حاشیه‌های کنکور۹۹ انگار قرار نیست حتی پس از برگزاری‌اش به پایان برسد! بعد از تمام جنجال‌هایی که درباره زمان برگزاری این آزمون در فضای مجازی ایجاد شده بود، بالاخره مسئولان تصمیم به برگزاری آن در موعد مقررشده گرفتند.

این کنکور پرحاشیه

قدس آنلاینروایت اول/ یک ماه تا پنج سال حبس برای منتشرکننده سؤال‌های کنکور

حاشیه‌های کنکور۹۹ انگار قرار نیست حتی پس از برگزاری‌اش به پایان برسد! بعد از تمام جنجال‌هایی که درباره زمان برگزاری این آزمون در فضای مجازی ایجاد شده بود، بالاخره مسئولان تصمیم به برگزاری آن در موعد مقررشده گرفتند. چند ساعت پیش از برگزاری کنکور هنر، اما تصاویری از دفترچه سؤال‌های این کنکور در فضای مجازی منتشر شده که حواشی زیادی به دنبال داشت. بسیاری از کاربران اعلام کردند سؤال‌های کنکور لو رفته و نتایج آن عادلانه نخواهد بود.

این حواشی به قدری در فضای مجازی بالا گرفت که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور مجبور شد نسبت به آن واکنش نشان دهد. دکتر ابراهیم خدایی با تأکید بر اینکه انتشار دفترچه سؤال‌های کنکور ۹۹ حین برگزاری آزمون و پیش از اعلام رسمی از سوی سازمان سنجش، کذب و کلاهبرداری است، گفت: «کلاهبرداران دفترچه سؤال‌های کنکور سال ۹۸ را با عنوان دفترچه سؤال‌های کنکور امسال در فضای مجازی منتشر کردند؛ بنابراین داوطلبان گول این کلاهبرداری‌ها را نخورند».

آقای خدایی در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور ۹۹ در دانشگاه الزهرا، در خصوص شایعه فروش سؤال‌های آزمون طی روزهای اخیر هم گفت: «در خصوص امنیت سؤال‌های امتحانی کنکور و لو رفتن آن‌ها باید بگویم که پاسخ دقیق به این شایعه زمان زیادی نمی‌برد، زیرا همین امروز (دیروز) سؤال‌های آزمون داوطلبان گروه آزمایشی هنر دو ساعت پس از اتمام این آزمون روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. هر کسی ادعا دارد سؤال‌های کنکور ۹۹ لو رفته است می‌تواند آن سؤال‌ها را با سؤال‌هایی که پس از آزمون منتشر خواهد شد مقایسه کند؛ بنابراین مباحثی که در این زمینه در فضای مجازی منتشر شده بود آنچنان ناشیانه بوده و کلاهبرداری آن روشن است که با کمی دقت می‌شود به دروغین بودن آن پی برد. کلاهبرداران دفترچه سؤال‌های سال گذشته را با عنوان دفترچه کنکور ۹۹ در فضای مجازی منتشر کرده‌اند؛ بنابراین هر زمانی که دفترچه‌های ما منتشر شود پی بردن به این ادعا آنچنان هم نیاز به تخصص فنی ندارد و به راحتی می‌شود به این کلاهبرداری پی برد».

اما این پایان حاشیه‌های کنکور هنر نبود. بلافاصله پس از پایان کنکور و پیش از آنکه سؤال‌ها روی سایت سازمان سنجش قرار بگیرد، تصاویر سؤال‌های کنکور هنر ۹۹ در فضای مجازی منتشر شد. انتشاردهندگان این تصاویر مدعی شده بودند که سؤال‌ها پیش از برگزاری کنکور در اختیارشان قرار داشته، اما به دلایل امنیتی آن را پس از کنکور منتشر کرده‌اند.

بعد از آنکه مشخص شد این تصاویر واقعاً مربوط به دفترچه سؤال‌های ۹۹ است، موجی از اعتراض‌ها در فضای مجازی راه افتاد. داوطلبان حسابی سازمان سنجش را بابت لو رفتن سؤال‌های کنکور، زیر سؤال بردند.

پس از بالا گرفتن انتقادها اما فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره عکس‌های سؤال‌های کنکور هنر که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: «عکس‌ها توسط یک داوطلب مبتلا به کرونا که در بیمارستان آزمون داده منتشر شده و این داوطلب کنکور هنر در حال حاضر دستگیر شده است».

سخنگوی سازمان سنجش درباره جزئیات این ماجرا گفته است: «بعد از پایان آزمون دروس عمومی، یک داوطلب کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی و بیماران کرونایی، موبایل سر جلسه آزمون برد، از سؤال‌ها عکس گرفت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. نکته قابل توجه این است که داوطلب وقتی این سؤال‌ها را منتشر کرده است که کنکور عمومی به پایان رسیده بود و فرد متخلف دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد».

سخنگوی سازمان سنجش در ادامه با اشاره به اینکه تقلبی صورت نگرفته، در ارتباط با انگیزه این داوطلب از انتشار سؤال‌های کنکور اضافه کرده بود: «فرصت تقلب از این داوطلب سلب شد، با توجه به اظهارات این فرد، او قصد تقلب نداشت و هدفش بیشتر، القای لو رفتن سؤال‌های کنکور با توجه به وضعیت موجود بود. مجازات پیش‌بینی شده در قانون شامل جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک ماه تا پنج سال یا هر دو مجازات است».

روایت دوم/مراقب وب‌کم‌هایتان باشید

شاید شما هم جزو آن دسته‌ای باشید که همیشه از دوربین جلو تلفن همراه و دوربین وب‌کم لپ‌تاپ واهمه دارند! ترس و واهمه‌ای که زیاد هم بیراه نیست. در دنیای امروز اگرچه توسعه تکنولوژی و گسترش وسایل ارتباطات جمعی، روابط ما را گسترش داده، اما از طرف دیگر هم حریم شخصی و امنیت ما را محدودتر کرده است. خیلی‌هایمان بدون آنکه بدانیم بسیاری از اطلاعات خصوصی خودمان را در فضای مجازی در اختیار هکرها قرار می‌دهیم.

«یورو نیوز» هم باتوجه به افزایش جاسوسی‌های اینترنتی در سال‌های اخیر، گزارشی را در ارتباط با همین موضوع تهیه کرده که می‌تواند به ما کمک کند تا خودمان را کمتر در معرض خطر جاسوسی قرار دهیم.

بر اساس این گزارش که توسط عصر ایران ترجمه شده، اخاذی به وسیله هک دوربین وب‌کم، سابقه بلند و بالایی در جهان دارد. به عنوان مثال ۶ سال پیش پلیس فدرال آمریکا در بزرگ‌ترین عملیات سایبری تا به امروز توانست یک باند هکرها را که در ۱۲ کشور تصاویر وب‌کم رایانه قربانیان را ضبط می‌کرده و در بازار سیاه آنلاین می‌فروختند، متلاشی کند.

روش کار این هکرها به این صورت است که از طریق نصب بدافزارها، کنترل رایانه قربانی را در اختیار می‌گیرند. البته سیستم‌های عامل پیوسته در حال به‌روزرسانی هستند تا حفره‌های امنیتی را مسدود کنند، اما تنوع روش‌های حمله و گوناگونی بدافزارها می‌تواند هکرها را در هدف خود موفق کند.

خیلی‌ها برای جلوگیری از قربانی شدن، روی وب‌کمشان را می‌پوشانند. این راه اگرچه می‌تواند مؤثر باشد، اما درواقع پاک کردن صورت مسئله است. با این‌حال متخصصان توصیه می‌کنند که در صورت عدم استفاده از وب‌کم، بهتر است روی آن را بپوشانید. این متخصصان البته برای کسانی که به طور مکرر از وب‌کم و دوربین جلو استفاده می‌کنند، راهکارهایی را در نظر گرفته‌اند که در ادامه بخشی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

احتمالاً پیش خودتان خیال می‌کنید که چون هیچ وقت نشانه‌ای از هک شدن وب‌کم یا دوربین جلو خودتان ندیده‌اید، تابه‌حال هک نشده‌اید، اما بد نیست بدانید که بر اساس گفته متخصصان، بدافزارهای نصب شده توسط هکرها به قدر کافی هوشمند هستند که سبب شوند کاربر به روشن بودن وب‌کم‌اش هرگز شک نکند. برای مثال برخی بدافزارها با قرار دادن کدی، از روشن شدن چراغ وب‌کم جلوگیری می‌کنند تا کاربر متوجه نشود.

گذشته از این موضوع سؤال اصلی اینجاست که برای جلوگیری از هک شدن وب‌کم‌هایمان در فضای مجازی چه کنیم؟

یکی از راحت‌ترین راه‌های مقابله با هک شدن، قرار دادن کاورهای وب‌کم روی دوربین‌ها هستند. اگر به این کاورها دسترسی ندارید می‌توانید از یک چسب استفاده کنید. البته این روش برای کسانی مؤثر است که قصد دارند در مدت زمان طولانی، از وب‌کمشان استفاده نکنند.

اگر هم از وب‌کم اکسترنال (جداگانه) استفاده می‌کنید، در مواقعی که به آن احتیاج ندارید کابل آن را قطع یا از درون سیستم و به طور نرم‌افزاری غیر فعال کنید.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که هکرها می‌توانند از صدا و میکروفن شما جاسوسی کنند. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید تنظیمات صدا و میکروفن در سیستم عاملتان را طوری تغییر دهید که وقتی از رایانه استفاده نمی‌کنید میکروفن غیرفعال شود.

روش دوم شناسایی هکرها، استفاده از آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای شناسایی بدافزار است.

البته این را هم در نظر داشته باشید که برخی از آنتی‌ویروس‌های غیراستاندارد خودشان به نوعی بدافزار حساب می‌شوند!

احتمالاً با خودتان می‌گویید آنتی‌ویروس‌ها اغلب گرانقیمت هستند، اما می‌توانید از آنتی‌ویروس‌های رایگان مثل Malwarebytes برای حفاظت از حریم شخصی خودتان استفاده کنید.

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما بسیاری از کسانی که قربانی هکرها شده‌اند، کسانی بوده‌اند که روی لینک‌های ناشناس کلیک کرده‌اند. این لینک‌های ناشناس معمولاً در قالب ایمیل‌های تبلیغاتی، پیام‌های تبلیغاتی و... برای شما ارسال می‌شوند. کلیک کردن روی بسیاری از این لینک‌ها، به هکر مجوز دسترسی به دستگاه شما را می‌دهد و او می‌تواند به راحتی دوربین جلو و وب‌کم شما را هک کند.

نکته دیگری که می‌تواند به شما کمک کند این است که به موقعیت قرارگیری لپ‌تاپ در اتاق توجه کنید. هیچ‌گاه رایانه‌تان را در اتاق طوری قرار ندهید که دوربین وب‌کم آن به سمت رختخواب شما یا محل عوض کردن لباس‌هایتان باشد.

در نهایت سعی کنید پسوردهای قوی انتخاب کنید. بسیاری از هک‌های اینترنتی از راه‌ دور و از طریق ربودن پسورد رایانه قربانیان اتفاق می‌افتد. پس برای رایانه‌تان پسورد قوی انتخاب کنید و از انتخاب پسوردهای ساده و تکراری پرهیز کنید.

به طور قطع با رعایت تمام این موارد درکنار هم می‌توانید مطمئن باشید که وب‌کم و دوربین جلو شما هک نخواهد شد.

برچسب‌ها