زنجان-انتقال پادگان زنجان مانند بسیاری از پادگان‌هایی که تاکنون از میان شهر به خارج از آن منتقل شدند به نظر کار سختی نیست اما همین انتقال ساده در شهر زنجان ریشه اختلافات بسیاری است که پس از گذشت ۱۷ سال هنوز سرانجامی نداشته است.

پادگان زنجان هم چنان در وسط شهر  خبردار ایستاده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه فرمانده کل قوا از مهرماه سال ۱۳۸۲ پس از سفر به این استان دستور به جابجایی این پادگان دادند و اظهارات اعضای شورای شهر حکایت از واگذاری زمین و توافقات لازم دارد اما فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری شهرداری را به کم‌کاری متهم کرده و برخی مشکلات مانند جابجایی دکل‌های برق  و سایر اقدامات مانند خاک‌برداری و یا دیوارکشی موجب اختلاف در بازگشایی محور پادگان شده است.

جابه‌جایی ۲۷۰ هکتار از تیپ ۲۱۶ زرهی از داخل شهر که انتظار می‌رفت طی یکی دو سال به سرانجام برسد حالا وارد سال هفدهم شده و بنا بر گفته بسیاری از شهروندان به نظر نمی‌رسد امسال هم این موضوع به نتیجه‌ای برسد.

در این مصوبه مقررشده بود پادگان به خارج از محدوده شهری منتقل شود که برای این منظور زمینی برای ساخت آن اختصاص پیدا کرد. این طرح برای خارج کردن خیابان‌های اطراف این پادگان از بن‌بست و تسهیل ترافیک شهری عنوان شد.

 بنا به اعلام جواد رحمتی، معاون عمرانی استاندار وقت زنجان در ۱۳ بهمن‌ماه سال ۹۴، در حاشیه بازید از معبر ضلع غربی پروژه بازگشایی پادگان، چهار پروژه بازگشایی خیابان‌های اطراف پادگان تیپ ۲۱۶ زرهی تعریف‌شده بود که تاکنون فقط یکی از این چهار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

با توجه به اخباری که منتشر می‌شود مردم در بازه‌های زمانی مختلف، توپ مسئولیت را گاهی در زمین تیپ ۲۱۶ زرهی ارتش زنجان و گاهی در زمین شورای اسلامی شهر می‌بینند.

اعطای زمین

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در همین رابطه می‌گوید: برای جابه‌جایی پادگان به‌صورت قطعی، زمین ۸۳۰ هکتاری را در اختیار پادگان قراردادیم و در حال حاضر این زمین بنام پادگان است.

عباس راشاد ادامه می‌دهد: ارتش فقط برای ۱۰ هکتار از زمین‌هایش سند داشت و با کمک استانداران وقت و دستگاه‌های اجرایی برای این‌که پادگان منابع لازم را برای ساخت پادگان جدید به‌دقت آورد، در مرحله نخست یک سند جدید ۱۵۰ هکتاری به پادگان دادند و مقرر شد تغییر کاربری آن در کمیسیون ماده ۵ انجام شود و از محل فروش آن بتوانند در سال‌های مختلف ساخت پادگان جدید را آغاز کنند؛ اما موضوع جابه‌جایی پادگان منتفی شد.

وی افزود: حال که بحث جابه‌جایی پادگان به خارج از شهر منتفی‌ شده باید زمین ۸۳۰ هکتاری باز پس ‌داده شود این در حالی است که هزینه اجرای پروژه بیش از چهار برابر شده است.

وی اظهار کرد: ما همچنان اصرار داریم که پادگان باید منتقل شود، در غیر این صورت همه امتیازات و زمین‌های داده‌شده به پادگان برای جابه‌جایی باید لغو شود.

عمل نشدن به تعهدات مدیریت شهری

این در حالی است که فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری شهرداری را به دلیل کوتاهی در انجام تعهدات مقصر می‌داند و می‌گوید: در زمان واگذاری این زمین، ثمن معامله بنا به قیمت کارشناسی انجام‌شده به اداره کل منابع طبیعی استان واریزشده و هیچ بهانه‌ای از این بابت برای واگذاری رایگان زمین وجود ندارد.

امیرداوود حمدی با بیان این‌که در صورت همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر نیاز به دخالت خارج از استان وجود ندارد و مشکل در استان قابل‌حل است، ادامه داد:  در ۲۰ تیر  و ۴ مرداد سال ۹۹ با اعضای شورای اسلامی شهر زنجان صحبت و توافق‌هایی انجام شد تا مشکلات حل شود؛ به‌طوری‌که ارتش در حال حاضر منتظر است شورای اسلامی شهر و شهرداری تغییرات به وجود آمده را در نقشه‌ها اعمال کند؛ زیرا مساحت نقشه شرقی به غربی از ۵۴ هزار متر به ۵۹ هزار متر افزایش‌یافته است و پس از ارائه نقشه جدید توسط شهرداری، ارتش سریعاً برای دریافت مجوز از رده‌های بالا اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به دکل برقی موجود که حفاظت فیزیکی پادگان را با خطر مواجه کرده است، افزود: دکل برق موجود در کنار دیوار پادگان باید به وسط بلوار جابه‌جا شود و در رابطه با این مسئله یک توافق ضمنی با رزاق محمدی، عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر زنجان به‌عمل‌آمده است؛ ولی در بازدیدی که شهردار برای تعیین محل ساخت سر درب و ابنیه به پادگان آمده بود، از تعهدات خود عقب‌نشینی کرد.

ارتشی ها هم  شهروند هستند

فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری اظهار کرد: در بازگشایی مسیر غربی، شهرداری به تعهدات خود عمل‌نکرده است، به‌طوری‌که با عملیات خاک‌ریزی مسیرهای تردد پادگان را با مشکل مواجه کرد و دیوارهایی که در ضلع غربی پادگان ساخته‌شده بود، علاوه ‌بر این‌که استحکام لازم را نداشت، از ارتفاع تعیین‌شده ۳ متری نیز کوتاه‌تر رسیده بود که برای حفاظت پادگان، مشکلات و تهدیداتی ایجادشده است.

وی گفت: همه اعضای ارتش، شهروندان این شهر بوده و مانند سایر شهروندان از خدمات و خیابان‌های آن استفاده می‌کنند و خواستار حل این مسئله و بازگشایی سریع همه مسیرها هستند؛ در همین حال، این افراد مسئول حفظ منافع سازمانی خود نیز بوده و اعتقاد تیپ ۲۱۶ زرهی شهید مخبری زنجان بر این است که کار درست و سریع و در جت پیشبرد اهداف سازمانی و توسعه شهری انجام شود؛ چراکه اگر کار درست انجام نشود، در آینده مشکل ایجاد خواهد شد.

حمدی بابیان این‌که شهرداری فرافکنی کرده و کار خود را در زمان مشخص انجام نمی‌دهد، اضافه کرد: در حال حاضر خواسته ارتش از شهرداری و شورا این است که نقشه جدید ۵۹ هزار متری را به‌سرعت ارائه کند تا تیپ بتواند مجوز اقدام را از مراجع بالادستی دریافت کند.

وی ادامه داد: همچنین دکل‌های برق نیز از کنار دیوار پادگان به وسط بلوار جابه‌جا شود و ضمانت اجرایی انجام تعهدات شهرداری این خواهد بود که شهرداری هم‌زمان با انجام بازگشایی‌ها، به تعهدات خود در ساخت ابنیه، سر درب و خاک‌برداری، دیوارکشی و ... در داخل پادگان عمل کند و به‌گونه‌ای نباشد که خیابان ایجاد و مقصر تأخیر در بازگشایی، ارتش جلوه داده شود.

برچسب‌ها