شکایت نمایندگان مجلس در حالی است که پیش‌از این نیز مسائلی همچون ضعف زنگنه در دیپلماسی انرژی، حل‌وفصل نشدن پرونده کرسنت، خام فروشی نفت و جایگزینی بازار نفت و گاز ایران در منطقه توسط کشورهای رقیب موجب کلید خوردن استیضاح وزیر نفت شده بود.

شکایت از ترک فعل «زنگنه»

در حالی جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت از سوی برخی نمایندگان در جریان است که دیروز رسانه‌ها متن شکایت ۲۰۰ نماینده از وزیر نفت را درباره «ترک فعل» وی منتشر کردند و این شکایت به قوه قضائیه ارجاع شده است.

بر اساس همین موضوع، ابوالفضل ابوترابی که طراح شکایت تنظیمی از وزیر نفت است، در مصاحبه‌ای دراین‌باره اظهار کرد: این شکایت به لحاظ ترک فعل وزیر و مسدود شدن راه‌های مقابله با تحریم‌ها تدوین‌شده است و برای رسیدگی تقدیم رئیس قوه قضائیه می‌شود.

ترک فعل؛ عامل اصلی شکایت نمایندگان

شکایت درباره عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت و نیز وضعیت نابسامان این وزارتخانه است که ترک اجرا و پیگیری برخی قراردادهای نفتی نیز عامل اصلی شکایت بوده است.

شکایت نمایندگان مجلس در حالی است که پیش‌از این نیز مسائلی همچون ضعف زنگنه در دیپلماسی انرژی، حل‌وفصل نشدن پرونده کرسنت، خام فروشی نفت و جایگزینی بازار نفت و گاز ایران در منطقه توسط کشورهای رقیب موجب کلید خوردن استیضاح وزیر نفت شده بود.

پیگیری همزمان استیضاح با شکایت

اما جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت برای چندمین بار توسط نمایندگان مجلس در ماه‌های پایانی دولت شروع‌شده و شکایت از وزیر نیز درواقع ادامه همان استیضاح و با همان محورهای مشخص‌شده است. البته بر اساس خبری که در رسانه‌ها منتشر شد، شکایت به حسن روحانی، محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه هم ارسال‌شده است.

رابطه من با نمایندگان خوب است!

تلاش‌های برخی نمایندگان برای کشاندن وزیر نفت به مجلس و پاسخگویی به انتقادها در حالی است که زنگنه در برنامه‌ای تلویزیونی در واکنش به آن گفت: رابطه من با نمایندگان خوب است! برخی از آقایان و خانم‌ها در مجلس شورای اسلامی از عملکرد من انتقاد کرده‌اند و من هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و خدمت سران قوا اعلام آمادگی کرده‌ام تا در جلسه‌ای با حضور نمایندگان و سران سه قوه حضور یابم و پاسخ دهم. هر قضاوتی که بکنند، قبول دارم.

در همین راستا وزیر نفت همچنین نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشته و در آن درخواست کرده که موارد مطرح‌شده توسط نمایندگان در جلسه‌ای با سران قوا طرح شود و رؤسای قوا درباره نتیجه نهایی بر اساس صحبت‌های وزیر و نمایندگان تصمیم بگیرند.

پیش‌از این نیز جلساتی بین نمایندگان مجلس یازدهم و وزیر نفت درباره مسائل مطروحه برگزار شد که حضور زنگنه در کمیسیون انرژی و ارائه توضیحات نسبت به موارد مطرح‌شده از جمله آن بود، با این حال ادامه جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر و ارجاع شکایت به قوه قضائیه نشان می‌دهد که نمایندگان از اظهارات قبلی وزیر قانع نشده و پیگیر به نتیجه رساندن شکایت و استیضاح خودشان هستند.

عملکرد وزیر برخلاف تأکیدات رهبری و اقتصاد مقاومتی است

در همین رابطه، ابوالفضل ابوترابی که از امضاکنندگان استیضاح وزیر هم هست، درباره جزئیات شکایت نمایندگان از زنگنه اظهار کرد: شکایت از آقای زنگنه پنج محور دارد. یکی از موضوعات مهم این است که کارت سوخت ابتدا حذف و بعد دوباره احیا شد که بر اثر آن، براساس برآوردهای کارشناسی حداقل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شد. از سوی دیگر، از لحاظ موضوع منابع نفتی و گازی روابط ایران با تمام همسایه‌های خود همچون پاکستان، عراق، ترکمنستان و حتی ترکیه تیره شده است و شاهدیم که هر از گاهی احکامی هم علیه کشور صادر می‌شود و تمامی این‌ها در دوران وزارت آقای زنگنه اتفاق افتاده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: بحث‌های مربوط به توتال نیز دلیل دیگری برای شکایت بود که در همین رابطه، قراردادهای با این شرکت محل ابهام و انتقاد زیادی است و وزیر عملاً کشور را معطل شرکت توتال کرد. همچنین پرونده کرسنت نیز موضوعی بود که بر اساس آن ۱۴ میلیارد دلار خسارت وارد شد، درحالی‌که آقای زنگنه در زمان پذیرش مجدد وزارتخانه بارها گفتند ظرف مدت سه ماه اوضاع را سامان می‌دهند، اما همچنان نابسامان است.

وی همچنین افزود: متأسفانه وزیر نفت هیچ اعتقادی به تولید و فراوری نفت خام در ایران ندارد و به دنبال خام فروشی است که این موضوع را بارها در جلسات مختلف به ایشان گوشزد کردیم؛ موضوعی که به صراحت با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و تأکیدات رهبری تضاد دارد و اگر پالایشگاه‌های زیادی داشتیم به‌راحتی می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

ابوترابی تأکید کرد: علاوه بر آن، ایجاد باشگاه نفتی‌ها توسط وزیر که بازنشسته‌های نفت را در آن جمع کردند نیز از دیگر محورهای شکایت است. در واقع ایشان با این اقدام، تمامی مسائل نفتی را با این باشگاه قرارداد می‌بندند که به‌نوعی استعمار دولت است تا از دولت نفت بگیرند و آن را به بخش نیمه‌خصوصی که خودشان گزینش می‌کنند، واگذار کنند. در واقع تمامی این‌ها به وابستگان وزیر نفت واگذار می‌شود و درنتیجه تمام اختیارات به دست خود زنگنه می‌افتد تا پس از اینکه از وزارتخانه به آنجا رفت، تیم قوی‌تری از وزارت نفت را در آنجا تشکیل دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها