وزیر امور خارجه آمریکا با سخنرانی ضبط شده‌اش از شهر قدس، در اقدامی خارج از عرف و احتمالا غیرقانونی، در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان صحبت کرد.

پامپئو از قدس با سخنانی جنجالی در کنوانسیون جمهوری‌خواهان صحبت کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری هیل، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات خود را در یک پیام ویدئویی ضبط شده با تصویری از "شهر قدیمی" (قدس) در پس زمینه مطرح کرد.   

وی که نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تلقی می‌شود، گفت: من با شما از شهر زیبای قدس صحبت می‌کنم، به شهر قدیمی نگاه کنید. من وظیفه مهمی به عنوان همسر سوزان و پدر نیک دارم. سوزان و نیک اکنون در امنیت بیشتری هستند و آزادی‌های آنها تضمین شده‌تر است چرا که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیدگاه "اول آمریکا" را عملی کرده است.

این سخنرانی پیش از آنکه عصر سه‌شنبه منتشر شود، تحت بازبینی شدیدی قرار گرفت و انتقاداتی را از جانب دموکرات‌ها و مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که پامپئو را به زیرپا گذاشتن نرم‌ها و اصول دیرینه، نقض مصوبه "هچ" که مقامات فدرال را از مشارکت در فعالیت‌های سیاسی در حالی که کارمند دولت هستند منع می‌کند و استفاده از قدس به عنوان یک حامی و پشتیبان سیاسی متهم کرده‌اند، به همراه داشت.

رئیس دموکرات کمیته فرعی امورخارجه مجلس نمایندگان آمریکا در امور نظارت و تحقیقات روز سه‌شنبه تحقیقاتی را درخصوص مشروعیت اظهارات پامپئو و اینکه کدام منابع وزارت خارجه و بودجه مالیات‌دهندگان برای این سخنرانی مورد استفاده قرار گرفته، آغاز کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: پامپئو با ظرفیت شخصی خود اظهاراتش را ضبط کرد و هیچ‌یک از منابع این وزارتخانه برای این منظور استفاده نشده است.

پامپئو گفت، در اقدامی برای فاصله گرفتن از سمتش به عنوان یکی از اعضای کابینه، به عنوان یک همسر و یک پدر صحبت می‌کند.

سخنان پامپئو در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به بسیاری از اولویت‌های سیاست خارجی دولت ترامپ اشاره داشت اما به طرز چشمگیری متفاوت از بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایش به عنوان وزیر امور خارجه نبود.

وی به حزب کمونیست چین حمله کرد و کووید ۱۹ را "ویروس چین" خواند. پامپئو، ترامپ را به خاطر سیاستش درخصوص کره شمالی تحسین کرد و گفت: ترامپ برخلاف انتظارات جو را آرام کرد و رهبر کره شمالی را واداشت تا به پای میز مذاکره بیاید.  

وی افزود: با اتخاذ این سیاست نه آزمایش اتمی، نه آزمایش موشک بلند بردی انجام نشد و آمریکایی‌هایی که در کره شمالی اسیر شده بودند به کشور نزد خانواده‌های خود بازگشتند و همچنین بقایای قهرمانان کشورمان که در کره مبارزه کرده بودند نیز به کشور بازگردانده شد.

پامپئو همچنین بر اقدامات رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه اشاره کرده و بر به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و شکست داعش در عراق اشاره کرد.

وی سومین سخنران کنوانسیون جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه بود که تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس را تحسین کرد.

پامپئو مدعی شد: رئیس جمهور ترامپ سفارت آمریکا را به قدس، شهر خدا و "پایتخت بحق سرزمین یهود" منتقل کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به ترامپ به خاطر میانجی‌گری اخیرش میان اسرائیل و امارات با هدف عادی‌سازی روابط تبریک گفت.  

پامپئو که اغلب به "تعهد عمیق به ایمان مسیحی پروتستانی" خود استناد می‌کند، به سخنان خود با یک دعای مذهبی پایان داد و بر آزادی کشیش اندرو برانسون از یکی از زندان‌های ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی اشاره کرد. برانسون به عنوان بخشی از اقدامات پاکسازی ترکیه به دنبال کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی بازداشت شده بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها