یک کارشناس دینی گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا گفتند اگر کسی حقی بر گردنش است، در جنگ شرکت نکند لذا باید در عزاداری‌ ها مسائل بهداشتی را ویژه رعایت کنیم تا حق الناس بر گردنمان نباشد.

وقتی حق‌الناس مانع از همراهی با امام حسین (ع) می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ‌حجت الاسلام حسین ابراهیمی بیان کرد: اسلام به دنبال اصلاح زندگی اجتماعی است لذا رعایت و ضایع نکردن حقوق مردم در این دین از جایگاه بالایی برخوردار است.
این کارشناس دینی با بیان اینکه همین حق مردم در دین ما به «حق‌الناس» تعبیر شده است، اظهار کرد: توجه به حقوق مردم و تاکید اسلام بر این موضوع، از زیبایی‌های دین ما است.

ضایع کردن حق مردم با «العفو» گفتن درست نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه حتی مقام شهادت هم باعث بخشیده شدن حق الناس نمی‌شود، افزود: البته باید توجه داشت که ضایع کردن حق مردم با «العفو» گفتن درست نمی‌شود، بلکه باید آن حق را ادا کرد.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه خیلی از ما متوجه نیستیم که عزاداری کردن زمینه‌ای است برای اینکه پیام امام حسین (ع) را دریافت کنیم و ببینیم انگشت اشاره امام به چه سمتی است و چه موضوعی را در زندگی ما زنده می‌کند، در خصوص فلسفه عزاداری گفت: شعائر دینی و جلسات عزاداری امام حسین (ع) صرفاً یک امر تشریفاتی نیست، بلکه باید با انجام این شعائر، اصلاحاتی در سبک زندگی ما ایجاد شود.

حجت الاسلام ابراهیمی در خصوص واقعه کربلا، اظهار کرد: از این واقعه، یک تابلو برای ما باقی مانده است که باید به بخش‌های مختلف آن توجه کنیم. یکی از بخش‌های این واقعه همین موضوع حق الناس است.

وقتی حق‌الناس مانع از همراهی با امام حسین (ع) می‌شود

وی ادامه داد: در روایات آمده که در روز عاشورا امام حسین (ع) به شخصی دستور می‌دهند که به افراد بگو هر کسی دینی از مردم بر گردن دارد، به دنبال ما نیاید و در جنگ شرکت نکند و این افراد را از سپاهیان خود جدا می‌کنند، زیرا هرکس که حق‌الناسی بر گردن داشته باشد روز قیامت پایش گیر است.

کارشناس مذهبی افزود: حق الناس مصادیق زیادی دارد که یکی از مصادیق آن در جامعه امروز رعایت مسائل بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) است و افرادی که پیرو امام حسین (ع) هستند باید این درس را امروزه از مکتب امام حسین (ع) بگیرند، قبول شدن عزاداری‌های امام حسین (ع) هم در گرو تأثیر درس‌های مکتب عاشورا است.

وی با اشاره به اینکه مسئله حق‌الناس در عزاداری امام حسین (ع) با توجه به فضای شیوع کرونا حساسیت بیشتری پیدا می‌کند، گفت: علمای بزرگ ما نیز فرمودند اگر کسی دستورات بهداشتی را در مراسم عزاداری رعایت نکند و باعث سرایت بیماری بین افراد شود، حق‌الناس بر گردنش خواهد ماند.

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید بر اینکه عزاداران حتماً باید در مراسم عزاداری، نکات بهداشتی را رعایت کنند، ابراز کرد: در ضعیف‌ترین حالت ممکن است که فرد ناقل بیماری باشد و خود نداند و اگر این بیماری به دیگران منتقل شود حتی اگر آن فرد خوب شود، آن حق بر گردن فرد ناقل باقی خواهد ماند.

عزاداران امام حسین (ع) از پیام کربلا غافل نشوند

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه حسین حسین گفتن بدون گرفتن پیام کربلا ارزشی ندارد، اظهار کرد: نباید پیام کربلا در بین عزاداران امام حسین (ع) مورد اغفال واقع شود. مهم ادامه دادن راه و مکتب امام حسین (ع) است و اگر این راه ادامه یابد، جامعه زیباتری خواهیم داشت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها