انجیرکاران بردسکن معتقد هستند قیمت تمام شده این محصول کفاف هزینه های آن را نمی دهد.

گلایه انجیرکاران بردسکن از پایین بودن قیمت این محصول

به گزارش قدس آنلاین، زارعی  یکی از انجیرکاران  روستای  ابراهیم آباد از توابع بخش  انابد  گفت:سال گذشته بحث بیمه  محصول انجیر بود که خوشبختانه با پی گیری های انجام شده و بازتاب آن در اخبار مسئولان امر محصول انجیررا در سبد بیمه محصولات قرار دادند.

وی اظهارداشت: امسال با فصل برداشت  متاسفانه قیمت آن با توجه به هزینه های انجام شده بسیار پایین است و کفاف هزینه ها را نمی دهد.

طبسی یکی دیگر از انجیرکاران گفت:  همه کالاها گران شده است  ولی وقتی که فصل برداشت محصولات می شود به خاطر اینکه نظارتی دراین بخش صورت نمی گیرد با قیمت پایین محصول کشاورزان را می خرند. 

وی بیان کرد: همانطور که نهاده های کشاورزی و سموم نیز گران شده است  می طلبد مسئولان استان تدابیر لازم را برای خرید محصولات کشاورزی اتخاذ کنند تا حداقل درآمدی نصیب کشاورزان شود. 

درهمین زمینه مدیر جهادکشاورزی بردسکن سطح زیرکشت باغات انجیر شهرستان بردسکن را ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: سالانه ازاین سطح ۸۰۰ تن انجیر  برداشت می شود. 

وی با بیان اینکه انجیر بردسکن در خراسان رضوی  و حتی در کشور منحصر به فرد است ، گفت: شهرستان بردسکن به لحاظ سطح زیرکشت و تولید محصول انجیر  مقام اول خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و به نوعی قطب تولید این محصول  در استان است.  مهندس علیرضا مهمیز به پایین بودن قیمت محصول انجیر اشاره کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی با راه اندازی شرکت تعاونی انجیرکاران می تواند بخشی از سود این محصول را عاید انجیرکاران کند  تا دلالان نتوانند  این محصول را به قیمتی که دلشان می خواهد از کشاورزان خریداری کنند.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن  عنوان کرد: بارش تگرگ در اوایل فصل بهار به محصول انجیر باعث شد تولید این محصول نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته باشد ولی از کیفیت بالایی برخوردار است  و محصول انجیر بردسکن به تمامی نقاط کشور حمل می شود.

وی اظهارداشت: محصول انجیر  از اشتغال زایی بالایی برخوردار است چرا که  برداشت این محصول از تیرماه که آغاز می شود تا زمانی که دچار سرمازدگی نشوند درختان انجیر دارند و حداقل یک بازده زمانی  ۷ ماهه محصول انجیر برداشت می شود.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن با بیان اینکه ۳۰ درصد محصول انجیر بردسکن به صورت تازه خوری وارد بازار می شود گفت: مابقی محصول  به کارخانه های کمپوت سازی ارسال می شود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه براجرای طرح سایبان  و روش های نوین آبیاری در باغات انجیر نیز تاکید کرد و گفت: دولت دراین رابطه  تسهیلاتی را به متقاضیان پرداخت می کند.

وی همچنین گفت: علی رغم اینکه بردسکن قطب تولید محصول انجیر در خراسان رضوی است ولی متاسفانه در بحث فرآوری این محصول در شهرستان هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و جهادکشاورزی این آمادگی را دارد که سرمایه گذاران را برای راه اندازی کارخانه فرآوری این محصول در شهرستان مورد حمایت قرار دهد و تسهیلاتی را  نیز به متقاضیان پرداخت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها