۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 717164

یادداشت/

خط و نشان سایبری ایران برای رژیم صهیونیستی

جعفر قنادباشی/ تحلیلگر سیاست خارجی

حملات سایبری، امروزه به عنوان بخشی از جنگ نرم و اهداف تخریبی دولت‌های متخاصم علیه کشورهای دیگر از سوی مراجع سیاسی و نظامی به رسمیت شناخته‌شده و موردتوجه جدی قرارگرفته‌است.

قدس آنلاین: حملات سایبری، امروزه به عنوان بخشی از جنگ نرم و اهداف تخریبی دولت‌های متخاصم علیه کشورهای دیگر از سوی مراجع سیاسی و نظامی به رسمیت شناخته‌شده و موردتوجه جدی قرارگرفته‌است. حمله سایبری در حالت کلی یک اقدام مخرب و آگاهانه توسط یک فرد یا سازمان برای نقض سیستم اطلاعاتی شخص یا سازمان دیگر است. معمولاً مهاجم به دنبال نوعی مزاحمت برای ایجاد اختلال در شبکه قربانی است. ولی در محیط بین‌الملل، در حمله سایبری کشورها همدیگر را موردحمله قرار می‌دهند و بدون اینکه به مرزهای هم تهاجم کنند نتایج دلخواه را می‌گیرند. ضمن اینکه این نوع حمله هزینه کمی هم در مقایسه با اقدام‌های نظامی کلاسیک روی دست دولت گذاشته و نسبت به تهاجم عریان نظامی تبعات کمتری برای دولت مهاجم دارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حکومتی که یکی از رسالت‌های خود را مقابله با مستکبران قرار داده، در ۴۰ سال گذشته همواره مورد حمله زورگویان جهانی قرار داشته است. در کنار همه دسیسه‌چینی‌های سیاسی و نظامی، حملات سایبری هم امروز به سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشور ما افزوده‌شده است. به همین دلیل امروز شناخت تمامی ابعاد خطراتی که کشورمان را تهدید می‌کند به‌عنوان یکی از ضرورت‌هایی است که نباید از آن غفلت کرد. پیرو همین مسئله چندی پیش ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با صدور بیانیه‌ای به تبیین رویکردهای کشورمان در مقابل تهدیدهای فضای مجازی پرداخت که از این مسئله چند نکته قابل‌فهم است.

نخستین برداشت در تفسیر این بیانیه به رسمیت شناختن موضوع جدی بودن حملات سایبری در دنیای امروز است. فضای مجازی، امروز بخشی غیرقابل‌انکار در زندگی ماست. همان‌گونه که این ابزار امکانات بسیاری پیش روی ما قرار داده، خطرات گوناگونی هم به همراه خواهد داشت. فارغ از پیامدهایی که این فناوری جدید به لحاظ اجتماعی می‌تواند داشته باشد تهدیدهای آن برای امنیت ملی کشورها مسئله‌ای است که نهادهای سیاسی و امنیتی مسئول نباید از آن غفلت کنند. به نظر می‌رسد بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان هم مهر تأییدی بر این حقیقت و لزوم آمادگی کشور برای مقابله با این تهدیدهاست.

نکته دیگر برداشت‌شده از بیانیه مذکور به رخ کشیدن قدرت نیروهای مسلح کشورمان است. در دنیای امروز، نیروهای مسلح هر کشور برای عقب نماندن از تحولات، باید آمادگی انطباق با تحولات جدید و امکان استفاده از فناوری‌های روز را داشته باشند. ارتش، سپاه و دیگر ارگان‌های نظامی کشورمان هم با ترسیم خط مقابله با دشمن در فضای مجازی، پویایی خود را به رخ دشمنان کشیده‌ و نشان داده‌اند که هرگز از تحولات دنیای نوین عقب نخواهند ماند. اکنون نبردها از حالت کلاسیک گذشته خود خارج‌شده و وقتی از نسل پنج جنگ‌ها صحبت می‌شود منظور و تمرکز بر همین بحث استفاده از تاکتیک‌های سایبری تهاجمی برای ناکام کردن دشمن است. یادمان نرود قوای نظامی ما پیشتر در سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی خلاصه می‌شد اما هنگامی‌که ما احساس نیاز کردیم به سمت راه‌اندازی یگان عملیات موشکی رفته و امروز توانسته‌ایم به یکی از قدرت‌های دنیا در این حوزه تبدیل شویم. این نیاز امروز در فضای سایبری هم هست و بیانیه نیروهای مسلح حکایت از شناخت این نیاز و تمرکز برای رفع آن دارد.

اما بیانیه اخیر را می‌توان خط و نشانی برای رژیم متجاوز صهیونیستی هم قلمداد کرد. آنجایی که در بیانیه ذکرشده که «جمهوری اسلامی ایران تهدید سایبری توسط هر دولت، گروه یا فردی را با قدرت پاسخ می‌دهد» تلویحاً تهدیدی علیه دشمن صهیونیست است. یادمان نرود طی یکی دو ماه اخیر تحولات عجیبی در ایران و اراضی اشغالی فلسطین رخ داد که برخی از ناظران بین‌الملل ریشه این رخدادها را به حملات سایبری تهران و تل‌آویو علیه یکدیگر نسبت دادند. حال جمهوری اسلامی با صدور این بیانه آشکارا می‌گوید ما در عرصه علمی و فناوری به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم هر تهدیدی را از سر کشور رفع کرده و به آن واکنش متناسب بدهیم. البته واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی در حد هماوردی نظامی با جمهوری اسلامی نیست و تصمیم‌سازان سیاسی – نظامی خواسته‌اند با انتشار این بیانیه به‌تمامی دشمنان بفهمانند که هرگونه تهدیدی علیه کشورمان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها