مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی درباره حواشی دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ که از طرف این سازمان برگزار شده، شفاف سازی کرد.

شفاف سازی سازمان همیاری شهرداری‌ها درباره حواشی دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ

به گزارش قدس آنلاین، متنی با عنوان «تولید ناامیدی در سال جهش تولید» از سوی شرکت‌کنندگان در یک دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ و طرح گلایه از سازمان ‌همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی که برگزارکننده این دوره بوده، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد.

برخی شرکت‌کنندگان این دوره اظهاراتی مطرح کردند که حساسیت ماجرا را بیشتر می‌کرد.

این افراد مدعی بودند که با دیدن فراخوان این دوره، حدود سه یا چهار ماه وقت گذاشته، آموزش‌دیده و کار عملی انجام داده‌اند و سازمان ‌همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی سفته‌ای به ارزش چهار میلیون تومان از آن‌ها دریافت کرده اما الآن آن‌ها را به‌کارگیری نکرده است.

گلایه‌هایی ازاین‌دست با عناوینی مانند بیگاری کشیدن در کنار شائبه در نحوه امتیازدهی، آن‌هم از سوی عده‌ای جوان جویای کار ناراحت‌کننده است. به همین دلیل به سراغ مدیرعامل سازمان‌ همیاری‌ها رفتیم تا توضیحاتش را بشنویم.

میثم کرمانی اظهار کرد: ما در سازمان ‌همیاری‌ شهرداری‌ها اقدامات بازرگانی انجام می‌دهیم و درواقع یک سازمان بزرگ بازرگانی و اقتصادی هستیم که باید در حوزه‌های مختلف دانش ایجاد کنیم و از آن دانش به نفع عموم شهرداری‌ها، درآمد تولید شود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختار این سازمان، جوانگرایی و تحول‌گرایی است و ادعای کار نخبگانی داریم بنابراین دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ با فلسفه عبور از بازرگانی سنتی به نوین پیشنهاد شد.

وی گفت: این پیشنهاد را به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ارائه کردیم و گفتیم آمادگی داریم با این هدف تا سقف ۲۰۰ نفر را آموزش دهیم و از بین آن‌ها افراد مستعد به کار بگیریم. ستاد هم این موضوع را مصوب کرد و بعد از تصویب هم موضوع را به هیأت مدیره سازمان ‌همیاری‌ها آوردیم و در آنجا نیز مصوب شد.

طبق گفته کرمانی، در سازمان‌ همیاری‌ها شرکت‌های مختلفی هستند و هرکدام یک فعالیت اقتصادی جدا را به انجام می‌رسانند، شرکت «تجارت سازان» هم یکی از این شرکت‌هاست که اساس کارش بازرگانی است بنابراین هیأت مدیره تصمیم گرفت برگزاری این دوره را از صفرتا صد، این شرکت که متعلق به سازمان‌ همیاری‌هاست انجام دهد و مدیرعاملش هم نیروی سازمان است.

مدیرعامل سازمان‌ همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی بابیان اینکه ما برای عبور از پارادیم بازرگانی سنتی به نوین نیاز به نیروی آموزش‌دیده داشتیم و به همین جهت هم این دوره را برگزار کردیم، اظهار کرد: این کار که در شرکت‌های بزرگی مانند دیجی کالا هم معمول است و تحت عنوان «آموزش، مهارت و کار» انجام می‌شود. بر این اساس شرکت تجارت سازان‌ هم فراخوان زد اما برخلاف نظر ما که پیش‌بینی می‌کردیم درنهایت ۲۰۰ نفر متقاضی شرکت در این دوره می‌شوند به خاطر شدت بیکاری یک هزار و ۶۳ نفر درخواست شرکت در دوره دادند یعنی پنج برابر پیش‌بینی ما و این واقعاً عجیب بود.

کرمانی عنوان کرد: در این شرایط با توجه به اینکه دوره ما رایگان بود دو راهکار داشتیم اول اینکه از بین این افراد ۲۰۰ نفر را انتخاب می‌کردیم و آموزش می‌دادیم و راه دوم این بود که با ثبت‌نام همه این متقاضیان موافقت می‌کردیم و همه را آموزش می‌دادیم. ما راه دوم را انتخاب کردیم و از این افراد تست رفتارشناسی DISC گرفتیم و آموزش‌ها را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه گذراندن این دوره بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است، ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم تمام آن افراد متقاضی را تحت این آموزش‌های رایگان قرار دهیم سرور را تقویت کردیم و یک پلتفرم ویدیو خریدیم تا بتوانیم به‌جای ۲۰۰ نفر همه آن هزار و ۶۳ نفر را آموزش دهیم به‌این‌ترتیب دوره اول که شامل ۲۶ جلسه ۲ و نیم‌ساعته بود که به‌صورت آنلاین برگزار کردیم.

مدیرعامل سازمان‌ همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی ادامه داد: بعدازاین دوره مقدماتی یک‌ماهه آزمون برگزار کردیم و از بین آن‌ها ۱۵۲ نفر توانستند امتیاز لازم برای ورود به دوره پیشرفته را کسب کنند بنابراین به‌صورت خیلی مؤدبانه از بقیه عذرخواهی کردیم و گفتیم اگر علاقه دارید ادامه این آموزش‌ها را دریافت کنید به شما یوزر پسورد می‌دهیم که بتوانید به‌صورت آفلاین کلاس‌ها را رایگان دانلود کنید و از این آموزش‌ها بهره‌مند شوید.

کرمانی در ادامه گفت: درنهایت ۱۵۲ نفر به مرحله پیشرفته که آن‌هم شامل ۳۰ جلسه ۲ و نیم‌ساعته بود راه پیدا کردند؛ استاد پیشنهاد کرد برای اینکه بتوانید در پایان دوره ارزیابی بهتر و دقیق‌تری از این افراد داشته باشید باید از آن‌ها کار عملی بخواهید بنابراین ما این افراد را در ۱۱ گروه تقسیم‌بندی کردیم و قرار شد در کنار آموزش کار را هم شروع کنند و ۱۰ شاخص کار تیمی را هم در نظر گرفتیم روز اول هم گفتیم این کار عملی شما فقط تمرین برای خودتان است و ما نیازی به آن نداریم الآن هم آن‌ها را دلیت می‌کنیم این دوره حدود ۲ تا ۳ ماه زمان برد از افراد تعهد گرفتیم در قبال گذراندن این دوره اگر پذیرفته شوند باید طبق صحبت اولیه با ما همکاری کنند چراکه برای آموزش آن‌ها هزینه انجام دادیم.

وی بیان کرد: در پایان دوره پیشرفته هم استاد آزمون گرفت ما از نمرات میانگین گرفتیم و بالاترین نمره ۲۸.۵ تا -۳ از ۳۰ بود، یکی از این افراد که معترض شده نمره‌اش ۳- بود. از بین این افراد ۵۶ نفر پس از ارزیابی‌های علمی و دقیق حذف شدند و ۹۶ نفر باقی ماندند و از این میان ۲۳ نفر با توجه به نمرات بالایی که داشتند دعوت به مصاحبه شدند و هرکدام از این ۲۳ نفر حضور نیایند از رزروها جایگزین می‌شود و با آن‌ها طبق تخصصشان قرارداد منصفانه‌ای می‌بندیم و اساساً با ۵۶ نفر خداحافظی کردیم که نمراتشان پایین بوده است.

مدیرعامل سازمان ‌همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی در خصوص دریافت سفته از متقاضیان شرکت در دوره گفت: ما به‌اندازه سفته‌ای که دریافت کردیم هزینه کرده و آموزش دادیم، به‌طور مثال شخص به ما مراجعه کرده و ما انتخابش کردیم و بعد معلوم شده دروغ گفته و در جای دیگری کار می‌کند و من چگونه از حق این سازمان دفاع کنم؟ سفته ۴ میلیون تومانی که دریافت کردیم میانگین هزینه‌ای است که برای آموزش رایگان افراد انجام دادیم و الآن از بین این ۲۳ نفر که برای مصاحبه با آن‌ها تماس گرفته‌شده بعضی حاضر به همکاری نیستند من چه جوابی باید به سازمانم بدهم؟ تکلیف آن تعهدی که دادند چیست؟

کرمانی گفت: روز اول به افراد گفته‌ایم اگر انتخاب شدید و نیامدید باید هزینه ما را بدهید و به آفلاین‌ها نیز گفتیم ما هیچ مسؤولیتی در برابر شما نداریم و به شما به‌صورت رایگان آموزش می‌دهیم و در تعهداتشان‌ هم وجود دارد، این افراد در دوره اول رد شدند و تمایل داشتند در دوره شرکت کنند و آموزش دیدند و دو سه نفر از این افراد اکنون با همین آموزش‌های ما در جای دیگر کار می‌کنند.

وی در مورد مدرک گذراندن دوره هم اظهار کرد: چهارشنبه عصر نمره‌ها مشخص‌شده و اعلام کرده‌ایم که ۱۵ تا ۳۰ شهریور افراد مراجعه کنند مدارکشان را می‌گیرند و ما حتی برنامه داریم برای این افراد برنامه داشته باشم و از تک‌تک آن ۹۶ نفری که نمراتشان نسبتاً خوب بوده استفاده کنیم، مدرک شرکت در دوره را دریافت می‌کنند و سفته‌ای که داده‌اند را به آن‌ها برمی‌گردانیم. تصمیم داریم هر هشت نفر را گروه‌بندی کرده و با آن‌ها به‌صورت پروژه‌ای کارکنیم.

کرمانی در خصوص طرح کارورزی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: از طرف مدیرکل اداره کار هم به ما پیشنهاد شد برای اینکه جذب مشتری داشته باشید، کارورز هم بگیرید و این امتیاز را به افراد دادیم و معاون مدیرکل قبول کردند علاوه بر حقوقی که ما به برخی نیروها می‌پردازیم،   به برخی نیروهای دیگر نیز حقوق دهند.

وی افزود: کارورزی ضوابطی دارد و ما از میان ۹۶ نفری که ظرفیت آن را داشتند افرادی را انتخاب کردیم و گفتیم در سامانه ثبت‌نام کنند و این کار ارزشمندی است.

مدیرعامل سازمان‌ همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی ادامه داد: باید به ما فرصت بدهند مراحل را گام‌به‌گام جلو ببریم و افراد به ما سفته و تعهدنامه داده‌اند که با ما همکاری کرده و سه ماه کارورزی کنند و در غیر این صورت سفته را به اجرا می‌گذاریم.

گفتنی است کلیه مدارک و مستندات مربوط به ارزیابی‌های انجام‌شده شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی به رؤیت خبرنگار فارس رسید، شرکت‌کنندگان در ۱۴۲ آیتم مورد ارزیابی ‌و سنجش‌های دقیق علمی قرارگرفته‌اند و شائبه‌ای از این بابت وجود ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها