصادی یک کار ترکیبی را انجام می‌دهند که رخ دادن برخی ناهماهنگی‌ها در تعیین و تشخیص مالکیت و هویت افراد وجود دارد که انتظار می‌رود در فروش ۳۰ درصد دوم و در نهایت کل سهام که تا پایان سال آزادسازی خواهد شد این مسائل برطرف شود.

امیررحیمی افزود: چنانچه افراد با تأخیر غیرمنطقی در واریز وجه مواجه شوند می‌توانند از طریق پورتال وزارت اقتصاد و دارایی در قسمت ارتباط با وزیر با درج مشخصات فردی و شماره تماس مطرح کنند و یا از طریق شماره تماس ۰۲۱۳۳۹۶۷۳۰۰ اطلاع کسب کنند. از طرفی سهامداران می‌توانند از این سهام به عنوان ضمانت برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند که در این باره بانک‌ها شرایط بسیار خوبی را در نظر گرفته‌اند.

وی در مورد سهام عدالت متوفیان نیز گفت: آمار دقیقی در این باره برای خراسان رضوی وجود ندارد اما پس از آزادسازی کامل این سهام، خانواده‌های آن‌ها از محل سپرده‌گذاری مرکزی می‌توانند مراحل واگذاری این سهام را به وارثان پیگیری کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: مجموع اسناد خزانه اسلامی استان در سال گذشته ۶۶۵میلیارد تومان بوده است که در قالب ۱۶نمادی که در بورس فعالیت دارند با سررسیدهای سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۱ منتشر شده است که این اسناد تا پایان شهریور ماه امسال قابل جذب هستند که تا امروز ۳۸۲میلیارد تومان آن جذب شده و قراردادها و اسناد آن صادر شده است که ۵۸درصد این اسناد را در برمی گیرد، اگرچه تجربه نشان داده است جذب این اسناد از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در ماه آخر شدت و رونق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۵۰۰میلیارد تومان فرار مالیاتی از محل اقتصاد غیررسمی در خراسان رضوی وجود دارد، افزود: سامانه اموال دولتی ایران به نام سادا تشکیل شده است تا هر ملک و اموال متعلق به دولت در آن ثبت شود که تاکنون۲۱هزار و ۵۲۱ پلاک ثبتی متعلق به خراسان رضوی در این سامانه ثبت اولیه و از این تعداد حدود ۱۷هزار و ۳۶۳ مورد ثبت نهایی شده است که در این زمینه جزو استان‌های میانی کشور هستیم اما از آنجا که خراسان رضوی پس از تهران بیشترین اموال دولتی به ویژه در زمینه شرکت‌های دولتی را دارد به دنبال شناسایی آن‌ها هستیم که ۹۰هزار پلاک ثبتی دیگر در این زمینه برآورد می‌شود.

برچسب‌ها