زابل- خشک‌سالی دو دهه اخیر و حاکم بر منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان تبعات بسیاری زیان باری را برای زندگی مردم این منطقه داشته است.

بارش خاک از آسمان سیستان؛ خانواده‌های توفان‌زده امداد رسانی شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: خشکیدگی هیرمند و بستر تفتیده تالاب هامون با همدستی بادهای ۱۲۰ روزه در طی سال‌های گذشته نفس بسیاری از مردم این منطقه را تنگ کرده و ارمغانی به‌جز تشدید بیماری‌های تنفسی  و چشمی برای مردم این خطه از میهن اسلامی به همراه نداشته است.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه که براثر خشک‌سالی‌های دو دهه گذشته به ۱۶۰ روز نیز افزایش‌یافته هرساله از خرداد تا شهریور ادامه داشته و زندگی مردم شمال سیستان و بلوچستان را مختل می کند.

هم‌زمان با آغاز فصل بادهای موسمی توفان‌های شن که حتی رنگ آسمان را از آبی ‌به رنگ قهوه‌ای تیره بدل می‌کند با انباشت در میان جاده‌های روستایی راه را بر ساکنان محلی می‌بندد و در کسری از ساعت خانه‌های آن‌ها را در زیر خروارها ماسه‌بادی مدفون می‌کند.

واژه توفان‌زده در زمره واژه‌هایی است که تنها در مناطق شرقی و جنوب شرق کشور مصداق دارد زیرا توفان با انسداد راه‌های ارتباطی اجازه خروج مردم را از خانه نمی‌دهد و بسیاری از روستائیان به دلیل انباشت ده‌ها تن ماسه بر پشت درهای منازل خود تا رسیدن نیروهای امدادی و راهداری راهی برای خروج ندارند و این حادثه‌ای است که نه‌تنها یک‌بار و بلکه ده‌ها بار در سال اتفاق می‌افتد.

امدادرسانی

وزش باد و توفان در شمال سیستان و بلوچستان در آخرین روزهای مردادماه امسال یک بار دیگر موجب شد تا نیروهای هلال‌احمر برای نجات خانه‌های مدفون‌شده در زیر ماسه‌بادی‌ها به این مناطق اعزام شوند.

در همین حال سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در همین راستا به تعداد ۷۵۵ خانوار توفان‌زده در طی هفته گذشته امدادرسانی شد.

علیرضا میربهاالدین اظهار کرد: در این مدت ۴۴۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته در روستاهای توفان‌زده شهرستان نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان توزیع شد.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در این مدت ۶ روستای شهرستان نیمروز دچار توفان شدند که نیروهای امدادی این جمعیت در قالب سه تیم عملیاتی به امدادرسانی پرداختند.

سیستان و بلوچستان رکورددار روزهای توفانی

در همین حال مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه اکثر روزهای گردوغباری در منطقه در نواحی شمالی و در فصل وزش بادهای ۱۲۰ روزه رخ می‌دهد می‌افزاید: علاوه بر پنج شهرستان شمالی، برخی شهرستان‌های مرکزی، نوار شرقی و مرز غربی سیستان و بلوچستان نیز همواره تحت تأثیر وزش بادهای ۱۲۰ روزه قرار دارند که گاهی آثار این باد تا دریای عمان و جنوب پاکستان نیز کشیده می‌شود.

محسن حیدری اظهار می‌کند: برخلاف تصور برخی کارشناسان، وزش باد نه‌تنها در فصل گرم سال که در سایر فصول مانند زمستان و پاییز نیز در سیستان و بلوچستان جریان دارد به‌طوری‌که این جریانات سبب شده تا این استان یکی از بادخیز ترین استان‌های کشور باشد.

وی بیان می‌کند: گفت: بررسی وضعیت پدیده‌های خاک‌دار کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که سیستان و بلوچستان با بیش از ۸۶ روز پدیده خاک‌دار کاهنده دید افقی به زیر ۵۰۰۰ متر پر گرد و غبارترین استان کشور بوده است.

برچسب‌ها