تولیت آستان قدس رضوی گفت: امسال محرم با رزمایش مواسات و دستگیری از نیازمندان فرهنگ اباعبدالله(ع) را احیا کنیم.

امسال با رسیدگی به نیازمندان فرهنگ اباعبدالله(ع) را احیا کنیم/ ایستادگی در برابر امویان زمان، پیام نهضت عاشوراست

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در آخرین روز ماه ذی‌الحجه و در آستانه ماه محرم، در آئین سنتی اذن عزا که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور تعداد محدودی از خادمان و زائران بارگاه قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، به محدودیت‌های ایجاد شده به سبب شیوع ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: متأسفانه محدودیت‌هایی در زیارت اماکن مقدسه، هیئت‌ها مذهبی و مراسم‌های روضه خوانی به وجود آمده که حقیقتاً کام همه را تلخ کرده است؛ هرکسی که کمترین عشق و علاقه به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) داشته باشد، این شرایط موجود برایش بسیار سخت و دردناک است.

وی ادامه داد: محرم امسال سوگ عاشورا و محدودیت‌های برگزاری مراسم‌ مذهبی، غم و اندوه محبان اهل‌بیت(ع) را مضاعف کرده است، محرم امسال عزاداری‌ها باید برگزار و نام اباعبدالله(ع)، روضه‌ها و سوگواری‌ها نباید کم‌رنگ شود؛ اما عزاداران و عاشقان امام حسین(ع) مراقب باشید و به‌گونه‌ای عمل نکنید که بدخواهان بگویند عزاداری مسلمانان و شیعیان با عقلانیت همراه نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اسلام دین منطق و عقلانیت است، بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری تأکید و عنوان کرد: امسال عزاداری‌ها باید با شور و احساس همراه با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار شود و این مهم امکان پذیر و شدنی است. نباید به بدخواهان اجازه ایجاد دوگانگی «میان دین و عقلانیت» داد، عده‌ای به دنبال ایجاد این دوگانگی هستند.

وی گفت: مردم و عزاداران اباعبدالله(ع) مراقب باشند و اجازه ندهند عده‌ای «دوگانه عزاداری و سلامت» ایجاد کنند؛ محرم امسال باید جلوه عزاداری در کنار رعایت نکات بهداشتی برای صیانت از سلامت مردم باشد.

 

احیای فرهنگ اباعبدالله(ع) با رسیدگی به نیازمندان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی کمک به نیازمندان و دستگیری از مستمندان را از شاخصه‌های برجسته سیره زندگی امام حسین(ع) معرفی کرد و با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) مبنی بر اینکه «نیاز مردم به شما از نعمت‌های خداوند بر شماست»، گفت: در محرم امسال با مواسات جلوه دیگری از عاشورا و مکتب اباعبدالله الحسین(ع) را به نمایش بگذاریم؛ بسیاری از خانوارهای محترم و آبرومند که دارای شغل بودند و هیچ‌گاه دست نیاز به‌سوی دیگران دراز نمی‌کردند، امروز به دلیل شرایط خاص حاصل از شیوع کرونا با مشکلات معیشتی روبه‌رو شده‌اند، امسال فرهنگ اباعبدالله(ع) را با رسیدگی به نیازمندان احیای کنیم.

وی افزود: دستگیری از نیازمندان از جلوه‌های مکتب اباعبدالله(ع) است؛ هر فقیر و نیازمندی که وارد مدینه می‌شد و دست نیاز به‌سوی مردم دراز می‌کرد، او را به خانه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هدایت می‌کردند و هیچ مسکینی نبود که به این بزرگواران مراجعه کند و دست‌خالی برگردد.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به هیئات مذهبی که امسال با محدودیت در اطعام و نذورات روبه رو هستند، گفت: هیئتی‌ها شاید امسال پذیرایی‌ها و نذورات خود را نتوانند همچون سال‌های گذشته اجرا کنند، اما راه خیر بسته نیست، هیئات می‌توانند غذای نذری خود را به‌صورت مواد غذایی خشک و اقلام بهداشتی آبرومندانه و عزتمندانه به نام و ذیل پرچم اباعبدالله(ع) میان نیازمندان توزیع کنند.

 

عاشورا مکتب و نهضتی ساری و جاری در همیشه تاریخ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی عاشورا را مکتب و نهضتی ساری و جاری در همیشه تاریخ خواند و اظهار کرد: عاشورا تنها واقعه‌ای تلخ که در مقطعی از تاریخی رخ داده و سپس پایان یافته باشد نبود، عاشورا جریانی زنده، جاویدان، الهام‌بخش و هدایت‌گر برای تمام حق جویان در طول تاریخ است.

وی ابراز کرد: عاشورا برای تمام مبارزان و جهادگران راه حق، حقیقت و آزادگی و تمام کسانی که در عالم بشریت جویای شرافت انسانی و سعادت ابدی هستند؛ قطب‌نما، الگو و اسوه‌ای بی‌نظیر و شاخص است.

تولیت آستان قدس رضوی مسئولیت محبان، عاشقان و ارادتمندان به ساحت قدسی اباعبدالله الحسین(ع) را در حفظ میراث عظیم و گران‌قدر عاشورا بسیار خطیر دانست و عنوان کرد: محبان اباعبدالله(ع) مسئولیت خطیری در مراقبت از فرهنگ و معارف نورانی و حیات بخش عاشورا بر عهده دارند.

وی در ادامه به تبیین پیام نهضت عاشورا پرداخت و گفت: جهل زدایی، دشمن‌شناسی به هنگام، شهامت در اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت‌ساز، ظلم‌ستیزی، مقاومت و ایستادگی در برابر طاغوت‌ها و امویان زمان، پیام‌های محوری حرکت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: محافل و هیئت‌های عزاداری و مجالس روضه‌خوانی اباعبدالله الحسین(ع) باید در کنار شور از شعور نیز برخوردار و توأم با احساسات باید بصیرت افزایی و معرفت زایی نیز باشد.

 

شور حسینی همراه با شعور حسینی

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) را هر سال پر شورتر و گسترده‌تر از سال گذشته برگزار ‌کنیم، عنوان کرد: در مجالس عزاداری عاشورا باید شور حسینی همراه باشعور حسینی باشد و نباید تنها به احساس و شور بسنده کرد؛ عاشورا یک مکتب و دارای پیام است و ما باید در مجالس عزاداری، انتقال دهنده این پیام زندگی ساز و حیات بخش اباعبدالله(ع) به نسل جدید باشیم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ حسینی و معارف عاشورا باید در زندگی و رفتار عزاداران حسینی نمایان باشد، تصریح کرد: امام حسین(ع) خالق عاشوراست و این خالق بهترین تعریف را پیش روی عاشقان و ارادتمندان به خود قرار داده است؛ امام حسین(ع) در وصیت‌نامه خود خطاب به محمد بن حنفیه می‌فرماید «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی» من برای اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.

 

امام حسین(ع) شهید جهل مردم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: اباعبدالله(ع) برای امربه‌معروف و نهی از منکر و اصلاح باورهای غلط ایجادشده در جامعه قیام کرد و چه منکر و انحرافی بالاتر از اینکه اسلام اموی و جاهلی، جانشین اسلامی نبوی و علوی شود؛ امام حسین(ع) برای مبارزه با این منکر کربلا را آفرید و عاشورا را خلق کرد.

وی حکومت اموی را بناشده بر پایة جهالت مردم عنوان و با بیان اینکه بنی امیه از جهالت مردم حداکثر سوءاستفاده را کردند، بیان کرد: این جهل مردم بود که معاویه را به حکومت رساند و همان جهل امام حسین(ع) را در روز عاشورا شهید کرد.

تولیت آستان قدس رضوی اصلاح فکر و اندیشه جامعه و باورهای غلطی که در طول سال‌ها در ذهن مردم قرار داده‌شده بود که در نتیجه آن‌ها یزد بن معاویه، خلیفه رسول الله خوانده می‌شد را از اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) خواند و عنوان کرد: اباعبدالله الحسین(ع) قیام کرد تا مردم را از جهالت و سرگردانی که موجب انحراف اسلام شده بود نجات دهد و به این واسطه جامعه را اصلاح کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با طرح این سؤال که آیا با دفن یزید و از بین رفتن سلسله بنی امیه و امویان جریان باطل و ضد دین و ضد اسلام نبوی از بین رفته یا همچنان باقی است؟ گفت: معرفت به اباعبدالله(ع) یعنی بشناسی که امروز نماینده اسلام اموی چه کسی است، عاشورا چرا اتفاق افتاد و امروز چه وظیفه‌ای داریم و چه کنیم که حسینی باشیم و جزو اصحاب اباعبدالله(ع) قرار بگیریم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها