روزنامه‌ای آمریکایی ضمن انتقاد از اقدامات دولت ترامپ در سنگ‌انداری در پرونده رسیدگی به ترور جمال خاشقچی، گفت که اسناد این ترور در دولت آینده می‌تواند سیاست خارجی آمریکا در قبال بن‌سلمان را تغییر دهد.

واشنگتن‌پست: اسناد دولتی آمریکا در ترور خاشقچی می‌تواند برای بن‌سلمان دردسرساز شود

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا در سرمقاله امروز خود (شنبه) تحت عنوان «ترامپ کنگره را به چالش می‌کشد و از بن‌سلمان در ترور "خاشقچی" حمایت می‌کند»، نوشت که رئیس جمهور آمریکا نه‌تنها بر این ترور سرپوشگذاشته بلکه تلاش دارد مانع از انتشار حقایق پیرامون این قضیه شود.

در این مطلب آمده، دولت ترامپ بارها قانون را برای مقابله با هرگونه تلاش کنگره جهت پاسخگو کردن دولت او زیر پا گذاشته و پرونده ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی که برای این روزنامه قلم می‌زد، از جمله این موارد است.

بر اساس این گزارش، دولت ترامپ با هدف خدمت به محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی بارها ‌درخواست‌ها برای پیگیری پرونده ترور خاشقچی را به تعویق انداخته است؛ پرونده‌ای که اغلب اعضای جمهوری‌ها و دموکرات کنگره از دولت آمریکا خواستند بن سلمان و سایر افرادی را که در این ترور دست داشتند، محاکمه کند.

در این گزارش به نتیجه تحقیقات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در خصوص این قضیه استناد شده است که با «اطمینان متوسط به بالا» تأکید شده است که ولی‌عهد سعودی اجرای ترور خاشقچی را به تیم سعودی صادر کرده است.

واشنگتن پست نوشت، بعد از چند روز از ترور خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه (۲۰۱۸)، ۲۲ تن از سناتورهای از کاخ سفید خواستند که هویت کسانی را که در این ترور غیرقانونی دست داشتند، برملا کند و گزارشی در این خصوص که آیا افراد دست داشته در این ترور، محاکمه خواهند شد یا نه، تا هشتم فوریه ۲۰۱۹ به کنگره ارائه دهد. بر اساس این گزارش، دولت ترامپ به این مهلت اعضای سنا اعتنایی نکرد.

این روزنامه می‌نویسد، بی ‌اعتنایی دولت ترامپ به درخواست کنگره، کمیته مشترک دیگر دو حزب کنگره را مجبور کرد که تغییراتی در «قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۱۹ ایجاد کرده و مجددا از دولت بخواهد گزارش غیرمحرمانه اسامی مقام‌های سعودی سابق و فعلی متهم به ترور خاشقچی و میزان اطلاع آن‌ها از این «جنایت» را منتشر کند و در آن، نقش آمران، مجریان و کسانی که شواهد در این جنایت را دست‌کاری می‌کنند، مشخص کند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد: «محال است که این گزارش که کنگره خواستار ارائه آن است، بدون ذکر نام محمد بن سلمان آماده شود، بن‌سلمانی که ترامپ در راستای تحقق خواسته‌های او تلاش می‌کند». بر اساس این گزارش، دولت ترامپ این بار نیز با این بهانه که ارائه چنین گزارشی چه‌بسا منابع اطلاعاتی را در معرض خطر قرار دهد، به این خواسته قانونی بی‌اعتنایی کرد.

در بخش دیگری از مطلب این روزنامه آمده است که یک سازمان حقوق بشری آمریکا، دادخواستی  را مطرح کرد و از سازمان سیا خواست مسئول قتل خاشقچی را معرفی کند. بر اساس این دادخواست جدید، از دولت آمریکا خواسته شده است که اسناد دولتی مربوط به پرونده ترور خاشقچی را به این اعتبار که او مقیم آمریکا بود، منتشر کند.

واشنگتن‌پست در پایان نوشت که دادخواست قضائی جدید دروغ مکرر ترامپ و وزیر خارجه او (مایک پامپئو) در خصوص مسئول قتل خاشقچی را برملا خواهد کرد و باعث خواهد شد، چه بسا در زمان مناسب برای «دولت جدید»، تغییراتی در سیاست خارجه آمریکا در قبال بن‌سلمان و رژیم سعودی صورت بگیرد.

بر اساس این یادداشت، «اَگنِس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل اخیرا گفته است که محمد بن سلمان مظنون اصلی جنایت ترور جمال خاشقچی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها