رای دادگاه بین‌المللی در مورد ترور رفیق حریری به افکار عمومی لبنان فهماند ۱۵ سال به آنها در مورد متهم بودن حزب الله دروغ گفته شده است.

رای دادگاه لاهه درباره ترور رفیق حریری گواه ۱۵ سال تهمت به حزب الله است

قدس آنلاین: جعفر قناد باشی در گفتگو با قدس آنلاین درباره رای دادگاه ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ و رد همه اتهامات در مورد نقش حزب الله و دولت سوریه در این ترور با بیان اینکه در سه سطح آثار و ابعاد این حکم قابل بررسی و حلیل است، اظهار داشت: اولین و مهمترین اثر این حکم آنست که افکار عمومی لبنانی‌ها و مردم منطقه و جهان فهمیدند ۱۵ سال چه کسانی درباره دست داشتن حزب الله و دولت سوریه در این ترور دروغ گفته‌اند واز این مسئله سوء استفاده سیاسی کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل منطقه خاطرنشان کرد از سال ۲۰۰۵ تا کنون آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان عرب آنها در منطقه با توسل به اتهام زنی علیه حزب الله و محور مقاومت در اذهان عمومی مردم منطقه علیه حزب الله سمپاشی کرده و تلاش کردند حزب الله را یک گروه تروریستی معرفی کنند در حالی که اسناد زیادی در این مدت درباره نقش رژیم صهیونیستی و دستگاه های اطلاعاتی برخی کشورهای عربی در این ترور همواره انکار می شد.

وی با تاکید بر اینکه افکار عمومی و جامعه لبنان از این پس مسیر خود را در اعتماد به جریانهای سیاسی تغییر خواهد داد و پایگاه اجتماعی حزب الله پس از این حکم بالاتر خواهد رفت گفت: متقابلا از این پس مردم لبنان نسبت به ادعاها و رفتار جریانهای سیاسی جناح مقابل حزب الله و ارتجاع عرب در منطقه هوشیارتر خاهند بود و خط خبری و القائی آنها را به سادگی نخواهند پذیرفت که این اتفاق مهمی است، چون دنیای غرب و رژیم صهیونیستی سوار بر موج تبلیغاتی و توان القاء و باور پذیری مردم هستند.

قناد باشی با یادآوری اینکه جریان ۱۴ مارس و مخالفان محور مقاوت با دستاویز قراردادن این ترور استفاده های سیاسی و امنیتی زیادی کردند از جمله با اعمال فشار و ایجاد ناآرمی و درگیری نیروهای سوریه را از لبنان خارج ساختند که زمینه ساز حمله مجدد اسرائیل به جنوب این کشور شد و همچنین ذهن مردم لبنان، نخبگان، هنرمندان، روزنامه نگاران، را هدف سنگین ترین امواج تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی و رسانه ای قرار دادند که حزب الله یک گروه تروریستی است و باید خلع سلاح و حذف شود، خاطرنشان کرد: حالا باید روشن شود چه جریانها، احزاب و افرادی پشت این ماجرا و موج سواری بودند و وظیفه جامعه رسانه ای لبنان است تا در این زمینه به روشنگری و تحقیق بپردازد. حالا باید آرشیو ها را بیرون کشید و بررسی کرد که چه کسی چه گفت.

این کارشناس مسائل جهان عربی با بیان اینکه این رای در حوزه سیاسی نیز باعث می شود جریان ۱۴ مارس که از این مسئله برای تضعیف رقبای سیاسی خود استفاده کردند در موقعیت انزوا قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه احزاب عضو ائتلاف ۱۴ مارس و جریانهای مخالف و دشمن حزب الله پر روتر از آن هستند که اعتراف کنند در این سالها دروغ گفتهاند و به ادعاهای خود ادامه خواهند داد، اظهار داشت: با این حال موضع سعد حریری رهبر ائتلاف ۱۴ مارس در پذیرش حکم دادگاه لاهه  با وجود تشکیک او در مورد کفایت این رای یک اتفاق مثبت و از اولین آثار نمایان شدن واقعیت است.

این تحلیلگر مسائل جهان اسلام با یادآوری اینکه بخشی از قدرت حزب الله و محور مقاومت قدرت نرم است یعنی اطمینان و اعتمادی که مردم به آن دارند اضافه کرد: اکنون قدرت نرم حزب الله به شدت تقویت شد و اعتماد لبنانی ها به حزب الله بسیار بالا رفت و توطئه ها خنثی شد. از این پس مواضع و دیدگاه های حزب الله در لبنان با اطمیان و گستره بیشتری پذیرفته می‌شود و مردم آنها را به عنوان یک جریان صادق به راحتی قبول می کنند.

وی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها گفته بودند ما به حرف‌ها و تحلیل‌های نصرالله بیشتر از مقامات نظامی خودمان اعتماد داریم، اظهار داشت: اگر این اعتماد عمومی نبود خیلی پیشتر زیر آب حزب الهه و سید حسن نصرالله را در لبنان زده بودند.

قناد باشی با اشاره به اینکه اگرچه اکثریت کرسی‌های پارلمان متعلق به حزب الله نیست ما حامیان و دوستان حزب الله در یان مسیحی‌ها و حتی اهل سنت ائتلافی قویو اکثریت را بوجود اورده، گفت: احزاب مسیحی و سنی علاقمند به نصرالله هستند چون میدانند او به دنبال قدرت نبوده و نیست و در حالی که حمایت ۷۰ درصد پارلمان را داشته اما هیچ گاه خواهان بدست گرفتن دولت نبوده است.

از اینرو سید حسن نصر الله امروز یک چهره قوی، مقبول و تعیین کننده و فضای سیاسی لبنان است که حمایت او برای موفقیت هر دولتی یک شرط لازم استو جایگاه و پایگاه سیاسی او اکنون به مراتب بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها