مصطفی الکاظمی سرانجام موفق به دیدار و گفت‌وگو با ترامپ شد. اگرچه دوطرف در بیانیه‌های رسمی درباره این نشست، آن را مهم و موفق خواندند اما نخست وزیر عراق شخصاً تأکید کرد دیدارش با دونالد ترامپ، مهم و موفق بوده است.

آمریکا قول داده سه ساله از عراق می‌رود

 نیک‌پندار/

 مصطفی الکاظمی سرانجام موفق به دیدار و گفت‌وگو با ترامپ شد. اگرچه دوطرف در بیانیه‌های رسمی درباره این نشست، آن را مهم و موفق خواندند اما نخست وزیر عراق شخصاً تأکید کرد دیدارش با دونالد ترامپ، مهم و موفق بوده است.

او در مصاحبه با شبکه رسمی العراقیه گفت: این مذاکرات برای هر دو طرف عراقی و آمریکایی با رضایت همراه بوده و در این دیدار همکاری‌های اقتصادی و امنیتی و بازنگری در حضور نیروهای آمریکایی در عراق بررسی شده است.

الکاظمی افزود: در گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا میان وزرای امورخارجه دو کشور، بر مسائلی توافق شد که همگی در راستای منافع ملت عراق است و به حضور نیروهای آمریکایی و برنامه‌ریزی خروج آن و تشکیل تیمی برای تعیین سازوکار آن مربوط می‌شود.

نخست وزیر عراق گفت: «نخستین بار است که می‌بینم مواضع آمریکا روشن است و مطالبات دولت عراق را درک می‌کند» و افزود ترامپ به وی تأکید کرده تا سه سال آینده نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.

او افزود: همان‌طور که رئیس جمهور آمریکا گفت شمار نیروهای آمریکایی در عراق اندک است و عراق به این تعداد نیرو برای آموزش نیروهای خود نیاز دارد.

دونالد ترامپ پیش از دیدار با الکاظمی به نیروهای اندک باقی‌مانده در عراق اشاره و تأکید کرده بود این نیروها برای مقابله با تحرکات ایران در عراق خواهند ماند. با وجود این، ترامپ پس از این دیدار گفت: عراق و آمریکا درباره تشکیل تیمی مشترک برای تعیین سازوکار و زمان‌بندی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از عراق به توافق رسیدند. او تأکید کرد کشورش متعهد به خروج سریع نیروهای آمریکایی در یک بازه زمانی سه ساله است.

الکاظمی در ادامه تأکید کرد: در بخش اقتصادی، عراق نیازمند بررسی روابط خود براساس منافع است، به خصوص که آمریکا کشوری مهم با صنایع پیشرفته در بخش انرژی است و عراق فرصت مناسبی برای شراکت با یک کشور صنعتی بزرگ دارد.

*

نفت ذی‌قار به آمریکا رسید

او قرارداد امضا شده میان دو کشور برای بهره‌برداری از نفت استان ذی‌قار را قراردادی راهبردی خواند و گفت: این شراکت موجب برقراری روابطی میان دو حکومت می‌شود.

وی افزود: دیدگاه‌های عراق و منافع آن را دیگران تعیین نمی‌کنند و تأکید کرد آنچه در ایران گفته همان است که در آمریکا گفته و آن این است که عراق در پی روابطی میان حکومت‌ها و رعایت وضعیت خاص عراق براساس منافع این کشور است. وی تأکید کرد: طرف آمریکایی نیز گفته براساس اصل حاکمیت ارضی عراق با این کشور کار می‌کند.

دخالت‌های ترکیه در عراق یکی دیگر از محورهای نشست با آمریکا بوده و نخست وزیر عراق گفت: حملات ترکیه در خاک عراق پذیرفته نیست و عراق هرگز مبدأ اقدام نظامی علیه همسایگانش نخواهد بود.

او تأکید کرد: آمریکا در برقراری روابطی مبتنی بر احترام به استقلال عراق و کمک به این کشور جدی است و در دیدار با مقام‌های کنگره فرصتی برای مطرح کردن خواسته‌های ملت عراق خواهد داشت.

*

نگاهی به نشست‌های موازی دو کشور

در حاشیه دیدار ترامپ و الکاظمی در واشنگتن، نشست کمیته عالی هماهنگی بین آمریکا و عراق به ریاست «فؤاد حسین» در هیئت عراقی و «مایک پمپئو» در هیئت آمریکایی برگزار شد.

همان‌طور که پیش از این حدس زده می‌شد، این نشست بر اساس چارچوب توافق استراتژیک در سال ۲۰۰۸ برای روابط دوستانه و همکاری میان آمریکا و عراق برگزار شد. به این ترتیب مصوبات نشست نیازی به تأیید پارلمان عراق نخواهد داشت و می‌تواند به طور مستقیم مورد اجرا قرار گیرد.

دو طرف در این نشست بر پایبندی خود به روابط دوجانبه قوی و مفید تأکید کرده و طی جلسات جداگانه‌ای به بررسی مسائلی نظیر اقتصاد، انرژی، بهداشت، محیط زیست، مسائل سیاسی و دیپلماتیک، امنیت و مبارزه با تروریسم و روابط آموزشی و فرهنگی پرداختند.

در نشست اقتصادی، طرف عراقی به صورت خلاصه گزارشی از طرح‌های اصلاح‌گرایانه در زمینه اقتصاد که منجر به رشد اقتصادی سریع‌تر و تبدیل شدن اقتصاد به بخشی ویژه و دارای تحرک بیشتر می‌شود ارائه داد و آمریکا نیز مجدد حمایت خود را از اصلاحات اقتصادی در عراق اعلام و زمینه‌های همکاری که می‌تواند به عراق برای تحقق طرح‌هایش کمک کند را مشخص کرد.

دو طرف همچنین به رایزنی در خصوص هماهنگی با نهادهای مالی بین‌المللی برای کمک به عراق در جهت رها شدن از معضل کاهش قیمت نفت و ویروس کرونا و قرار دادن کشور در مسیر مالی با تداوم بیشتر پرداختند.

همکاری در زمینه‌های دولت الکترونیک و اصلاحات بخش مالی و شراکت در بخش خصوصی برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری بین آمریکا و عراق از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست بود.

*

نیروهای خارجی تغییر فاز می‌دهند

در نشست امنیت و مبارزه با تروریسم، آمریکا و عراق بر پایبندی خود به تحقق اهداف مشترک از طریق هماهنگی امنیتی دوجانبه و همکاری پایدار میان نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای شکست داعش تأکید کردند.

دو هیئت همچنین توانایی‌های فزاینده نیروهای امنیتی عراق و موفقیت‌های مشترک در مبارزه با داعش را تحسین و اشاره کردند این امر موجب شده فعالیت ائتلاف بین‌المللی در عراق بر آموزش، آماده‌سازی و پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق متمرکز شود.

عراق ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل انتقال فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی به مرحله آموزش، آماده سازی و پشتیبانی، بر پایبندی خود بر حفاظت از نیروهای ائتلاف و اماکن دیپلماتیک در عراق تأکید کرد و دو طرف به توافقی برای مذاکرات بر سر مدیریت زمان‌بندی خروج ائتلاف بین‌المللی از مرحله عملیات نظامی در عراق و انتقال به مرحله جدید رسیدند.

در نشست انرژی، آمریکا و عراق تلاش‌های دولت عراق برای افزایش تولید برق و گاز در کشور، کاهش هدررفت گاز و اجرای اصلاحات برای بازار انرژی را بررسی کردند. دو طرف همچنین برای برگزاری نشست کمیته هماهنگی مشترک در زمینه انرژی برای بررسی مفصل این موضوعات برنامه‌ریزی کردند.

در حاشیه این نشست، دولت عراق قراردادهایی در زمینه انرژی پایدار با شرکت‌های آمریکایی به امضا رساند که شرکت جنرال الکتریک، ‌هانیویل یو اولی و استیلار انرژی جزو این شرکت‌های آمریکایی هستند.

علاوه بر شرکت‌های نام‌برده یادداشت تفاهمی نیز با شرکت شیفرون و بیکر هیوز به عنوان نمونه‌هایی از شراکت در زمینه انرژی میان آمریکا و عراق به امضا رسید.

برچسب‌ها