خدمات ارزشمندی توسط خادمان و خادمیاران سلامت رضوی به اقشار آسیب پذیر و کم برخوردار در سایه خدمت به حضرت رضا(ع) در گوشه و کنار کشور ارائه می شود.

تبلور خدمت خالصانه خادمیاران سلامت رضوی در اردوهای جهادی

به گزارش قدس آنلاین، در این میان، کم نیستند پزشکانی که به واسطه عشق و ارادت به امام رئوف، لباس سفید خدمت می پوشند و به عنوان خادمیاران سلامت رضوی از توان و تخصص خود برای حفظ سلامتی زائران و مجاوران و خدمات رسانی به بیماران مناطق کم برخوردار و آسیب دیده استفاده می کنند. مناسبت یکم شهریورماه روز پزشک، گوشه ای از خدمات افتخاری پزشکان خادمیار سلامت رضوی در یک سال اخیر را در قالب اردوهای جهادی در مناطق محروم مشهد و دارالشفای امام رضا(ع) مرور می کنیم.

سفیدپوشان پرتوان
پزشکان خادمیار سلامت رضوی در عرصه های مختلفی زیر پرچم بارگاه نورانی امام هشتم(ع) به مردم خدمت می کنند. به طور نمونه مرکز فوریت های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم رضوی با مشارکت خادمیاران سلامت رضوی دارالشفای امام رضا(ع) پذیرای رایگان بیماران اورژانسی زائر و مجاور است.
البته پزشکان خادمیار سلامت این دارالشفا حضور پررنگی نیز در اردوهای جهادی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در مناطق محروم مشهد در ادوار گذشته داشتند. به طور نمونه اردوی جهادی خودجوشی با حضور جمعی از خادمین سلامت رضوی دارالشفای امام رضا(ع) از جمله متخصص جراحی عروق، متخصص داخلی و پزشک عمومی در پاییز سال گذشته در منطقه جاده سیمان مشهد برگزار شد و ۱۵۱ بیمار محروم این منطقه از خدمات پزشکی تخصصی رایگان بهره مند شدند.
تعدادی از این بیماران نیز برای ادامه درمان و بهره‌ مندی از خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی دارالشفاء امام رضا(ع) مانند آزمایشگاه، سونوگرافی، فیزیوتراپی و... طبق تشخیص پزشکان حاضر در اردو به این مرکز درمانی ارجاع داده شدند.
در این میان، بسیاری از پزشکان غیرمشهدی نیز در طول سال راهی مشهدالرضا(ع) شده تا در جوار حرم مطهر رضوی به بیماران خدمت رایگان ارائه کنند. این عرصه خدمت زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی برای پزشکان ارادتمند به امام مهربانی ها(ع) فراهم شده است چنانکه به همت خادمیاران سلامت دارالشفای امام رضا(ع)، دو متخصص جراحی مغز و اعصاب و یک پزشک عمومی در قالب تیمی از خادمین سلامت و افتخاری از تهران توانستند بیش از ۲۰۰ بیمار مغز و اعصاب شناسایی شده را در سوم بهمن و یکم و دوم اسفند ماه سال گذشته در این مرکز درمانی به صورت رایگان ویزیت کنند.
خادمیاران سلامت این دارالشفا در سال های اخیر با انتخاب تعداد محدودی بیمار تلاش کردند تا خدمات تکمیلی درمانی را به این بیماران محروم مشهد به‌ صورت رایگان ارائه دهند و صفر تا صد این پیگیری ها را زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی بر عهده داشتند.

اجرای طرح «دارالشفا» در مناطق محروم مشهد
پزشکان خادمیار سلامت رضوی در سال جاری در حالی که همچنان کشور با بیماری کرونا در حال مقابله است، خدمت به اقشار کم برخوردار را از یاد نبرده و خدمات ارزشمندی به بیماران محروم ارائه دادند.
طرح «دارالشفا» از جمله این برنامه ها به شمار می آید که به منظور حرکت در مسیر رفع محرومیت در عرصه سلامت حاشیه شهر مشهد با اعزام جهادگران این عرصه توسط کانون های خدمت رضوی استان خراسان رضوی با مشارکت مراکزی همچون مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی و مؤسسه خدمات دارویی رضوی در ایام دهه کرامت سال جاری انجام شد.
در این طرح جمعی از نیروهای پزشکی و کادر درمان این کانون در قالب اردوهای جهادی سلامت به ۱۰ منطقه کم برخوردار شهر مشهد از جمله گلشهر، قرقی، طرق، طوس و فردوسی اعزام شدند.
پزشکان حاضر در این اردوها از متخصص داخلی و زنان تا طب مکمل به صورت افتخاری و رایگان بیماران بی بضاعت شناسایی شده توسط اعضای کانون های خادمیاری محله ای و روستایی را در محل برپایی اردو ویزیت کردند.
البته تعدادی از بیماران که ناتوان و سالمند بودند، در منزل خود معاینه و خدمات پزشکان خادمیار سلامت این اردوهای جهادی را دریافت کردند. در مجموع خدمات جهادگران سلامت کانون های خدمت رضوی خراسان رضوی به هزار و ۵۰۰ بیمار بی بضاعت حاشیه شهر مشهد در ایام دهه کرامت سال جاری ارائه شد به عبارتی در هر اردوی این طرح به طور متوسط روزانه ۱۵۰ بیمار ویزیت شدند.
این بیماران از خدماتی همچون پایش سلامت، غربالگری دیابت و فشار خون بالا، آموزش های پرستاری لازم و داروی رایگان متناسب با بیماری خود نیز بهره مند شدند. همچنین بعضی از بیماران با پیگیری خادمان این عرصه برای تکمیل مراحل درمان به مراکز درمانی تخصصی تر ارجاع داده شدند. البته همچنان اردوهای جهادی سلامت آستان قدس رضوی به همت پزشکان خیراندیش و فداکار عرصه سلامت در طول سال ادامه دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها