سخنگوی وزارت خارجه چین درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را "فاقد منطق" و "اساس حقوقی" خواند.

مخالفت چین با تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تلاش آمریکا درخصوص فعال‌سازی مکانیسم ماشه گفت: تقاضای آمریکا فاقد اساس حقوقی و منطق است. این چیزی جز نمایشی سیاسی که توسط آمریکا طراحی شده نیست. این درخواست حمایت اعضای شورای امنیت را دریافت نخواهد کرد و جامعه بین‌المللی نیز آن را قبول نخواهند کرد.

وی ادامه داد: برجام که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ گرامی داشته شده، از نیروی قوانین بین‌المللی برخوردار است. آمریکا در مه ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی را علیه آن اعمال کرد. این نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بود. آمریکا با خروج از برجام دیگر جزئی از طرفین برجام محسوب نمی‌شود و هیچ حقی برای درخواست فعال‌سازی مکانیسم بازگشت تحریم‌ها از شورای امنیت آنطور که در قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شده ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها نباید فعال شود بیان کرد: طرفین برجام و اکثریت اعضای شورای امنیت بر این باورند که درخواست آمریکا هیچ‌ مبنای حقوقی نداشته و مکانیسم ماشه فعال نشده است. سفیر ژانگ جون نیز نامه‌ای برای رئیس شورای امنیت فرستاده که مخالفت چین با درخواست آمریکا را ابراز می‌کند.

وی افزود: چین با طرفین مربوطه همکاری خواهد کرد تا برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ موضع درست، چندجانبه‌گرایی، اعتبار شورای امنیت رژیم بین‌المللی عدم اشاعه و امنیت و ثبات منطقه‌ای حفظ شود و برای حل مسئله هسته‌ای ایران راه‌حلی سیاسی و دیپلماتیک را پیدا کند.
انتهای پیام

برچسب‌ها