یزد- اگرچه خیابان‌های یزد این روزها جولان گاه تاخت‌وتاز خودرو و موتورسیکلت‌های پرسروصدا و دودزا و آلوده‌کننده شده و از آن به‌عنوان شهر موتورها یاد می‌کنند اما بااین‌حال گفته می‌شود هنوز هم تعداد دوچرخه‌های آن بر بسیاری از شهرهای ایران فزونی دارد.

یزد در انتظار آشتی دوچرخه‌ها با شهروندان

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: بسیاری از گردشگرانی که وارد بافت تاریخی می‌شوند با این موضوع آشنا هستند که موتورسواران خطراتی را به همراه دارند، بنابراین با شنیدن صدای موتور خود را کنار می‌کشند و منتظر عبور آن می‌مانند.

بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی در همین رابطه اذعان می‌کنند که خشت خشت معماری سنتی یزد از این ترددهای بسیار، به ستوه آمده و این وسیله نقلیه سنخیتی با بافت تاریخی ندارد.

این موضوع حتی ساکنان بافت تاریخی را آزار می‌دهند و آن‌ها عقیده دارند بیشتر این موتورسواران افرادی هستند که به‌واسطه گردشگر پذیر بودن برای گردش در شهر بافت تاریخی را انتخاب می‌کنند.

پای ثابت تلفات

چالش موتورسواران در این شهر به بی‌قانونی و تردد در پیاده‌رو، عبور در بافت تاریخی و آلودگی صوتی تمام نمی‌شود بلکه حالا این موتورسواران بنا بر گفته ، فرمانده انتظامی استان یزد یک پای ثابت در تصادفات هستند تا آنجا که ۶۲ درصد از تصادفات درون‌شهری را باید به آن‌ها اختصاص داد.

سردار عباسعلی بهدانی‌فرد در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه ۴۷ درصد از فوت‌شدگان تصادفات درون‌شهری موتورسیکلت‌سواران هستند و بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان پلیس نشان می‌دهد که در قریب به ۶۲ درصد از تصادفات درون‌شهری استان، موتورسیکلت‌سواران نقش دارند.

وی اظهار می‌کند: تشدید طرح‌های توقیف موتورسیکلت‌ها، خودروهای متخلف و کسانی که برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند و امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند و بسترساز جرائم هستند در دستور کار پلیس قرار دارد.

عنوانی که از یزد گرفته شد

یزد، سابقه‌ای دیرینه در زمینه دوچرخه‌سواری دارد، اما به دلیل بی‌توجهی مناسب به این مهم، در حال حاضر استان‌های دیگر عنوان شهر دوچرخه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

یزد، سابقه‌ای دیرینه در زمینه دوچرخه‌سواری دارد، اما به دلیل بی‌توجهی مناسب به این مهم، در حال حاضر استان‌های دیگر عنوان شهر دوچرخه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند

این جمله‌ای است که الهه جورابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد به آن اشاره داشته و می‌گوید: دوچرخه یکی از وسایل حمل‌ونقل شهری ایمن است، بنابراین توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهری مانند یزد ضروری است.

این عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به این‌که تردد خودروها نیز دست‌کمی ‌از موتورها ندارد، اظهار می‌کند تأمین سلامت عمومی و بهداشت اجتماعی را ازجمله ویژگی‌های دوچرخه‌سواری است و این در حالی است که تک‌سرنشینی خودرو از آفت‌های رانندگی و ترافیک شهر میراث جهانی یزد محسوب می‌شود.

آشتی شهر با دوچرخه

اگرچه خیابان‌های یزد این روزها جولان گاه تاخت‌وتاز خودرو و موتورسیکلت‌های پرسروصدا و دودزا و آلوده‌کننده شده و از آن به‌عنوان شهر  موتورها یاد می‌کنند اما بااین‌حال گفته می‌شود هنوز هم تعداد دوچرخه‌های آن بر بسیاری از شهرهای ایران فزونی دارد.

هنوز هم در خانه هر یزدی یکتا دو دوچرخه کارآمد دیده می‌شود و پدر خانواده هنوز برایش دشوار است که از وسیله‌ای که سی سال او را به سرکار برده ، دل بکند و آرزو دارد دوباره آسوده‌خیال در خیابان‌ها رکاب بزند.

امید که برنامه ریزان شهری با اندیشیدن راهکاری شایسته و بایسته ، زمینه آشتی دوباره یزدی‌ها را با دوچرخه فراهم کنند .

برچسب‌ها