سخنران حرم مطهر رضوی گفت: ادب «حر» نسبت به سیدالشهدا(ع) موجب عاقبت‌به‌خیری و نجات او شد.

ادب نسبت به سیدالشهدا(ع) موجب نجات «حر» شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم راشد یزدی در حضور جمعی از زائران و مجاوران بارگاه منور علی بن موسی‌الرضا(ع) در صحن جامع رضوی این آستان مقدس گفت: انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است و گاهی بعد معنوی و گاهی بعد مادی بر او غلبه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر بعد معنوی انسان بر بعد مادی وجودش غلبه پیدا کند انسان مقامی برتر از فرشتگان و ملائک پیدا می‌کند؛ اما چنانچه بعد مادی او بر بعد معنوی‌اش غلبه پیدا کند دچار گمراهی می‌شود و ممکن است از بهایم و حیوانات نیز پست‌تر شود.

این کارشناس دینی افزود: ازآنجاکه انسان موجودی جایزالخطا است خداوند از فضل و رحمتش دری به نام توبه به روی او باز کرده است تا اگر در زندگی دچار خطا و اشتباه شد بتواند به‌سوی خدا بازگردد و اشتباه خود را جبران کند.

وی ادامه داد: توبه از عنایت‌های ویژه خداوند نسبت به بندگانش و ازجمله عوامل عاقبت‌به‌خیری انسان است. اگر کسی بعد از ارتکاب گناه توبه واقعی کند، مانند کسی است که هرگز گناهی مرتکب نشده است و خداوند همیشه توبه پذیر و مهربان است.

راشد یزدی با اشاره به داستان «حر بن یزید ریاحی» در کربلا بیان کرد: حر در ابتدا از سپاهیان دشمن بود و در هنگام ورود سیدالشهدا(ع) به کوفه راه را بر ایشان بست و امام به او گفت: «مادرت به عزایت بنشیند». در آن لحظه به دلیل محبتی که نسبت به حضرت زهرا(س) داشت سکوت کرد و همین امر موجب عاقبت‌به‌خیری او شد.

وی یکی از دلایل عاقبت‌به‌خیری حر را ادب نسبت به امام حسین(ع) دانست و اظهار کرد: حر کاروان سیدالشهدا(ع) را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و وقتی‌که حر متوجه شد کار جنگ با حسین بن علی(ع) جدی است توبه کنان به نزد امام آمد و اظهار پشیمانی کرد.

سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: حر بعدازاینکه مورد ملاطفت و عنایت سیدالشهدا(ع) قرار گرفت از امام اذن میدان گرفت و اولین کسی بود که جانش را در راه دفاع از سیدالشهدا(ع) فدا کرد و به شهادت رسید.

گفتنی است؛ قرائت زیارت عاشورا، بیان احکام عزاداری در دوره شیوع ویروس کرونا، شعرخوانی سید رضا یعقوبی آل از شاعران آئینی اهل‌بیت(ع) و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) توسط امیر عارف از ذاکران و مرثیه‌سرایان اهل‌بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها