معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت نفت با واگذاری زمین برای ساخت پارکینگ در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی مخالفت کردند.

کاهش مشکلات ترافیکی محورهای منتهی به حرم مطهر ر ضوی در سال ۱۴۰۰ /مخالفت ۲وزارتخانه با واگذاری زمین برای ساخت پارکینگ

خلیل الله کاظمی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مشکلات ترافیکی محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در اولین برنامه عملیاتی، ساخت پارکینگ در میدان شهدا در محور توحید با ظرفیت ۱۰۰۰جای پارک در زمینی که متعلق به بنیاد تعاون ناجا بود مورد بررسی قرار گرفت و با توافقاتی که با این دستگاه انجام شد نقشه های این پارکینگ تهیه و در طی این ماه مناقصه آن جهت انتخاب پیمانکار و اجرای پروژه اعلام خواهد شد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با انتخاب پیمانکار ، عملیات اجرایی ساخت این پارکینگ از ۲ماه آینده آغاز و تا قبل از پایان فعالیت این دوره از شورای اسلامی به بهره برداری  خواهد رسید.

کاظمی افزود: همزمان با ساخت این پارکینگ ، پیاده رو خیابان شهید شیرازی نیز تعریض خواهد شد تا پس از افتتاح پارکینگ در این محور، شهروندان و زائران با استفاده از اتوبوس هایی که در حد فاصل میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی قرار داده خواهند شد به زیارت امام مهربانی ها مشرف شوند از طرفی محدودیت هایی در زمان های اوج ترافیک با همکاری شورای همتا در این محور برای خودروهای شخصی در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: در محور میدان شهید گمنام نیز پیش بینی ساخت پارکینگ در زمین هایی که متعلق به راه آهن و شرکت نفت بود صورت گرفت ، از این رو طی مکاتبه ای با استاندار خراسان رضوی ، دریافت مجوز برای ساخت پارکینگ در این زمین ها انجام شد  که وی نیز طی نامه ای موضوع را به معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر اینکه  این زمین ها در اختیار شهرداری برای ساخت پارکینگ قرار بگیرد اعلام کرد  ولی متاسفانه وزرات خانه های مسکن و شهرسازی و همچنین نفت با واگذاری این زمین ها مخالفت کردند.  

کاظمی اظهار کرد: این موضوع سبب شد تا جایگزینی برای این پارکینگ تعریف شود که در این راستا شهرداری لایحه ای را به شورای اسلامی مبنی بر احداث پارکینگ با ظرفیت ۴۵۰۰جای پارک در مجمتع نرگس  ارسال کرده است که این موضوع در شورا در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه  در میدان بسیج نیز با برق منطقه ای هنوز به جمع بندی نهایی برای احداث پارکینگ نرسیده ایم ، ادامه داد: همچنین در حال تحویل پارکینگ آسمان که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد هستیم تا در اختیار شهروندان قرار بگیرد ، البته یک بحث حقوقی در ارتباط با این پارکینگ وجود دارد که در حال برطرف کردن آن هستیم .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: یکی از گزینه هایی که برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر و در محورهای منتهی به حرم مطهر در نظر گرفته شده است دریافت عوارض ترافیکی  از خودروهایی است که تمایل به تردد در این مناطق را دارند  که این موضوع در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی در حال بررسی است و از دستور کار خارج نشده است.

وی در مورد اینکه با پروژه های طراحی شده حداقل تا سال۱۴۰۰ امیدی به برطرف شدن ترافیک در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی نیست، افزود: سعی ما بر انجام هرچه سریعتر این پروژه ها است به طوری که در محور میدان شهدا امید داریم ساخت پارکینگ و انجام فعالیت های هم راستا با آن در جهت کاهش ترافیک تا ابتدای فصل تابستان سال ۱۴۰۰ اجرایی شود تا شهروندان و زائران با مسائل کمتری در زمینه حمل و نقل در  این مسیر مواجه باشند.

کاظمی در مورد زمان بهره برداری از پارکینگ آزادی نیز گفت: روزشمار افتتاح این پروژه در حال حاضر روی ۷۰روز روشن است و به صورت سه شیفته فعالیت های ساخت آن در حال اجرا می باشد  و تمام سعی ما بر این است که در این مدت ساخت آن به پایان برسد و در اختیار شهروندان قرار بگیرد اما اگر این موضوع به هر دلیلی محقق نشود روز شمار منفی آن شروع خواهد شد.

وی در مورد پارکینگ طبقاتی که در تقاطع خیابان وکیل آباد و امامت در چهار راه آزاد شهر که بالغ بر چندماه است تعطیل بوده و خدماتی ارائه نمی کند،  نیز گفت: بهسازی و بازسازی این پارکینگ نیز از ماه آینده شروع خواهد شد و بنا داریم ضمن برطرف کردن نواقص آن ، نمای این پارکینگ نیز همانند پارکینگ طبقاتی باغ ملی تغییر پیدا کند تا در انتهای پاییز خدمات رسانی به شهروندان را آغاز کند.

وی در مورد این موضوع که طرح اولیه ساخت پارکینگ های طبقاتی در مشهد با هدف کسب منافع برای افراد خاص در زمینه واردات تجهیزات آن ارائه شده بود، اظهار کرد: در این باره نظری ندارم ولی در حال حاضر ۲۳ پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۵۶۱ جای پارک در شهر مقدس مشهد وجود دارد که اغلب آنها به دلیل خرابی تجهیزات تعطیل هستند که به تدریج در حال آماده سازی آنها هستیم و در این زمینه مناقصه هایی را در حال تهیه و اجرا داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها