مدیر جهاد کشاورزی درگز گفت: به دلیل عوامل قهری و حوادث غیر مترقبه‌ای که از ابتدای سال زراعی جاری با آن‌ها مواجه بودیم تولید گندم در این شهرستان که یکی از قطب‌های تولید کننده گندم استان محسوب می‌شود با کاهش ۱۱ هزار تنی مواجه شد.

حوادث غیر مترقبه، عامل کاهش ۱۱ هزار تنی تولید گندم در درگز

به گزارش قدس آنلاین،   مهدی خالقی عنوان کرد: هر چند سال گذشته ۳۷هزار و۶۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خرید کردیم، اما از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶ هزار تن خرید شده است، به دلیل خسارت‌هایی که وارد شده است، حدود ۱۱  هزار تن نسبت به سال قبل کاهش خرید گندم داشتیم.

وی تصریح کرد: در مجموع امسال به ۱۳هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم دیم، ۸۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۶۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم جو و آبی خسارت وارد شده است، فقط ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت‌ها مربوط به محصولات غلات (گندم) بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی درگز افزود: با توجه به اینکه کشاورزی بیشترین نقش را در تأمین امنیت غذایی کشور بر عهده دارد، می‌طلبد توجه بیشتری به این بخش شود.

بخش کشاورزی درگز با حوادث غیر مترقبه دست‌ و پنجه نرم می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی درگز در ادامه گفت: به دلیل نوع اقلیمی که شهرستان درگز دارد بخش کشاورزی با عوامل قهری و حوادث غیر مترقبه همچنان دست‌ و پنجه نرم می‌کند، به‌ طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون طی چهار مرحله به محصولات کشاورزی شهرستان خسارت‌های بسیاری وارد شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون ۴۹۰ میلیون ریال خسارت به بخش کشاورزی شهرستان درگز وارد شده است، مطرح کرد: مزارع گندم و جو دیم بخش کشاورزی شهرستان درگز در سال زراعی ۹۸ - ۹۹ به دلیل تأخیر و پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها با تنش خشکی مواجه شدند که منجر به کاهش تعداد پنجه و کاهش تراکم بوته در مزارع شد.

خالقی تصریح کرد: در ۲۰ فروردین‌ ماه سال جاری ۱۶۰۰ هکتار از مزارع شهرستان درگز تحت تأثیر باران‌های سیل‌آسا و سیل قرار گرفت و خسارت ۲۵ تا ۵۰ درصدی به مزارع وارد شد، همچنین اواخر فروردین‌ ماه نیز به دلیل بارش برف و افت دمای زیر صفر درجه به ۷۰۰ هکتار از مزارع غلات و ۱۰۰۰ هکتار از باغات گردو و سیب خسارت جدی وارد شد به‌ گونه‌ای که باغات گردو در منطقه میانکوه شهرستان به‌ طور کامل خسارت دیدند.

بر اثر عوامل قهری و حوادث غیر مترقبه تمامی باغات گردوی درگز از بین رفتند

مدیر جهاد کشاورزی درگز، اظهار کرد: اواخر اردیبهشت‌ ماه هم به جهت افزایش نا متعارف دما که به بیش از ۴۲ درجه سانتی‌گراد رسید و مصادف با مرحله حساس رشدی شیری و خمیری مزارع بود منجر به خسارت ۳۰ تا ۴۰ درصدی تنش گرما در مزارع شد.

وی گفت: در ادامه خسارت‌های وارد شده در نهم مرداد ماه سال جاری نیز سیل و باران‌های سیل‌آسا به ۸۰۰ هکتار از مزارع، ۹۶۰ هکتار از باغات، ۱۲۰ کلنی زنبور عسل، ۶ رشته قنات و ۶۲ واحد دامداری خسارت وارد نمود و همچنین ۱۵۰ رأس دام سبک نیز تلف شدند.

مدیر جهاد کشاورزی درگز بیان کرد: در مجموع ۲۵۰۰ هکتار سطح باغات هستند که شامل ۱۵۰۰ هکتار باغات سیب و ۲۰۰ هکتار باغات گردو و دیگر محصولات می‌شوند، متأسفانه بر اثر عوامل قهری و حوادث غیر مترقبه که از ابتدای سال جاری داشتیم تمامی باغات گردوی شهرستان از بین رفتند و ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت به باغات سیب وارد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها