عضو هیات مدیره بنیاد خیریه اوتیسم رشد گفت:در مشهد حدود ۳۷۰ بیمار ثبت شده اوتیسم وجود دارد ولی مطمئنا آمار خیلی بیشتر از این تعداد است. چون در حال حاضر از بین هر ۵۰ کودکی که متولد می شودیک نفر به اوتیسم مبتلا است.

آمار افراد مبتلا به اوتیسم در مشهد واقعی نیست

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اوتیسم یک اختلال است که گاهی هزینه‌های سرسام آوری را بر خانواده‌ای که فرد بیمار دارند تحمیل می‌کند. اما علاوه بر مشکلاتی که این بیماری برای افراد ایجاد می‌کند، جامعه هم به علت نداشتن آگاهی کامل و کافی نسبت به رفتارهای این افراد تاکنون نتوانسته حمایت های لازم را داشته باشد. جواد موحد عضو هیات مدیره بنیاد خیریه اوتیسم رشد در توضیح وضعیت بیماران اوتیسم در مشهد و خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر هفت مرکز نگهداری از بیمارن اوتیسم در مشهد و خراسان با مجوز بهزیستی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: این هفت مرکز در شهرهای سبزوار، نیشابور، و...قراردارند که مسئولیت نگهداری از افراد مبتلا به اوتیسم را بر عهده دارند. البته ناگفته نماند که هفت مرکز هم در مشهد به این امر مشغولند.

موحدی افزود: متاسفانه به علت ناآگاهی خیلی از مردم و نگرش اشتباهی که به این بیماری و این افراد دارند آمار دقیقی ازتعداد مبتلایان به این اختلال در دست نیست ولی تا جایی که من اطلاع دارم در کل کشور حدود ۳۰۰۰ نفر مبتلا زیر نظر بهزیستی و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر هم زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.

وی گفت: در مشهد حدود ۳۷۰ بیمار ثبت شده اوتیسم وجود دارد ولی مطمئنا آمار خیلی بیشتر از این تعداد است. چون در حال حاضر از بین هر ۵۰ کودکی که متولد می شودیک نفر به اوتیسم مبتلا است.

موحدی ادامه داد: از ۳۷۰ فرد مبتلا به اوتیسم در حال حاضر حدود ۵۰ نفر در مرکز خیریه رشد و در بقیه مراکز بین ۲۰ تا ۳۰ بیمار تحت حمایت قراردارند. در خیریه رشد ما از افراد بالای  ۷ سال که دچار اختلال اوتیسم هستند نگهداری می کنیم ولی در بقیه مراکز از ۳ سالگی تا ۱۴ سالگی این افراد در این مراکز نگهداری میشوند.

عضو هیات امنای مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت افراد دارای اختلالات اوتیسم افزود: این اختلال در بین نوزادان پسر چهار برابر نوزادان دختر است و در واقع به ازای هر ۴ پسر یک دختر دچار اوتیسم هستند. متاسفانه در طیف اوتیسم دختران با مشکلات بیشتری نسبت به پسران مواجه هستند و تقریبا هیچ مرکز یا مدرسه ای برای حمایت از این ها وجود ندارد البته بجز یک مدرسه در تهران که پارسال تاسیس شده است که آنهم با این وضعیت جوابگوی همه این افراد نخواهد بود اکثر مراکز نگهداری از این افراد  به خاطر وجود مسائلی مانند  بلوغ ونیز مشکلاتی که اغلب  دختران بیمار اوتیسم با آن مواجه هستند با مشکلات زیادی مواجه هستند .

موحدی در خصوص زمان اطلاع از این بیماری گفت: اختلال اوتیسم می تواند در دو ساله نیمی تا سه سالگی که دوران طلایی است تشخیص داده شود که در این صورت می شود با انجام کار درمانی، گفتار درمانی و آموزش های لازم تا حدودی به این افراد کمک کرد.

وی ادامه داد: بجز مرکز رشد که خیریه است بقیه مراکز منهای ۶۰۰ هزار تومان شهریه ای که بهزیستی برای امورات این مراکز به آنها اختصاص می دهد  که متاسفانه اصلا کفاف هزینه هایشان را هم نمی دهد عموما مجبورند برای انجام امور درمانی از خانواده ها شهریه دریافت کنند  چون اگر قرارباشد یک فرد مبتلا به اوتیسم از حداقل امکانات استاندار جهانی استفاده کند  در ماه حداقل نیاز به ۴ میلیون تومان هزینه دارد.

موحدی ادامه داد: فرد مبتلا به اوتیسم مجبور است برای انجام آموزش های لازم برای هر ۴۵ دقیقه حداقل هزینه ای  بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان را بپردازد که بزرگترین مشکل اکثر این افراد عدم توانایی آنها در پرداخت این مبلغ و متاسفانه عدم قبول این هزینه ها توسط بیمه است که آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

این مسئول هر گونه گزارش آزار و اذیت افراد اوتیسم را در مراکز نگهداری از این افراد درمشهد تکذیب کرد و گفت: خوشبختانه ما در مشهد و در هیچ یک از این مراکز تاکنون گزارشی مبنی بر آزار و اذیت این افراد نداشته ایم چون مسئولین فنی به سختی بر کار مربیان نظارت دارند و همه مراکز مجهز به دوربین مدار بسته است.

انتها ی خبر/

برچسب‌ها