خرم‌آباد- بازار صنعت سنگ ایران و برخی سنگ‌های ساختمانی در جهان بانام استان لرستان پیوند خورده است و سبب شده لرستان به‌عنوان قطب صادرات سنگ کشور مطرح باشد.

دست سنگ‌بری‌های لرستان زیر سنگ مشکلات؛ ناتوانی روش‌های سنتی در برابر تکنولوژی

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر چه استان لرستان به قطب سنگ ایران شهرت داشته و اسم  و آوازه اش در کشور های اروپایی پیچیده اما ساختار سنتی و تجهیز نبودن واحدهای سنگ‌بری به فناوری‌های نوین، فعالیت کمتر از ظرفیت و توان تولید و این روزها اثرات مخرب بیماری کرونا بیش از گذشته بر این بازار سایه انداخته است.

عدم دسترسی به بازارهای خارجی به دلیل نبود پایانه‌های صادراتی و شرکت‌های تخصصی قوی در امر صادرات و فروش سنگ از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت سنگ استان لرستان است که تمامی این موارد موجب شده تا شاهد رکود در فروش محصولات استخراج‌شده باشیم.

متاسفانه تحریم‌های ظالمانه و حالا شیوع بیماری کرونا مدتی است که بازار در این استان را دچار رکود کرده است و از گردش مالی باز گذاشته است.

سنگ خام صادر می شود

امیر بیرانوند یکی از فعالان این حوزه در گفت‌وگو با ما می‌گوید: در شهرهای این استان ازجمله خرم‌آباد، ازنا، دورود و بروجرد سنگ‌بری‌های متعددی با ماشین‌آلات گران‌قیمتی در حال فعالیت است اما به علت نبود مواد خام بسیاری از آن‌ها با ظرفیت کامل کارنکرده و برخی حتی زیر ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند.

وی بابیان اینکه متأسفانه سنگ از لرستان به‌صورت خام به کشورهای چین، هند و ایتالیا صادر و سپس با فراوری و شکل دادن دوباره به کشور خودمان و باقیمت‌های چند برابر بازمی‌گردد بیان می کند: این چرخه ناقص کمکی به ارزآوری کشور نمی کند.

وی می‌گوید: برای حل این مشکل کافی است مسئولان حمایت کرده و نسبت به واردات تکنولوژی به این استان که معدن سنگ‌های تزئینی است اقدام کنند آن‌وقت می‌توان نیاز بسیاری از کشورهای جهان را تأمین کرد.

بیرانوند  بابیان اینکه به دلیل نبود تکنولوژی‌های نوین لذا بسیاری از معدن داران مجبور به فروش سنگ به‌صورت خام هستند اظهار می کند: البته برخی معدن داران تمایلی هم برای سرمایه‌گذاری در این راستا ندارند.

سود اندک با دردسر کمتر

جلیل دالوند یکی از فروشندگان سنگ‌های زینتی نیز در این رابطه به ما می‌گوید: خام فروشی برای معدن داران راحت‌ترین راه درآمدزایی است.

متأسفانه سنگ از لرستان به‌صورت خام به کشورهای چین، هند و ایتالیا صادر و سپس با فراوری و شکل دادن دوباره به کشور خودمان و باقیمت‌های چند برابر بازمی‌گرددوی می‌افزاید: اگر استخراج‌کنندگان سنگ درصدد تبدیل سنگ و فراوری آن باشند باید نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کرده و برای فراوری سرمایه و نیروی انسانی بیشتری را به کار بگیرند  از طرفی بعدازاین همه زحمت به دنبال فروش سنگ باشند لذا عطای این زحمت را به لقایش بخشیده و در همان ابتدا به سود اندکی خام فروشی تن می‌دهند.

وی بابیان اینکه البته این موضوع به این معنا نیست که در این استان توان فراوری وجود ندارد بلکه به دلیل نبود حمایت به‌ویژه بازاریابی و صادرات همین کارخانه‌های مدرن هم در حال ضرر دهی هستند.

دالوند بابیان اینکه هم‌زمان با شیوع کرونا بسیاری از واحدهای سنگ‌بری دست به تعدیل نیرو زده و بسیاری از کارگران بیکار شدند می‌افزاید: متأسفانه چه فروش داخلی و چه فروش خارجی بسیار کم شده و این موضوع خود گواه بازار سرد سنگ است.

  سنگ‌های بدون جاذبه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بابیان اینکه تعداد ۴۶۰ واحد سنگ‌بری در استان لرستان داریم که از این تعداد حدود ۳۲۰ مورد فعال است اظهار می‌کند: این واحدهای سنگ‌بری عمدتاً سنتی و قدیمی بوده درحالی‌که امروز مردم به دنبال سنگ‌هایی هستند که با تکنولوژی‌های جدید تولیدشده باشند.

صفی خانی می‌گوید: در حال حاضر واحدهای سنگ‌بری مدرن ما روزانه در حال تولید هستند و واحدهای صنعتی «کربنات کلسیم» و «سیلیس» در تمامی استان فعال هستند.

وی در خصوص دلیل تعطیلی کارخانه‌های سنگ بیان می‌کند: اغلب کارخانه‌هایی که در حال حاضر تعطیل شدند ناشی از استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های قدیمی است که برای بازار جاذبه‌ای ندارد.

 صفی خانی با تأکید بر اینکه کیفیت کار این روزها حرف اول را می‌زند اظهار می‌کند: به‌طور مثال در کشور ما افزون بر ۱۰ هزار کارخانه و واحد سنگ‌بری فعال است اما کشور ایتالیا با به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ دنیا تنها یک هزار کارخانه سنگ در اختیار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان  در پاسخ به این سؤال که برای احیای این صنعت چه باید کرد پاسخ می‌دهد: تولیدات یک کارخانه قدیمی با ابزارهای قدیمی و با شرایط قبل، جذابیتی در بازار ندارد؛ مگر اینکه با تکنولوژی جدیدی، محصولات خود را به‌روز کنند که در این راستا ما آمادگی داریم تسهیلات لازم را برای این کار در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه لرستان پتانسیل بالایی در حوزه صنعت سنگ و ذخایر معدنی دارد لذا ایجاد ظرفیت‌هایی ازجمله فرآوری سنگ و ایجاد پایانه‌های صادراتی، به بازار سنگ لرستان رونق قابل‌توجهی خواهد داد.

برچسب‌ها